مرور سریع بیانیه گام دوم انقلاب

مرور سریع بیانیه گام دوم انقلاب

ریاست | آموزش | ارتباطات و بین الملل | پژوهش | فرهنگی تربیتی | بین الملل | یادداشت | آرشیو نشریات | چندرسانه ای | پیوندها | ارتباط با ما | العربیة | ENGLISH |
صفحه اصلی ریاست آموزش ارتباطات و بین الملل پژوهش فرهنگی تربیتی بین الملل


 تاریخ: دوشنبه ٢٤ تير ١٣٩٨      ساعت: ٠٩:٤٤        شماره خبر: ١٠٢٧٨٠          پرینت

پژوهشگر جامعةالمصطفی:

جذب زعیم علویان و پلوراليسم فرهنگی، دو سیاست پلید مأمون بود

پژوهشگر حوزه مدیریت اسلامی جامعةالمصطفی گفت: جذب زعیم علویان و پلوراليسم فرهنگی، دو سیاست پلید مأمون بود.

به گزارش مرکز خبر و اطلاع‌رسانی جامعةالمصطفی، «حجت‌الاسلام رضا ابروش» در سومین همایش علمی «سیره امام رضا(ع)؛ آموزه‌ها و کارکردها» که در مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) برگزار شد، گفت: هر کاری، مبتنی بر برنامه است و هیچ انسانی وجود ندارد که بدون برنامه به کاری بپردازد. برنامه‌ریزی نیز پل زدن از وضعیت موجود به وضعیت مطلوب است.

پژوهشگر حوزه مدیریت اسلامی جامعةالمصطفی افزود: با توجه به موانعی که تحت کنترل ما قرار ندارند، برنامه‌ریزی به این وضع پاسخ نمی‌دهد و برنامه‌های استراتژیک و راهبردی می‌تواند پاسخ‌گوی نیاز باشد.

وی با اشاره به وجود برخی عوامل مخفی در لایه‌های جامعه که بر برنامه‌ریزی اثر می‌گذارد، تصریح کرد: آینده‌پژوهی، یکی از الزامات برنامه‌ریزی به شمار می آید و نمی‌توان بدون این مسئله به برنامه‌ریزی پرداخت. متأسفانه، کسی درباره آینده‌پژوهی سیره امام رضا(ع) کار نکرده است.

ابروش اهل‌بیت(علیهم‌السلام) را عقل کامل دانست و اظهار داشت: با توجه به دسیسه‌های عباسیان و برخی فرقه‌های فکری در آن زمان، خراسان به کانون اندیشه‌های مختلف سیاسی و مذهبی مبدل شده و همچنین از نظر ثروت و رجال حائز اهمیت بود و کانون‌های تجاری جهان با خراسان تعامل داشتند.

وی جذب زعیم علویان و گسترش پلورالیسم فرهنگی را دو سیاست مأمون برشمرد و ادامه داد: سیاست شیطانی جذب زعیم علویان برای جلب توجه شیعیان و همچنین پلورالیسم و تکثر فرهنگی، از مهم‌ترین سیاست‌های مأمون بود.

عضو هیئت علمی بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی(ع) تأکید کرد که مأمون سیاست کم‌رنگ شدن و امحای فرهنگ شیعه را دنبال و همطراز فرهنگ‌های آن زمان را دنبال کرد، ولی امام رضا(ع) بر استفاده از فرصت، که در چارچوب آینده‌پژوهی است، اصرار ورزیده، تعامل علمی با رهبران فرهنگی را در پیش گرفته، صیانت، گسترش و تثبیت فرهنگ اسلام ناب را دنبال کردند.

وی نفوذ امام رضا(ع) را در چارچوب تبدیل تهدید به فرصت عنوان کرد و گفت: آینده‌پژوهی به معنای غیب‌گویی نیست، بلکه اقداماتی است که آینده‌پژوه باید برای افق زمانی مطلوب پی‌گیری کند. شناسایی و استفاده از پیشران، در آینده‌پژوهی بسیار مهم است.


نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج




جدیدترین اخبار

صفحه اصلی ریاست آموزش ارتباطات و بین الملل پژوهش فرهنگی تربیتی بین الملل