ریاست | آموزش | ارتباطات و بین الملل | پژوهش | فرهنگی تربیتی | بین الملل | یادداشت | آرشیو نشریات | چندرسانه ای | پیوندها | ارتباط با ما | العربیة | ENGLISH |
صفحه اصلی ریاست آموزش ارتباطات و بین الملل پژوهش فرهنگی تربیتی بین الملل


 تاریخ: شنبه ١١ آبان ١٣٩٨      ساعت: ٠٩:٣٤        شماره خبر: ١٠٦٢٠٠          پرینت

با مشارکت جامعةالمصطفی؛

نشست تخصصی محبت و عطوفت در ادیان ابراهیمی(ع) در مشهد برگزار شد

دومین پیش‌نشست تخصصی محبت و عطوفت در ادیان ابراهیمی با تأکید بر سیره رضوی(ع)، با حضور جمعی از اندیشمندان ادیان ابراهیمی، در دانشگاه علوم اسلامی رضوی در مشهد برگزار شد.

به گزارش مرکز خبر و اطلاع رسانی جامعةالمصطفی، رئیس دانشگاه علوم اسلامی رضوی در پیش‌نشست تخصصی محبت و عطوفت در ادیان ابراهیمی(ع) گفت: باید بتوانیم افرادی آشنا به زبان و مفاهیم ادیان و مذاهب تربیت کنیم که آداب و روش‌های گفت‌وگوی علمی را نیز می‌دانند تا در کنار بارگاه امام مهربانی‌ها، پایگاه علمی‌ای برای گفت‌وگوی ادیان ایجاد شود.

«حجت‌الاسلام سیدحسن شبیری وحدتی» افزود: پیروان ادیان الهی مأمورند بر پایه محبت و توسعه دوستی، با یکدیگر گفت‌وگو کنند تا با شناخت بیشتر از یکدیگر، فهم بیشتری از دین به دست آورند.

وی با اشاره به روش مباحثه مطرح‌شده بین امام هشتم(ع) با بزرگان ادیان دیگر ادامه داد: مأمون عباسی با اندیشه شکست دادن امام رضا(ع) در مباحث دینی، سعی در برپایی این جلسات داشت، ولی در هیچ یک از کتاب‌های تاریخی ذکر نشده است که امام رضا(ع) با تندی یا اهانت با طرف مقابل خود گفت‌وگو کرده باشند یا مباحثه‌ها و نشست‌هایشان به تشنج کشیده شده باشد، زیرا آن حضرت با آگاهی از کتاب‌های دینی دیگر ادیان، پاسخ آنها را از منابع خودشان می‌دادند.

رئیس دانشگاه علوم اسلامی رضوی با اشاره به مشکلات امروزه جوامع انسانی افزود: باید ادیان به حل مشکلات اجتماعی نیز بپردازند، زیرا دشمنان دین‌داری، سعی در منحرف کردن جوانان از خداپرستی دارند.

 

مهرگان به جای ولنتاین

رئیس انجمن موبدان ایران هم در این نشست، با اشاره به تاریخ جشن مهرگان و شکست ضحاک به دست کاوه آهنگر گفت: جشن مهرگان باید جایگزین جشن ولنتاین در ایران شود، زیرا در فرهنگ ایرانی، مهر باید همراه با تعهد و پیمان باشد و مهر بدون پیمان، جز دروغ و هوس چیزی نیست.

«دکتر اردشیر خورشیدیان» افزود: جشن مهرگان متعلق به تمام ایرانیان باستان است که شامل هجده کشور کنونی در جهان می‌شود و اگر این کشورها بتوانند مهر و پیمان را در میان خود گسترش دهند و به اشتراک بگذارند، هیچ دشمنی توان رویارویی با آنها را نخواهد داشت.

وی ادامه داد: عشق، مهر و محبت، آموختنی است و در فرهنگ ایران باستان، خردورزی و مهرورزی از طرف خداوند در اختیار انسان قرار گرفته است تا با گسترش آن به خدای نزدیک‌تر شود.

موبد خورشیدیان افزود: پیامبران آمده‌اند انسان‌ها را به خدا نزدیک‌تر کنند و انسان‌ها نیز بدون شناخت از طبیعت نمی‌توانند خدا را بشناسند.

 

آداب گفت‌وگو

رئیس جامعةالمصطفی– واحد مشهد هم گفت: خداوند منشأ محبت است که تمام عالم را فراگرفته و محبت، از اساسی‌ترین نیازهای انسان است و براساس این، گفت‌وگو، نشانه محبت است و اگر انسان پر از کینه باشد، هرگز نمی‌تواند برای گفت‌وگو در کنار دیگران حاضر شود.

«حجت‌الاسلام والمسلمینمحمدرضا صالح» با اشاره به روش و سیره ائمه اطهار(علیهم‌السلام) و حضرت علی‌بن موسی‌الرضا(ع) در گفت‌وگو افزود: در سیره این امام هُمام، ادب و آداب معاشرت به گونه‌ای بود که موجب رنجش طرف گفت‌وگو نمی‌شد.

وی ادامه داد: ایشان با زبان هر قومی سخن می‌گفتند و آشنایی با زبان، یکی از ظرافت‌های بزرگ در گفت‌وگوی ادیان به شمار می‌رود که از هر دینی پرسشی مطرح شود و با استفاده از منابع دقیق از کتاب‌های آن فرهنگ، گفت‌و‌گو صورت گیرد.

رئیس جامعة‌المصطفی- واحد مشهد گفت: وقتی سخن از آموزه‌های دینی می‌شود،‌ باید به سراغ متون مقدس آن دین رفت تا با شناخت منابع معرفتی آن دین، به گفت‌وگو با یکدیگر پرداخت.

 

تأثیر تفسیر علما از دین

یکی از پژوهشگران کلیمی نیز در این نشست گفت: تفاوت بین نگاه عالمان دینی خود، منشأ تفاسیر مختلف در برداشت از متون الهی شده است.

«خاخام آرش آبایی» با اشاره به چند آیه از کتاب تورات، که بزرگان دین یهود تفسیر کرده‌اند، افزود: دغدغه بزرگان دین، در نشان دادن و انجام خوبی و محبت است، زیرا هدف خداوند از آفرینش، ایجاد خوبی در جهان است که براساس احسان خداوندی آفریده شده است.

وی ادامه داد: برداشت و تفسیر داعش و طالبان از احکام اسلام، براساس نگاه آنها به عنوان مخاطبان اسلام صورت گرفته است و اگر آنها نگاه رحمانی به دین داشتند، این رفتار خشن را از خود بروز نمی‌دادند.

خاخام آبایی اضافه کرد: متولیان دینی دغدغه انتقال مفاهیم دین به دیگران را دارند و برای نزدیک‌تر شدن به خدا باید از ویژگی‌های خدایی مانند مهربانی تقلید کرد.

 

الگوی همزیستی مسالمت‌آمیز

یکی از کشیشان کلیسای آشوریان ارومیه نیز گفت: به نظر من، در ایران می‌توان ارومیه را الگویی از همزیستی مسالمت‌آمیز بین ادیان دانست.

«داریاوش عزیزیان» افزود: مسیح(ع) به عنوان پیام‌آور محبت شناخته شده و خداوند از انسان‌ها خواسته است بر پایه محبت با یکدیگر در ارتباط باشند.

وی اضافه کرد: محبت فقط نوعی دوستی نیست، بلکه سرمنشأ تمام دین است و با ابراز محبت، در حال انجام احکام الهی هستیم که از سوی خدا به انسان‌ها رسیده است.

مسئول اجرایی نشست‌های دبیرخانه همایش ادیان نیز در این نشست گفت: پس از برگزاری نخستین همایش بین‌المللی امام رضا(ع) و گفت‌وگوی ادیان، که مورد استقبال اندیشمندان دینی بسیاری قرار گرفت، تلاش شد دبیرخانه دائمی مرکز گفت‌وگوی ادیان در مشهد راه‌اندازی شود.

«حجت‌الاسلام محمدعلی احمدی طباطبایی» افزود: در اماکن مذهبی، خداپرستی صورت می‌گیرد و حرم امام هشتم، علی‌بن موسی‌الرضا(ع) هم به همین دلیل دارای معنویتی است که بزرگان ادیان دیگر با حضور در این مکان مقدس، به آن اذعان داشته‌اند.

وی ادامه داد: افتخار می‌کنیم که در جمهوری اسلامی ایران با مجموعه‌ای از ادیان، بدون هیچ مشکلی و تحت حمایت قانون اساسی زندگی مسالمت‌آمیزی داریم.

این نشست تخصصی با همکاری جامعة‌المصطفی- واحد خراسان و سازمان فرهنگی آستان قدس رضوی، در سالن آمفی تئاتر دانشگاه علوم اسلامی رضوی برگزار شد.


نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج




جدیدترین اخبار

صفحه اصلی ریاست آموزش ارتباطات و بین الملل پژوهش فرهنگی تربیتی بین الملل