مرور سریع بیانیه گام دوم انقلاب

مرور سریع بیانیه گام دوم انقلاب

ریاست | آموزش | ارتباطات و بین الملل | پژوهش | فرهنگی تربیتی | بین الملل | یادداشت | آرشیو نشریات | چندرسانه ای | پیوندها | ارتباط با ما | العربیة | ENGLISH |
صفحه اصلی ریاست آموزش ارتباطات و بین الملل پژوهش فرهنگی تربیتی بین الملل


 تاریخ: يکشنبه ١٩ آبان ١٣٩٨      ساعت: ١٣:٥٣        شماره خبر: ١٠٧٣٧٧          پرینت

به همت نمایندگی جامعةالمصطفی در مشهد برگزار شد

نشست«هوش مصنوعی، ادیان الهی و آینده بشریت، الگوریتم اجتهاد»

«حجت‌الاسلام واسطی» گفت: در هوش مصنوعی و دانش آن، به دنبال استخراج تخصص از متخصص هستیم و این که متخصص هر فنی چگونه تخصص خود را ارائه می‌دهد.

به گزارش مرکز خبر و اطلاع‌رسانی جامعةالمصطفی، نشست علمی «هوش مصنوعی، ادیان الهی و آینده بشریت، الگوریتم اجتهاد» با حضور «حجت‌الاسلام عبدالحمید واسطی»، عضو هیئت علمی گروه منطق فهم دین، در جامعةالمصطفی- واحد مشهد برگزار شد.

حجت‌الاسلام واسطی، در ابتدای این نشست علمی ضمن تعریف الگوریتم، گفت: در واقع حرکت گام به گام برای حل هر مسئله به گونه‌ای که مراحل مشخص است و همه جزئیات، کیفیات، زمان و مکان بیان شود، الگوریتم است. در ادبیات حوزوی، کلمه‌ای با عنوان «حیث وجود» داریم؛ حیثیات به معنای جهت‌هاست و منظور از جهت، کیفیت و مراتب کیفیت است؛ از سویی، ما در فضای اجتماعی با علم عرفی روبه‌رو هستیم و به صورت ناخودآگاه هوش خدادادی این کارها را انجام می‌دهد.

 

تعریف اجتهاد

بهکارگیری همه تلاش برای این که نظر خداوند از ادله استخراج شود، به نحوی که موجه باشد و حجیت داشته باشد، اجتهاد است. هر کسی توان اجتهاد را ندارد، زیرا مسیر چگونگی فهم مراد آیه و چگونگی استخراج حکم از آیات و روایات تنوع وجود دارد که یکی از مسیرها درست است. وقتی قرار است در اجتهاد حکم خداوند استخراج شود، ابتدا باید به آیات، روایات یا اقوال، که نظرات و دیدگاه‌های متخصصین است، مراجعه شود.

در اجتهاد، بررسی آیات و روایات حائز اهمیت و دامنه جست‌وجو مدنظر است؛ این جا این پرسش مطرح می‌شود که اکتفا کردن به کتاب وسائل‌الشیعه کافی است یا باید کتاب‌های دیگر مثل کتب اربعه را نیز مطالعه کرد.

در فضای روش‌شناسی اجتهاد صحبت شد که اجتهاد، عملیات است و عملیات چگونگی می‌خواهد و چگونگی‌ها متنوع است و باید به این مطلب رسید که کدامیک صحیح یا برتر و بهینه است و به ما اطلاعات بیشتری می‌دهد. وقتی گفته شد برای رسیدن به این امر به تسلط نیاز است، به همین میزان نیاز است تسلط شاخص‌گذاری شود.

تسلط داشتن به این معناست که چه مقدار اطلاعات داشته باشم و در چه منابعی نیاز به تسلط است؛ تسلط داشتن و چگونگی تسلط داشتن باید تعریف و ارائه شود. تسلط، به تجربه و زمان نیاز دارد و باید به این پرسش پاسخ داده شود که تسلط چگونه محقق می‌شود که منجر به اجتهاد شود.

در فضای حوزوی افراد بسیاری این دروس را می‌گذارنند، ولی در خروجی آن تعداد انگشت‌شماری به اجتهاد می‌رسند. در این باره نیاز است مسیرهای رسیدن اجتهاد بررسی شود یا درباره اختلاف فتواها، که منابع آنان یکسان و همچنین حکم یکسان است، ولی فتواها تفاوت دارند.

 

ارتباط اجتهاد و هوش مصنوعی

نخستین گام در اجتهاد تحریر المسأله است که باید صورت بگیرد و تلقین محل نزاع، به این معنا که دعوای علمی کجاست و مسئله چیست. مثلاً حکم رجوع از هبه در هبه زوج به زوجه چیست؛ وقتی زندگی‌ای منجر به طلاق شد، حال از نظر شرعی تکلیف هدایایی که مرد به زن داده بود، چیست؟

چگونه باید مسئله‌شناسی صورت بگیرد و مسئله بر ادله آیات و روایات عرضه می‌شود؛ عرضه کردن به معنای تطبیق دادن عملیات آن چگونه است؟ چگونگی گام به گام اجتهاد با ترسیم همه ویژگی‌های زمان، مکان، کمیت، کیفیت و جنسیات در استنباط حکم به معنای الگوریتم اجتهاد است. این همان چیزی است که هوش طبیعی ما به صورت خودکار انجام می‌دهد و نیاز به دقیق‌سازی است تا بتوان بین اختلاف فتواها محاکمه کرد، بدین معنا که کدامیک روشمند است و طبقه قواعد و اصول فقه کدام یک از آنها حجیت دارد.

 

دانش هوش مصنوعی به دنبال استخراج فرایند تخصص از متخصص است

هوش مصنوعی چگونگی استفاده از اطلاعات، داده‌ها و عملگرها (تحلیلگرهای اطلاعات) برای رسیدن به تصویر بهینه است. کار هوش مصنوعی این است که عملکردهای مناسب انسانی را بهینه‌سازی کرده، ارتقا دهد. در هوش مصنوعی و دانش آن، ما به دنبال استخراج تخصص از متخصص هستیم و این که متخصص هر فنی چگونه تخصص خود را ارائه می‌دهد. به هر میزان که پاسخ‌ها درباره چگونگی فرایند تخصص در متخصص دقیق‌تر شود، در واقع به هوش مصنوعی نزدیک می‌شویم و استنباط را دقیق‌تر می‌سازد.

 

عملگرهای اصلی برای دقیق‌سازی

عملگرهای اصلی در دقیق‌سازی علل اربعه بدین معنا که چه عاملی، چه چیزی را با چه چیزی و چه جنسی به چه قالب و صورتی در می‌آورد و به چه نتیجه‌ای می‌خواهد برسد؛ آن قالب و صورت طراحی ویژه دارد.


نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج




جدیدترین اخبار

صفحه اصلی ریاست آموزش ارتباطات و بین الملل پژوهش فرهنگی تربیتی بین الملل