مرور سریع بیانیه گام دوم انقلاب

مرور سریع بیانیه گام دوم انقلاب

ریاست | آموزش | ارتباطات و بین الملل | پژوهش | فرهنگی تربیتی | بین الملل | یادداشت | آرشیو نشریات | چندرسانه ای | پیوندها | ارتباط با ما | العربیة | ENGLISH |
صفحه اصلی ریاست آموزش ارتباطات و بین الملل پژوهش فرهنگی تربیتی بین الملل


 تاریخ: دوشنبه ٢٤ تير ١٣٩٨      ساعت: ١٠:٠٧        شماره خبر: ١٠٢٧٨٤          پرینت

رئیس پژوهشگاه بین‌المللی المصطفی:

پژوهشگران عرصه تطبیق مناظرات علمی ثامن‌الحجج(ع) را بخوانند

رئیس پژوهشگاه بین‌المللی المصطفی با اشاره به هفت مناظره رسیده از امام رضا(ع) گفت: هر کدام از مناظرات حضرت(ع) برای ما، که به پژوهش مفتخریم، بسیار ارزشمند است.

به گزارش مرکز خبر و اطلاع‌رسانی جامعةالمصطفی، «حجت‌الاسلام و‌المسلمین حسن رضایی»، رئیس پژوهشگاه بین‌المللی المصطفی، در جشن میلاد امام رضا(ع)، که در پژوهشگاه برگزار شد، در سخنانی اظهار کرد: یکی از القاب خاص امام هشتم(ع) «عالم آل محمد(ص)» است. حضرت(ع) در دوران امامت خود مناظرات متعددی داشتند که تمام آنها برای ما که در پژوهش،‌ تحقیق و تطبیق هستیم، بسیار ارزشمند است.

عضو هیئت علمی جامعةالمصطفی افزود: حضرت(ع) هفت مناظره داشتند که «شیخ صدوق» در عیون اخبار، «علامه مجلسی» هم در جلد 49 بحارالانوار و در جلد دوم کتاب مسند با عنوان احتجاجات خود، این مناظرات را نقل کرده‌اند.

استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: چهار مناظره حضرت(ع) در یک مجلس و پس ورود امام(ع) به توس با «جاسلیق»، عالم مسیحی، رأس‌الجالود عالم یهود، «هربزاکبر» عالم فارس، «عمران صابی» بزرگ صائبیان، در مجلسی رقم خورد که مأمون برپا کرده بود.

حجت‌الاسلام والمسلمین رضایی یادآور شد: سه مناظره دیگر در زمان‌های دیگر با «سلمان مِروزی»، «علی‌بن محمد جهم» و مناظره بصره با حضور ارباب مذاهب مختلف شکل گرفت. هر کدام از این مناظره‌ها برای ما، که به پژوهش مفتخریم بسیار ارزشمند، است.

وی ابرازکرد: با توجه به مزیت نسبی کار تطبیقی و مقارنه‌ای که در پژوهشگاه انجام می‌دهیم و آثار و برکات آن را در دیگر ادیان و مذاهب شاهد هستیم و به لطف خداوند متعال و به برکت انقلاب اسلامی در حال توسعه است،‌ مناظرات حضرت(ع) و تأمل بر آن برای همه پژوهشگران المصطفی درس‌آموز است.

رئیس پژوهشگاه بین‌المللی المصطفی یکی از نکات برجسته و ممتاز این مناظرات را پاسخ‌گویی امام(ع) به کتاب و زبان افراد مخاطب ذکر کرد و گفت: هر اثر علمی ژرف و عمیق زمانی اثرگذاری بیشتری دارد که پژوهشگر احاطه لازم و کافی بر منابع مقصد داشته باشد. کار تطبیق و مقاربه، نیازمند لوازم متعددی است که مهم‌ترین آن، آشنایی کافی با زبان‌های خارجی است.

وی تصریح کرد: در سفری که پیش از این به هند داشتیم، چون اطلاعاتم در حد همین کتب ترجمه‌شده بود، وقتی در محیط قرار گرفتم، متوجه شدم که چه قدر آنچه بیان شده است، با چیزی می‌بینم، فرق و مغایرت دارد؛ از این رو، زمانی اثر موفق است که محقق به زبان و کتب مقصد احاطه داشته باشد.


نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج




جدیدترین اخبار

صفحه اصلی ریاست آموزش ارتباطات و بین الملل پژوهش فرهنگی تربیتی بین الملل