ریاست | آموزش | ارتباطات و بین الملل | پژوهش | فرهنگی تربیتی | بین الملل | یادداشت | آرشیو نشریات | چندرسانه ای | پیوندها | ارتباط با ما | العربیة | ENGLISH |
صفحه اصلی ریاست آموزش ارتباطات و بین الملل پژوهش فرهنگی تربیتی بین الملل


 تاریخ: يکشنبه ٢٠ بهمن ١٣٩٨      ساعت: ١٤:٥٣        شماره خبر: ١١٠٤٠٩          پرینت

سخنان رئیس جامعةالمصطفی در همایش «نقش حکمت اسلامی در انقلاب اسلامی»

گروه خبر: همایش ملی «نقش حکمت اسلامی در انقلاب اسلامی»‌ با حضور طلاب، استادان و کارکنان المصطفی و سخنرانی رئیس جامعةالمصطفی، در سالن قدس مجتمع جامع امام خمینی(ره) برگزار شد.

به گزارش مرکز خبر و اطلاع‌رسانی جامعةالمصطفی، حجت‌الاسلام والمسلمین‌ دکتر عباسی در این همایش، ضمن گرامیداشت سالروز پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی، با بیان این که پدیده بزرگ انقلاب اسلامی بدون نام امام خمینی(ره) شناخته نمی‌شود، اظهار داشت: موضوع همایش بسیار مهم است و به جایگاه نقش حکمت اسلامی در انقلاب اسلامی اشاره دارد که تاکنون کمتر بدان توجه شده است.

رئیس جامعةالمصطفی با بیان این که حکمت، یکی از وجوه بارز شخصیت بنیان‌گذار انقلاب اسلامی به شمار می‌رود که کمتر بدان توجه شده است، خاطرنشان کرد: انبیای الهی به انسان‌ها کمال و حکمت می‌آموختند و حقایق روشن و مستحکم را به انسان‌ها آموزش می‌دادند؛ آموزه‌های انبیای الهی، از مصادیق مسلم حکمت است.

وی با تأکید بر این که یافته‌های عقل منور به نور الهی، همان حکمت است، به مصادیقی از آیات الهی درباره اهمیت تعقل و تدبر در آیات الهی اشاره و تصریح کرد: آیات الهی بر اندیشه‌ورزی خردمندانه و به‌کارگیری درست عقل تأکید دارند.

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر عباسی گفت: انسانی که از عقل استفاده نمی‌کند، گویا هیچ بهره وجودی از انسانیت ندارد و نمی‌توان هیچ خیری از وی متصور بود. حکمت به معنای عام، که همان عقاید حق  است، با ابزاری به نام عقل، که حجتی باطنی است، آیات تکوینی و تشریعی را به ما عرضه می‌دارد.

رئیس جامعةالمصطفی با بیان این که بخشی از یافته‌های حکمت، می‌تواند از راه صفای باطن به دست آید، ابراز داشت: اگر کسی به صفای باطن دست یافت، خداوند متعال حکمت را بر زبانش جاری می‌سازد و حقایق روشن و مستحکم را به وی می‌آموزد. عرفان، برهان و قرآن، هر سه از راه‌های رسیدن به حکمت است.

حجت‌الاسلام والمسلمین‌ دکتر عباسی به بسترهای فرهنگی شکل‌گیری علوم عقلی در دنیای اسلام اشاره نمود و اظهار داشت: آنچه تحت عنوان فلسفه و حکمت در دنیای اسلام مطرح شده، در دامن فرهنگ تعقل و اندیشه‌ورزی حقیقی شکل گرفته است.

وی با بیان این که هیچ ابایی از یادگیری نداریم، خاطرنشان کرد: همان گونه که مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) تصریح کرده‌اند، شاگرد ماندن برای همیشه و مصرف‌کننده بودن صرف، ممدوح نیست؛ از این رو، اگر کسی به دنبال علم است، باید به عرصه صاحب‌نظری و تولید علم گام بگذارد.

رئیس جامعةالمصطفی با بیان این که رویکرد جزم‌گرا و ظاهرگرایی، برای جهان اسلام و مسلمانان چیزی جز ضرر نداشته است، بیان نمود: علوم عقلی در بستر فرهنگ اسلامی و قرآنی شکل گرفته است؛ نباید از به‌کارگیری یافته‌ها و دستاوردهای علمی دیگران ابایی داشته باشیم و لازم است بکوشیم در زمره مولدان دانش قرار گیریم.

حجت‌الاسلام والمسلمین‌ دکتر عباسی با اشاره به پیشرفت‌های انقلاب اسلامی در حوزه‌های مختلف دانشی، اذعان داشت: نگاه تنگ‌نظرانه‌ای که راه را بر ارتباط و تعاملات علمی می‌بندد، دسترسی به پیشرفت را ناممکن می‌نماید. این پیشرفت‌ها محصول علم‌گرایی در چارچوب نظریه حکمت اسلامی و دستیابی به معارف الهی است.

نقش علوم عقلی در انقلاب اسلامی، از دیگر موضوعاتی بود که رئیس جامعةالمصطفی درباره آن بیان کرد: پیش از انقلاب اسلامی، نظریه تحول اجتماعی، نظریه چپ‌گرایانه مارکسیستی بود که بین روشن‌فکران مناطق شرقی رواج داشت و گمان می‌کردند تحولات اجتماعی را می‌توان با جهان‌بینی ماتریالیسم دیالکتیک دنبال نمود.

وی با بیان این که بیشتر اندیشه‌های اجتماعی و انقلاب‌های جهان، رویکرد چپ‌گرایانه و مارکسیستی داشتند، اظهار نمود: در فرایند پیروزی انقلاب اسلامی، اندیشه‌های چپ‌گرا نتوانستند حضور قوی داشته باشند و قدرت جریان عقل‌گرا و تفکر فلسفی معارف اسلامی، بزرگ‌ترین مانع پیشروی تفکرات چپ‌گرایانه بود.

رئیس جامعةالمصطفی به قوت‌های نقد «علامه طباطبایی» بر اندیشه‌های چپ‌گرای مارکسیستی اشاره نمود و ابراز داشت: این نقدها، اندیشه مارکسیستی را در بدنه جامعه ایران اسلامی زمین‌گیر نمود و موانع فکری پیش روی پیروزی انقلاب اسلامی را برطرف کرد و با استنباط از منابع دینی، خدمات شایانی در عرصه مباحث معرفت‌شناسی فلسفی ارائه نمود.

حجت‌الاسلام والمسلمین‌ دکتر عباسی با بیان این که حکمت اسلامی، مبانی اندیشه‌ای که مانع پیروزی انقلاب اسلامی بودند، برطرف نمود، خاطرنشان ساخت: امروز موجی از شبهات وجود دارد که اگر از علوم عقلی برای پاسخ‌گویی و دفاع در برابر آن استفاده نکنیم، انبوهی از شبهات و پرسش‌های فکری و فقهی، جامعه را با چالش‌های جدی روبه‌رو می‌سازد.

وی با اشاره به مؤلفه‌های تأثیرگذار قوت علوم عقلی و حکمت اسلامی در اوج‌گیری علمی حوزه‌های علمیه پس از انقلاب اسلامی، اذعان داشت: از امتیازات حوزه‌های علمیه در دهه‌های اخیر، وجهه عقل‌گرایی و رواج علوم عقلی بود که پس از انقلاب اسلامی، رشد چشمگیری داشته است.

حجت‌الاسلام والمسلمین‌ دکتر عباسی ضمن اشاره به چالش‌های تبیین بحث‌های معرفت‌شناسی، دفاع مستحکم و عقلی از آموزه‌های الهیاتی را بسیار مهم ارزیابی نمود و اذعان داشت: تأثیرگذاری و نقش‌آفرینی حکمت اسلامی، در تبیین مبانی علوم انسانی جدید بسیار دارای اهمیت است، حکمت و علوم عقلی و میراث فلسفی ما باید از حوزه‌های هستی‌شناسانه به سمت مقوله‌های سیاسی و اجتماعی امتداد یابد و چراغی فروزان برای اندیشمندان باشد؛ شکل‌گیری فلسفه‌های مضاف نیز در همین راستا است.

وی خاطرنشان کرد: کسانی که با فلسفه آشنایی دارند، برخورداری از چارچوب و مبانی را از مسلمات علم برمی‌شمارند؛ پیش‌فرض‌ها، اصل موضوع‌ها، مبانی و پارادایم‌ها در جایی دیگری بیرون از علم رقم می‌خورد که بر عهده حکمت است.

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر عباسی با بیان این که نقش این مفروضات و مبانی و نگاه‌های پیشین بسیار آشکار است، ادامه داد: ما به دنبال احیا و نوسازی تمدن مبتنی بر اندیشه اسلامی هستیم. گام دوم انقلاب با هدف جامعه‌سازی و تمدن‌سازی اجتماعی تعریف می‌گردد و علوم انسانی، از مهم‌ترین پایه‌های شکل‌گیری تمدن به شمار می‌‌رود و نقش تعیین‌کننده‌ حکمت و علوم عقلی در این عرصه بسیار آشکار است و این امر وظیفه مراکز مرتبط با تولید علوم انسانی و علوم عقلی را بسیار سنگین می‌کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین‌ دکتر عباسی به نقش علوم عقلی در آینده انقلاب اسلامی اشاره نمود و اذعان داشت: پشت پا زدن به تفکرات عقلی، سر از جزم‌گرایی و ظاهر‌گرایی در‌می‌آورد و نتایج تلخی برای جوامع بشری رقم خواهد زد. زبان عقل، زبان سخن‌گویی با عالم است. اگر می‌خواهیم با جوامع دیگر سخن بگوییم، باید از زبان گفت‌وگوی دیگران بهره‌مند شویم.

وی، در ادامه، به طرح تحول نظام آموزشی المصطفی اشاره نمود و با بیان این که علوم عقلی و حکمت و ادیان، یکی از شش قلمرو دانشی در جامعةالمصطفی است، تصریح کرد: این گونه همایش‌ها به بیان نقش علوم عقلی در شکل‌گیری انقلاب اسلامی و حرکت به سمت احیای تمدن نوین اسلامی می‌پردازد که مبتنی بر عقلانیت بوده است.


نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج




جدیدترین اخبار

صفحه اصلی ریاست آموزش ارتباطات و بین الملل پژوهش فرهنگی تربیتی بین الملل