مرور سریع بیانیه گام دوم انقلاب

مرور سریع بیانیه گام دوم انقلاب

ریاست | آموزش | ارتباطات و بین الملل | پژوهش | فرهنگی تربیتی | بین الملل | یادداشت | آرشیو نشریات | چندرسانه ای | پیوندها | ارتباط با ما | العربیة | ENGLISH |
صفحه اصلی ریاست آموزش ارتباطات و بین الملل پژوهش فرهنگی تربیتی بین الملل


 تاریخ: چهارشنبه ٢٠ شهريور ١٣٩٨      ساعت: ٠٨:٠٨        شماره خبر: ١٠٤٠١٢          پرینت

عضو هیئت ‌علمی جامعةالمصطفی تبیین نمود

معرفی برترین الگو برای جوانان

عضو هیئت‌ علمی جامعةالمصطفی با اشاره به این که در زمینه معرفی الگوی برتر به جوانان غفلت کرده‌ایم، گفت: حضرت علی‌اکبر(ع) عقل مجسم هستند و اگر الگوی جوانان معرفی شود، عقل میان آنان حاکم شده، راهبردهای زندگی‌شان سمت ‌و سوی حقیقت پیدا می‌کند.

گروه خبر: عضو هیئت‌ علمی جامعةالمصطفی با اشاره به این که در زمینه معرفی الگوی برتر به جوانان غفلت کرده‌ایم، گفت: حضرت علی‌اکبر(ع) عقل مجسم هستند و اگر الگوی جوانان معرفی شود، عقل میان آنان حاکم شده، راهبردهای زندگی‌شان سمت ‌و سوی حقیقت پیدا می‌کند.

به گزارش مرکز خبر و اطلاع‌رسانی جامعةالمصطفی، در روزشمار کربلا، هشتمین روز از ماه محرم به نام حضرت علی‌اکبر(ع) نام‌گذاری شده است؛ جوانی که خَلْقاً وَ خُلْقاً و مَنْطِقاً (سیما، منطق و گفتار) شبیه‌ترین مردم زمان به پیامبر(ص) بود؛ حضرت علی اکبر(ع) نخستین فردی بودند که از بنی‌هاشم به میدان رفتند. ایشان فرزند بزرگ امام(ع) بودند و نزدیک‌ترین فرد به ایشان. چون غربت پدر را در میان خیل گرگ‌های خون‌آشام کوفه و شام دیدند، از همه یاران و افراد خاندان پیشی گرفتند و خود را در راه آرمانشان فدا کردند. ایشان گام به میدان نهادند تا حجت را تمام کنند و شوق رسیدن به فیض شهادت را در دل یاران حسین(ع) قوت بخشند و در واقع، الگوی سبقت گرفتن در شهادت هستند.

متأسفانه، تاریخ نتوانسته است تصویر کاملی از ابعاد زندگی حضرت علی ‌اکبر(ع) به ما برساند، در حالی که شایسته بود صدها مجلد در توصیف سیرت حضرتش نگاشته می‌شد، زیرا امام حسین(ع) هنگام رفتن ایشان به میدان، فرمودند: اَللهمَّ اشْهَدْ عَلَی هؤُلاءِ، فَقَدْ بَرَزَ اِلَیهِمْ اَشْبَهُ النّاسِ بِرَسولِک مُحمّد خَلْقاً وَ خُلْقاً و مَنْطِقاً؛ خدایا، تو را بر این قوم شاهد می‌گیرم، در برابر اینها شخصی به رزم آمده که شبیه‌ترین مردم به رسول تو، محمد(ص)، در خلقت ظاهری و اخلاق باطنی و گفتار است.

«حجت‌الاسلام والمسلمین حمیدرضا رضانیا»، مدیر گروه فلسفه اسلامی مدرسه عالی حکمت و دین‌پژوهی در گفت‌وگویی، با اشاره به روایتی از امام حسین(ع)، اظهار کرد: حضرت علی‌اکبر(ع) گویا آینه پیامبر خدا(ص) و در شکل، شمایل، صورت، خصائل، اخلاق و سیرت، شبیه‌ترین فرد به رسول خدا بودند و گفتار و اندیشه‌شان نیز مانند رسول خدا(ص) بود.

وی ادامه داد: حضرت علی‌اکبر(ع) عین‌الیقین و علم‌الیقین هستند و ایشان، در واقع، این پرسش را که «ما برحقیم» از پدر پرسیدند، چون می‌‌دانستند در آینده  موضوع کربلا و قیام عاشورا حساس شده، در واقع به دنبال این بودند برای آیندگان اثبات شود افرادی که ادعای مسلمان بودن داشتند، در برابر حق مسلم ایستادند، در حالی که در ظاهر ولایتشان را پذیرفته بودند، ولی به خاطر منیات و دنیا شمشیر روی حق کشیدند.

استاد حوزه علمیه با اشاره به این که حضرت علی‌اکبر(ع) برترین الگوی عقلانیت برای جوانان مسلمان هستند، گفت: در این زمینه تاکنون غفلت نموده‌ایم، زیرا این الگوها را به ‌درستی و به صورت کاربردی معرفی نکرده‌ایم تا جوانان بدانند چگونه و چه رویکردهای باطنی را در خود تقویت کنند، چون جوان اقیانوس مواج احساسات است، ولی این احساس باید تابع عقلانیت و ایمان باشد، همان گونه که حضرت علی‌اکبر(ع) از عقلانیت خود برای همراهی با ولی زمانشان بهره بردند و در راه حقیقت به شهادت رسیدند.

عضو هیئت ‌علمی جامعةالمصطفی افزود: باید درس جوان‌شناسی برای جوانان بگذاریم و ویژگی‌های الگویی مانند حضرت علی‌اکبر(ع) را تبیین کنیم تا جوان به بلوغی برسد که در جایگاه تردید بین حق و باطل، حق را به ‌صورت عقلانی انتخاب کند و افکارش تحت‌الشعاع احساسات قرار نگیرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین رضانیا گفت: حضرت علی‌اکبر(ع) عقل مجسم هستند و اگر الگوی جوانان معرفی شوند، عقل میان آنان حاکم شده، راهبردهای زندگی‌شان سمت‌وسوی حقیقت پیدا می‌کند.

مدیر گروه فلسفه اسلامی مدرسه عالی حکمت و دین‌پژوهی با اشاره به این که در وجود انسان دو ساحت عقل، یعنی عقل مُتدانی و عقل متعالی می‌تواند بروز و ظهور داشته باشد، تصریح کرد: عقلانیت متدانی، همان هوش دنیایی است که کاربرد دنیوی داشته، با نفسانیت و هوا و هوس همراه می‌شود و به ‌اصطلاح عقل مُلک‌شناس است، ولی عقل متعالی، که منظور ماست، با گناه جمع نمی‌شود و همان عقل مَلکوت‌شناس است.

وی تأکید کرد: حضرت علی‌اکبر(ع) عالی‌ترین الگوی عقلانیت متعالی به شمار می‌روند و از عقلانیت متدانی بالایی نیز برخوردار بودند که به ایشان فرصت ندادند تا در زندگی دنیوی خود را به ظهور برسانند، چون این عقل متدانی اگر در مسیر و جایگاه درست به کار گرفته شود، نعمتی عظیم است.


نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج




جدیدترین اخبار

صفحه اصلی ریاست آموزش ارتباطات و بین الملل پژوهش فرهنگی تربیتی بین الملل