ریاست | آموزش | ارتباطات و بین الملل | پژوهش | فرهنگی تربیتی | بین الملل | یادداشت | آرشیو نشریات | چندرسانه ای | پیوندها | ارتباط با ما | العربیة | ENGLISH |
صفحه اصلی ریاست آموزش ارتباطات و بین الملل پژوهش فرهنگی تربیتی بین الملل


 تاریخ: دوشنبه ٢٦ اسفند ١٣٩٨      ساعت: ١٢:٣٦        شماره خبر: ١١١٠١٨          پرینت

با حضور دانش‌آموخته المصطفی برگزار شد

ويژه‌‏برنامه «فلسفه و انديشه اسلامی» در تلويزيون سراسری صربستان

دانش‌ آموخته المصطفی و پژوهشگر مرکز علوم دينی «قم» در بلگراد با شرکت در ويژه‌‏ برنامه‏ «فلسفه و انديشه‏ اسلامی» تلويزيون سراسری صدا و سيمای جمهوری صربستان، درباره‏ مشخصات اصلی مهم‌‏ ترين مکاتب فلسفی در اسلام توضيحات جامعی ارائه کرد.

به گزارش مرکز خبر و اطلاع ‌رسانی جامعةالمصطفی، «سعيد خليل ‌اويچ» در ابتدای اين برنامه تلويزيونی، که به سفارش ادار‌ه‏ کل برنامه‏ های آموزشی و علمی صدا و سيمای صربستان در دفتر مرکز علوم دينی «قم» در بلگراد ضبط شده است و مخاطبان زيادی در منطقه بالکان دارد، گفت: فلسفه‏ اسلامی همه مختصات دانش فلسفی ناب را دارد و از این رو، اين فلسفه از نظر هدف کشف حقيقت و روش برهانی، در امتداد فلسفه‏ يونان باستان قرار می ‏گيرد.

پژوهشگر مرکز علوم دينی «قم» در بلگراد مشخصه‏ ديگر فلسفه اسلامی را اصالت آن دانست و در اين باره بيان کرد: ظرفيت‏ های متراکم تعاليم ناب هستی ‏شناختی و معنوی قرآن و احاديث به حکمای مسلمان کمک کرده است تا سنت فلسفی افلاطون و ارسطو را هم از نظر عمق انديشه و هم از نظر گستردگی مباحث، به مراتب غنی ‏تر سازند.

خليلاويچ در ضمن بيان اهميت حکمت مشاء در جهان اسلام و نمايندگان اصلی آن، يعنی «فارابی» و «ابن‌سينا»، اظهار کرد: اين حکمای بزرگ را به هيچ وجه نبايد صرفاً شارح فلسفه‏ يونانی دانست، چه اين که آنها ابداعات پرشماری در بسياری از بخش ‏های حکمت نظری و عملی از خود به يادگار گذاشتند.

پژوهشگر مرکز علوم دينی «قم» در بلگراد، در ادامه، به تبيين علم ‏النفس اشراقی «شيخ شهاب‏ الدين سهروردی» پرداخت و در اين زمينه توضيح داد که سهروردی نفس انسانی را دارای هويتی نوری می ‏داند.

وی اضافه کرد: نفس انسانی، در حکمت اشراق، نوری متعالی است که به عالم طبيعت هبوط کرده و در قفس ماده محبوس است، در حالی که موطن اصلی آن شرق عالم هستی است.

خليل اويچ در بخشی از ويژه ‏برنامه‏ سيمای ملی صربستان به تحليل اهميت و تأثير حکمت متعاليه ملاصدرای شيرازی، به عنوان يکی از سه مکتب اصلی فلسفی در جهان اسلام، پرداخت و خاطرنشان کرد که حکمت صدرايی در قالب تقريرهای بديع نمايندگان اصلی اين مکتب در چند سده‏ اخير، نشان دهنده اوج تلاش ‏های عقلانی و شهودی حکما و عرفای مسلمان است.

پژوهشگر مرکز علوم دينی «قم» در بلگراد، که نویسنده کتاب «تاريخ مختصر فلسفه‏ اسلامی» به زبان صربی هم هست، توضيح داد که مهم‏ترين ویژگی  حکمت متعاليه، هماهنگی کامل عقل برهانی و کشف عرفانی است.

مطابق اظهارات وی، انسان قوای ادراکی مختلفی مانند شهود، عقل، خيال و حس دارد و اگر قوه‏ شهود از اعتبار و سلطه برخوردار باشد، قوای ديگر انسان منوّر به نور شهود خواهند بود.

خليل اويچ اظهار کرد: عقل فلسفی اگر منوّر به نور شهود و قلب گردد، اين توانمندی را پيدا می‏کند که عالی‏ترين معارف را درک کرده، آنها را با برهان متقن فلسفی تبيين نمايد. در اين صورت، عقل فلسفی، در عين حفظ اصالت روش برهانی خود، تابع نورانيت وحی و معارف قرآن و احاديث خواهد بود.

وی در پايان اين ويژه ‏برنامه، ضمن تأکيد بر اين که فلسفه اسلامی توان و ظرفيت معرفتی لازم را برای رويارويی با چالش‏ های نظری دنيای مدرن دارد، نتيجه گرفت: راه برون ‏رفت انسان معاصر از بحران‏ های متراکمی که وی را سردرگم و ازخودبيگانه کرده، احيای ظرفيت‏ های غنی عقلانيت قدسی در همه‏ سطوح فرهنگ و حيات اجتماعی است.


نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج




جدیدترین اخبار

صفحه اصلی ریاست آموزش ارتباطات و بین الملل پژوهش فرهنگی تربیتی بین الملل