مرور سریع بیانیه گام دوم انقلاب

مرور سریع بیانیه گام دوم انقلاب

ریاست | آموزش | ارتباطات و بین الملل | پژوهش | فرهنگی تربیتی | بین الملل | یادداشت | آرشیو نشریات | چندرسانه ای | پیوندها | ارتباط با ما | العربیة | ENGLISH |
صفحه اصلی ریاست آموزش ارتباطات و بین الملل پژوهش فرهنگی تربیتی بین الملل


 تاریخ: سه شنبه ٢٦ شهريور ١٣٩٨      ساعت: ١١:٢٩        شماره خبر: ١٠٤٢٠٢          پرینت

برگزاری کنفرانس «پیام‌‌های عاشورا» در ماداگاسکار

کنفرانس یک‌روزه با حضور استادان و دانش‌آموختگان ماداگاسکار و کومور با عنوان «پیام‌های عاشورا»، در سالن جلسات مرکز رسول اکرم(ص) شهر آنتاناناریو ماداگاسکار برگزار شد.

گروه خبر: کنفرانس یکروزه با حضور استادان و دانش‌آموختگان ماداگاسکار و کومور با عنوان «پیامهای عاشورا»، در سالن جلسات مرکز رسول اکرم(ص) شهر آنتاناناریو ماداگاسکار برگزار شد.

به گزارش مرکز خبر و اطلاع‌رسانی جامعةالمصطفی، در این کنفرانس، که با همکاری نمایندگی جامعةالمصطفی برگزار گردید، سخنرانانی از ماداگاسکار، کومور، هندوستان، ایران، لبنان و عراق در خصوص موضوع مذکور صحبت کرده، «دکتر سیدمهدی طاهری»، مدیر منطقه‌ای جامعةالمصطفی نیز در این برنامه با عنوان «زمینه‌های شکل‌گیری عاشورا، پیام‌های آن و وظایف فعالان فرهنگی در ماداگاسکار»، سخنان خود را در سه بخش ارائه نمود.

وی در بخش نخست به انحراف در جامعه پس از رحلت پیامبر اکرم(ص) پرداخت و گفت: پس از رحلت جان‌گداز پیامبر اکرم(ص)، بسیاری از امت اسلامی در مسیر جهالت قرار گرفتند و به مرور، انحراف به جایی رسید كه حضرت امام علی(ع) فرمودند:  «ما اسلموا و لكن استسلموا و اسروا الكفر، فلما وجدوا اعوانا علیه اظهروه؛ هیچ‏گاه اسلام نیاوردند، به اسلام درآورده شدند و كفر را در درون خود پنهان داشتند و همین كه بر آن یاورانى یافتند، آشكارش ساختند».  شدت انحراف تا جایی بود که حتی حضرت علی(ع) نیز با انجام جنگ‌ها نیز نتوانستند جامعه را به صورت کامل اصلاح نمایند و معاویه حتی کار را تا جایی رساند که پس از شهادت حضرت امام علی(ع) در محراب، مردم شام می‌گفتند: مگر علی(ع) نماز می‌خواند؟!

نماینده المصطفی ادامه داد: در ادامه، پس از صلح اجباری امام حسن(ع) و به قدرت رسیدن معاویه، وی با هدف نابودی اسلام و محو کردن اهل‌بیت(علیهم‌السلام) و رسالت از اذهان مردم، چنان وضعیتی در جامعه اسلامی پدید آورد که حامیان خاندان نبوت در اقلیت قرار گرفتند و مردم به چند دسته اصلی تقسیم شدند: دسته اول: سكوت  عمده مردم در برابر فساد معاویه؛ دسته دوم: ترجیح منافع خصوصی خود را بر رسالت و امامت؛ دسته سوم: ساده‏لوحانی که تحت تأثیر تبلیغات و عوام‌فریبی‏های معاویه، اعمال و رفتار دستگاه بنی‏امیه را قانونی می دانستند؛ دسته چهارم: پندار سازش امام حسن(ع) با  معاویه و واگذاری خلافت به او و دسته پنجم: پیروان واقعی اهل‏بیت رسول‌الله(ص)، که تحت کنترل شدید حکومت، توان همراهی با اهل‌بیت(علیهم‌السلام) را نداشتند.  

وی خاطرنشان کرد: معاویه در بیست سال حکومت، با سیاست‌هایش، نیروى خود را صرف تحكیم و تقویت فرمان‌روایى و نابود ساختن اهل‌بیت(علیهم‌السلام) ‏نمود. در ادامه، یزید، که نماد جاهلیت، فرهنگ شرک و کفر عرب پیش از اسلام به شمار می‌رود، جامعه اسلامی را در لبه پرتگاه قرار داد و امام حسین(ع) برای کنار زدن نفاق از چهره‏ کفری که بر مسند خلافت و جانشینی رسول خدا(ص) تکیه زده بود، آگاهانه به شهادت رسیدند.

دکتر طاهری، در بخش دوم سخنان خود، به مهم‌ترین پی‌آمدهای نهضت عاشورا پرداخت و ابراز داشت: در واقع، قیام امام حسین(ع) دو بخش مهم دارد: بخش نخست قیام، كه با «خون‏» و «شهادت‏» امام حسین(ع) رهبرى شد و بخش دوم قیام، كه شامل «پیام‏» و «تبلیغ‏» بود، سیدالساجدین(ع) و حضرت زینب(س) انجام دادند و از این جهت گفته می‌شود «کربلا در کربلا می‌ماند اگر زینب(س) نبود».

وی گفت: حماسه حسینى(ع) دو چهره دارد: اولی، چهره‏اى تاریخی و جغرافیایی كه در ظرف زمان (سال 61ق) و مكان خاص (صحرای كربلا) رخ داد. دوم، چهره‏اى كه فرازمانی و فرامكانی، که از حالت واقعه‌ای محدود، به عاملی برای بیداری و حرکت‌آفرینی گروه‌های اسلامی مانند حركت توابین، قیام مردم مدینه، قیام مختار، نهضت زید، قیام نفس زكیه، انقلاب اسلامی ایران و... شد.

نماینده المصطفی، در ادامه، مهم‌ترین پی‌آمدهای تأثیرگذار عاشورا را این گونه تبیین نمود:

1. پاسدارى از ارزش‏هاى اسلامى: هنگامى كه یزید و كارگزارانش به روشنى برخلاف احكام اسلام و دستورهاى آن عمل مى‏كردند، امام‏حسین(ع) براى پاسدارى از اسلام قیام كردند و راه شهادت را برگزیدند. آن بزرگوار در این زمینه مى‏فرماید: «لو لم یستقم دین جدى الا بقتلى فیا سیوف خذینى».

2. امر به معروف و نهى از منكر:  امام‏حسین(ع) در وصیت‏نامه خود یكى از انگیزه‏هاى قیامشان را امر به معروف و نهى از منكر برشمردند: «من از روى خودخواهى، غرور و خیره‏سرى یا به منظور ایجاد فساد و آشوب و ظلم و ستمگرى به پا نخاسته‏ام، بلكه قیام من براى اصلاح امور مسلمانان و اجراى برنامه امر به معروف و نهى از منكر در میان امت اسلامى است».

3. معرفی گروه‌های باطل: از دیگر پی‌آمدهای نهضت خونین عاشورا، پرده برداشتن از چهره نفاق و اسلام دروغین و معرفی گروه باطل بود؛ واقعه کربلا چهره واقعی و ماهیت حقیقی حاکمیتی را که به نام اسلام بر مردم حکم می‏راندند، برای افکار عمومی روشن کرد و تفاوت حکومت اسلامی را با سلطنت موروثی آشکار ساخت تا جایی که در زمان معاصر حتی بسیاری از علمای اهل سنت نیز بر باطل بودن یزید اعتراف می‌کنند.

4. عزتمندی: یكى از شعارهاى امام‏حسین(ع) در روز عاشورا این بود: «الموت خیر من ركوب العار  والعار خیر من دخول النار». همچنین امام(ع) وقتى در محاصره كامل سپاه پلیدى قرار گرفتند، فرمودند: «لا والله لا اعطیكم بیدى اعطاء الذلیل و لا افر فرار العبید»

5. ولایتمداری یاران از امام حسین(ع): یكى از جلوه‏هاى فكرى و اعتقادى اصحاب امام حسین(‏ع)، در قالب حمایت بى‏دریغ از مقام ولایت معصوم، آشكار است. وقتی امام(ع) شب عاشورا به آنان فرمودند: شما تا این جا تکلیف خود را انجام دادید و می‌توانید بروید، همراهی آنها در حماسه یاران امام(ع)، نشان‌دهنده حمایت از ولایت و امامت است که امام زمان خود را تنها نگذاشتند.

6. احیای روحیه شهادت‏طلبی: تاریخ زندگی اجتماعی بشر گواهی می‏دهد که انسان‌ها از مرگ و فنا واهمه داشته، سعی دارند به نوعی زنده و جاوید بمانند. خدای متعال با آگاهی از این میل باطنی بشر، راه جاودانی «شهادت» را به انسان هدیه داده و فرموده است: «و لاتحسبن الذین قتلوا فی سبیل‌الله امواتا بل احیاء عند ربهم یرزقون».

حضرت امام حسین(ع) با علم به این مطلب، در برابر ظلم ایستادند و مرگ سرخ را برگزیدند تا علاوه بر ماندگاری اسلام، جامعه را از آلودگی‏ پاک سازند.

7. ادای وظیفه جوانان و خانواده به منظور انجام تکلیف الهی: «استاد مطهری» در خصوص فلسفه این اقدام امام حسین(ع) اظهار داشت: آیا امام حسین(ع) بچه‏هاى خود را دوست نداشتند؟ مسلماً ایشان انسان‏تر از ما بودند و قهراً عواطف انسانى‌شان هم بیشتر بود. حسین‌بن‏على(ع) نیز بیشتر از ما فرزندان خود را دوست مى‏داشتند، ولی در عین حال، خدا را از همه كس و همه چیز بیشتر دوست مى‏داشتند و در راه خدا هیچ كس را به حساب نمى‏آوردند.

8. الهام‌بخشى نهضت‌هاى رهایى‌بخش و حركت‌هاى انقلابى تاریخ‏: امام حسین(ع) به عنوان الگویی شایسته در قیام ضد ظلم و رهایی از ستم، در میان انسان‏های زیادی حتی از میان غیرمسلمانان نیز به عنوان سرمشق مطرح هستند. چنانچه «مهاتما گاندی»، رهبر بزرگ هند نیز با سرمشق قرار دادن قیام امام حسین(ع)، می‏گوید: من زندگی امام حسین(ع)، آن شهید بزرگ اسلام را به دقت خوانده و توجه کافی به صفحات کربلا نموده‏ام و بر من روشن شده است که اگر هندوستان بخواهد پیروز گردد، باید از امام حسین(ع) پیروی کند.

9. همبستگی و انسجام اجتماعی: همبستگی و انسجام اجتماعی، از امور حیاتی جامعه است که بدون آن، جامعه تداوم ندارد. در این باره، انسان‌ها برای رسیدن به همبستگی و انسجام اجتماعی، روش‏ها و عوامل متعددی در پیش گرفته‌اند:

الف. اعمال زور و فشار، که همبستگی منتج از آن دوام ندارد؛

ب. وجود دشمن مشترک؛

ج. برگزاری مسابقات ورزشی و سرگرمی‏های همگانی؛

د. گسترش مذهب؛

ه. بالا بردن سطح آگاهی مردم برای شناساندن ارزش‏های واقعی.

به تعبیر بسیاری از اندیشمندان، انسجام شیعه مرهون قیام عاشوراست و عاشورای حسینی(ع) به دو طریق انسجام اجتماعی را به جامعه شیعی هدیه کرد:

الف. از طریق عزاداری و سوگواری؛

ب. از طریق آگاهی‏بخشی و روشنگری.

در این زمینه «نیکلسن» می‌گوید:  حادثه کربلا مایه پشیمانی و تأسف امویان شد، زیرا این واقعه شیعیان را متحد کرد و برای انتقام حسین(ع) همصدا شدند و صدای آنان در همه جا، به ویژه عراق و میان ایرانیان، انعکاس یافت.

همچنین «فیلیپ حتی» در این خصوص اشاره می‌کند: فاجعه کربلا سبب جان گرفتن و بالندگی شیعه و افزایش هواداران آن مکتب گردید.

آقای دکتر طاهری، در بخش سوم سخنان خود، با بیان وظایف مبلغان در گسترش مکتب اهل‌بیت(علیهمالسلام)، تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین آثار نهضت عاشورا، شکل‌گیری انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام خمینی(ره) است که از درون آن جامعةالمصطفی شکل گرفت و به برکت دانش‌آموختگان فرهیخته، اسلام اهل بیتی در جهان شامل جنوب شرق افریقا و ماداگاسکار کسترش پیدا کرده است و هر ساله دوستداران اهل‌بیت(علیهم‌السلام) تحت تأثیر آگاهی‌بخشی، در ایام محرم و... به تبلیغ معارف اسلامی می‌پردازند.

وی معرفی اسلام اهل‌بیتی(علیهم‌السلام) را به دیگر ادیان منطقه، به منظور جلوگیری از اسلام‌هراسی، یکی از وظایف علمای دینی دانست و اظهار داشت: معرفی سیره اهل‌بیت(علیهم‌السلام) و روشنگری در خصوص علل اصلی قیام عاشورا، تأکید بر اخلاق و معنویت در تبلیغ معارف اسلامی برای تمام افراد جامعه، اهتمام به همزیستی مسالمت‌آمیز ادیان از طریق ایجاد وحدت ادیان الهی و مذاهب اسلامی منطقه، ارائه خدمات اجتماعی و فرهنگی به جامعه و انسان‌های نیازمند فارغ از نژاد، رنگ، مذهب و... و اهتمام به وحدت واقعی پیروان مکتب اهل‌بیت(علیهم‌السلام)، از دیگر وظایف به شمار می‌آید.

نماینده المصطفی، در پایان، خاطرنشان ساخت:از آن جایی که امام حسین(ع) برای اهداف اسلامی جان خود را فدا نمودند، ما نیز باید بیاموزیم در فعالیت‌های خود باید هوای نفس را فدای اهداف مقدس اسلامی نماییم.

گفتنی است از دیگر سخنرانان این کنفرانس، «آقای شیخ علی یوسف»، جانشین نماینده المصطفی و رئیس مرکز امام صادق(ع)، «آقای شیخ رجال»، رئیس مرکز دانش‌آموختگان المصطفی، «حجت‌الاسلام والمسلمین‌ احمد العاملی»، از لبنان، «حجت‌الاسلام والمسلمین‌ سجاد الربیعی» از عراق، «شیخ حنیف»، رئیس مرکز رسول اکرم(ص) و رئیس جماعت خوجه‌های هندی آنتاناناریو، «شیخ مجید» از کومور، «شیخ حسن موکوفندی»، شیخ امام شعبان، «خانم خدیجه» و «خانم رئیسه» از ماداگاسکار بودند.


نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج




جدیدترین اخبار

صفحه اصلی ریاست آموزش ارتباطات و بین الملل پژوهش فرهنگی تربیتی بین الملل