ریاست | آموزش | ارتباطات و بین الملل | پژوهش | فرهنگی تربیتی | بین الملل | یادداشت | آرشیو نشریات | چندرسانه ای | پیوندها | ارتباط با ما | العربیة | ENGLISH |
صفحه اصلی ریاست آموزش ارتباطات و بین الملل پژوهش فرهنگی تربیتی بین الملل


 تاریخ: يکشنبه ١٤ ارديبهشت ١٣٩٩      ساعت: ١٢:٠٨        شماره خبر: ١١١٥٥٤          پرینت

به همت مجتمع آموزش عالی فقه برگزار شد

نشست علمی مجازی «مبانی نقد حدیث»

در کتب رجالی، راویان حدیث از حیث شخص و شخصیت مورد بررسی قرار گرفته اند و شرح حال راوی، مذهب او و میزان معتمد بودنش بیان شده است.

گروه خبر: نشست علمی «مبانی نقد حدیث»، به همت معاونت پژوهش مجتمع آموزش عالی فقه به شکل برخط (غیرحضوری) برگزار شد.

به گزارش مرکز خبر و اطلاع رسانی جامعةالمصطفی، حجت الاسلام علی نژاد، در ابتدای این نشست، به بیان مفهوم حدیث و منظور از نقد و مبانی نقد حدیث پرداخت و در ادامه با بیان فرق مبانی قرآن و حدیث ابراز داشت: یکی از فرق‌ هایی که موجب نقدپذیری احادیث برخلاف آیات قرآن کریم می شود، قطعی بودن منشأ نزول آیات و ظنی بودن بیشتر روایات است. فرق دیگر آن است که در قرآن، برخلاف احادیث، تقیه راه ندارد. همچنین قرآن کریم از هر گونه تحریفی مصون است، ولی احادیث دچار آسیب ها و آفت هایی مانند وضع و جرح، دست بردن در روایات، تدلیس، نقل معنا، اختلاف در احادیث و... شده اند.

وی، در ادامه، خاطرنشان ساخت: بنابراین، قرآن نقدپذیر نیست و ما چیزی به عنوان مبانی نقد قرآن نداریم، هر چند می توان تفاسیر قرآن را نقد نمود، ولی احادیث نقدپذیر است. باید توجه داشت که مقصود ما از نقد حدیث، به معنای انتقاد از کلام معصومان(علیهم السلام) یا تضعیف و رد احادیث آنان نیست. همچنین در نقد حدیث، نباید برخورد گزینشی داشت، بلکه در این مسیر، به دنبال یافتن ملاک ها و اصول تشخیص احادیث معتبر و صحیح از روایات غیرمعتبر و ناصحیح هستیم.

سخنران نشست مبانی نقد حدیث را بسیار تخصصی و دقیق دانست و گفت: نمی توانیم بدون دلایل و ملاک های متقن، احادیث صحیح و غیرصحیح را از یکدیگر تمیز دهیم. این ملاک ها شامل منبع شناسی، راوی شناسی، سندشناسی و متن شناسی است. در برخورد با حدیث می بینیم این روایت در چه کتاب و منبعی نقل شده است. آیا در آن منبع، نام راوی حدیث برده شده است؟ اگر نام راوی ذکر شده بود، آیا سند آن نیز بیان گشته است؟ برای تمام این موارد نمونه هایی در کتب حدیثی وجود دارد.

وی یکی از ملاک های مهم معتبر بودن احادیث را منبع آن دانست و گفت: برای نمونه، وجود حدیث فقط در کتاب اربعمائه، موجب اطمینان از اعتبار آن است. موضوع دوم، سند حدیث است؛ در روایات تأکید شده است که احادیث با سند نقل شود و شیوه علما نیز به این گونه بوده است که احادیث را با سند نقل نمایند.

حجت الاسلام علی نژاد با اشاره به تأسیس علم رجال و درایه برای شناخت راوی و سند احادیث، یادآور شد: در کتب رجالی، راویان حدیث از حیث شخص و شخصیت مورد بررسی قرار گرفته اند و شرح حال راوی، مذهب او و میزان معتمد بودنش بیان شده است. علم درایه نیز با استفاده از داده های علم رجال، سند  حدیث را به انواع مسند، متصل، مقطوع، حسن، صحیح، مرسل، معلق و ده ها نوع دیگر که در این علم به آن اشاره شده است، تقسیم می نماید.

وی، در ادامه، تصریح کرد: ملاک هایی که بیان شد، به نقد بیرونی حدیث اختصاص دارد، ولی نقد حدیث باید جنبه درونی و متنی نیز داشته باشد. پس از کسب اطمینان نسبی از صحت صدور روایت از معصوم(ع)، باید متن حدیث مورد ارزیابی علمی قرار گیرد.

سخنران نشست، در پایان به بیان معیارها و مبانی ارزیابی علمی متن حدیث پرداخت و گفت: نخستین معیار، عرضه حدیث به قرآن کریم است. ملاک های دیگری نیز که می توان به آنها اشاره کرد، عبارت است از: عرضه حدیث به سنت قطعیه، مبانی عقلی، ضروریات دین و مذهب و... . البته شرط ورود به این عرصه، تخصص و تسلط کافی بر فهم قرآن و حدیث است که کسب این توانایی نیازمند تلاش علمی بسیار زیادی است.


نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج




جدیدترین اخبار

صفحه اصلی ریاست آموزش ارتباطات و بین الملل پژوهش فرهنگی تربیتی بین الملل