مرور سریع بیانیه گام دوم انقلاب

مرور سریع بیانیه گام دوم انقلاب

ریاست | آموزش | ارتباطات و بین الملل | پژوهش | فرهنگی تربیتی | بین الملل | یادداشت | آرشیو نشریات | چندرسانه ای | پیوندها | ارتباط با ما | العربیة | ENGLISH |
صفحه اصلی ریاست آموزش ارتباطات و بین الملل پژوهش فرهنگی تربیتی بین الملل


 تاریخ: چهارشنبه ١٣ شهريور ١٣٩٨      ساعت: ٠٩:٣٨        شماره خبر: ١٠٣٩٠٧          پرینت

بنیادی‌ترین اقدام در رسیدن به کمال معنوی و ایمان، تزکیه نفس است

«حجت‌الاسلام والمسلمین صالح» در دیدار با طلاب خواهر جامعة‌المصطفی- واحد مشهد در نخستین جلسه از سلسله درس‌های اخلاق در قرآن، به بیان راه‌های موفقیت در مبارزه با نفس، براساس آموزه‌های قرآنی پرداخت.

به گزارش مرکز خبر و اطلاع‌رسانی جامعةالمصطفی، در این دیدار، رئیس جامعةالمصطفی- واحد مشهد با اشاره به گروه‌های گوناگون هدایت‌شده از زبان قرآن اظهار داشت: قرآن کریم انسان‌های راه‌یافته و هدایت‌شده را به گروه‌های مختلف تقسیم می‌کند، مانند گروه مؤمنین، گروه متقین و گروه محسنین. یکی از این گروه‌ها، گروه مفلحین و اهل فلاح است که در آیات متعدد از این گروه سخن به میان آمده و برای آنان نشانه‌ها و اوصافی را نقل نموده است و در بیش از چهل مورد ماده «فلح» مورد استفاده قرار گرفته است.

«حجت‌الاسلام والمسلمین‌ محمدرضا صالح» در توضیح مفهوم کلمه «فلاح» گفت: «فلاح» در زبان عربی از ریشه «فلح» است. وقتی دانه پس از طی مراحل نمو و عبور از موانع، سر از خاک بیرون می‌آورد و به مرحله رشد و ثمردهی می‌رسد، عرب به آن می‌گوید: «فَـلَح» و به شخص کشاورز، که این دانه را پرورش داده و به این مرحله رسانده است، «فلّاح» می‌گوید. «راغب اصفهانی» در کتاب «المفردات» می‌‌گوید: «افلح» از ماده «فلح و فلاح»، در اصل به معناى شکافتن و بریدن است و به هر نوع پیروزى و رسیدن به مقصد و خوشبختى گفته شده است.

وی، در ادامه، اظهار داشت: پس مقام فلاح، حاصل تلاش‌ها، عبادات و مجاهدت‌های انسان در مسیر کمال و تقرب به خداوند است و نهایت تلاش متقین، مؤمنین و محسنین، رسیدن به مقام فلاح است؛ «قَدْ أَفْلَحَ الْمُؤْمِنُونَ؛ همانا مؤمنان به مقام فلاح رسیدند».

رئیس جامعةالمصطفی- واحد مشهد اهل فلاح را از زبان قرآن این گونه توصیف کرد: در ابتدای سوره بقره، خداوند قرآن را سبب هدایت اهل تقوا و متقین می‌داند و سپس به معرفی متقین و نشانه‌های آنان می‌پردازد و سپس می‌فرماید: اینان هستند که اهل فلاح هستند؛ أُولَئِكَ عَلَى هُدًى مِنْ رَبِّهِمْ وَ أُولَئِكَ هُمُ‌الْمُفْلِحُونَ.

وی در خصوص بیانات قرآن کریم، که در آیات متعدد به بررسی عوامل و راه‌های رسیدن به مقام فلاح پرداخته است، گفت: یکی از مهم‌ترین این عوامل، تزکیه نفس یا همان برداشتن موانع و پاک‌سازی و طهارت نفس از رذایل و آلودگی‌هاست.

رئیس جامعة‌المصطفی- واحد مشهد ادامه داد: در آیه ۱۴ سوره اعلی می‌فرماید: قَدْ أَفْلَحَ مَنْ تَزَکَّى، یعنی به یقین کسى که پاکى جست (و خود را تزکیه کرد)، به مقام فلاح رسید و در سوره شمس نیز همین مضمون را تکرار می‌فرماید «قَدْ أَفْلَحَ مَن زَكَّاهَا وَ قَدْ خَابَ مَن دَسَّاهَا، یعنی تنها کسی به مقام فلاح می‌رسد كه نفس خود را پاکسازی و تزكیه كرده و کسی که دچار آلودگی و ناپاکی و گناه باشد، اهل خسارت و زیان خواهد بود.

وی، در ادامه، گفت: تزكیه نفس، یعنی دورى از عقاید، اخلاقیات و رفتارهاى ناپسند و كسب عقاید، اخلاقیات و كردارهاى پسندیده. از آیات یادشده استفاده می‌شود که پیش‌نیاز و مقدمه ضروری برای رسیدن به فلاح این است که انسان بتواند نفس خود را از هر گونه آلودگی و هوای نفس پاکسازی کند، زیرا در نفسی که آلودگی، کثیفی گناه و هوای نفس باشد، امکان دریافت نور توحید و نزدیک شدن به خداوند، که مظهر نور و پاکی است، امکان‌پذیر نیست.

حجت‌الاسلام والمسلمین‌ صالح رستگاران را این گونه توصیف کرد: بنابراین، افرادی پیروزمند و رستگار هستند که مانند دانه‌ای که از سنگ‌ها و خاک‌ها عبور می‌کند و زمین را می‌شکافد و به نور و روشنایی خورشید می‌رسد و از آن ارتزاق می‌کند، موانع را از سر راه برمى‌‏دارند و راه خود را به سوى مقصد، که خدای واحد و توحید است، مى‌‏شکافند و پیش مى‌‏روند.

وی نفس انسانی را از مهم‌ترین موانع رشد و ایمان دانست و گفت: به همین دلیل، کسانی که به دنبال رسیدن به ایمان، تقوا و کمال معنوی هستند، ابتدا باید به تزکیه نفس بپردازند؛ از این رو، می‌بینیم انسان، همواره، با گناهانی مبارزه می‌کند و تصمیم به ترک گناه می‌گیرد و از رذیله‌ای دوری می‌کند، ولی پس از مدتی، دوباره آلوده به همان گناه یا رذیله می‌شود. دلیل این است که راه کمال و ایمان را درست نمی‌پیماییم. ما شاخه‌ها را، که همان رفتارها و عملکرد است، قطع می‌کنیم، ولی دوباره شاخه‌های دیگر رشد می‌کند و انسان ناموفق می‌شود.

رئیس جامعةالمصطفی- واحد مشهد دلیل ناکامی در راه کمال و ایمان را این گونه تبیین کرد: دلیل این است که ما ریشه را رها کرده‌ایم و با شاخه مبارزه می‌کنیم؛ قرآن و دیگر منابع دینی، ریشه آلودگی‌ها و گناهان را نفس می‌داند. رسول خدا(ص) می‌فرمایند: أَعْدَي عَدُوِّكَ نَفْسَكَ الَّتِي بَيْنَ جَنْبَيْكَ، یعنی بدترين دشمنان انسان، درون انسان است، اگر اعدي عدوّ ما؛ يعنی از هر دشمن، دشمن‌تر، همان نفس و درون ماست. پس باید در مبارزه و پاکسازی هم ابتدا هوای نفس و امیال نفس را کنترل کنیم، زیرا منشأ و ریشه گناهان، همان هوای نفس است و پس از مهار نفس، میل به گناه و رفتارهای آلوده کنترل می‌شود.

وی، در ادامه سخنان خود، اظهار داشت: پیامبر گرامی اسلام(ص) می‌فرمایند: جَاهِدُوا أَهْوَاءَكُمْ كَمَا تُجَاهِدُونَ أَعْدَاءَكُم‏، یعنی همان گونه که با دشمنان بیرونی می‌جنگید و مبارزه می‌کنید، با دشمن درون و هواهای نفسانی خود نیز مبارزه کنید.

حجت‌الاسلام والمسلمین‌ صالح تصریح کرد: در نمونه‌های تاریخی به خوبی می‌توانیم نقش بسیار مخرب و ویرانگر پیروی از نفس را ببینیم که چگونه همه جنایت‌ها و انحرافات بزرگ به دلیل غلبه هوای نفس بر عقل و ایمان انسان‌ها تحقق پیدا کرده است.

وی به برخی حوادث تاریخ‌ساز اشاره کرد که به دلیل فقدان تزکیه نفس صورت پذیرفته است و ابراز داشت: برخی از این نمونه‌ها عبارت است از: قتل هابیل به دست قابیل، توطئه برادران یوسف(ع)، که پیغمبرزاده بودند، بر اثر حسادت، انحراف فرعون و ادعای ربوبیت و ظلم‌، قتل و استکبار وی براثر میل به استعلا و قدرت‌طلبی، به شهادت رساندن امام حسین(ع) به دلیل قدرت‌طلبی و میل به رسیدن به حکومت در یزید و وصول به فرمان‌روایی سرزمین حاصلخیز ری در «ابن‌سعد»،‌کتمان حقیقت نبوت پیامبر اسلام(ص) از طرف یهود و نصاری، به دلیل هوای نفس و حفظ جایگاه و موقعیت اجتماعی.

رئیس جامعةالمصطفی- واحد مشهد در تبیین گام نخست برای موفقیت در راه ایمان و کسب کمالات و رسیدن به مقام فلاح خاطرنشان ساخت: در نتیجه، برای موفقیت در راه ایمان و کسب کمالات و رسیدن به مقام فلاح، در گام نخست باید به تزکیه نفس و برداشتن موانع و در نهایت، طهارت نفس پرداخته شود.


نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج




جدیدترین اخبار

صفحه اصلی ریاست آموزش ارتباطات و بین الملل پژوهش فرهنگی تربیتی بین الملل