ریاست | آموزش | ارتباطات و بین الملل | پژوهش | فرهنگی تربیتی | بین الملل | یادداشت | آرشیو نشریات | چندرسانه ای | پیوندها | ارتباط با ما | العربیة | ENGLISH |
صفحه اصلی ریاست آموزش ارتباطات و بین الملل پژوهش فرهنگی تربیتی بین الملل


 تاریخ: شنبه ١٧ خرداد ١٣٩٩      ساعت: ٠٨:٣٩        شماره خبر: ١١٢٠٧٣          پرینت

همزمان با سالروز رحلت امام(ره) در نمایندگی المصطفی در خراسان برگزار شد

نشست آنلاین «بررسی فقه سیاسی اسلام در اندیشه امام خمینی(ره)»

یکی از مهم ترین تحولاتی که امام(ره) به وجود آوردند، ارائه الگوی بروز نظام سیاسی براساس آموزه های اصیل اسلامی بود.

گروه خبر: همزمان با سالروز رحلت بنیان‌ گذار انقلاب اسلامی، نشست «بررسی فقه سیاسی در اندیشه امام خمینی(ره)» به صورت آنلاین در نمایندگی جامعةالمصطفی در خراسان برگزار شد.

به گزارش مرکز خبر و اطلاع رسانی جامعةالمصطفی، این نشست با حضور و سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین‌ صالح، نماینده جامعةالمصطفی در خراسان، حجت‌الاسلام والمسلمین میردامادی، مدیرگروه فلسفه و کلام نمایندگی، حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر رقوی، معاون پژوهش نمایندگی و حجت‌الاسلام صدر، استاد و پژوهشگر از افغانستان همراه بود.

در ابتدای این نشست، حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر رقوی با اشاره به جایگاه امام خمینی(ره) در جهان معاصر و بیان مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) درباره امام(ره) به عنوان امام تحول آفرین اظهار داشت: یکی از ابعاد تحول آفرینی امام(ره)، در حوزه فقه بود و ایشان فقه را وارد عرصه نظام سازی کردند و به متن ساختار اجتماعی آوردند.

معاون پژوهش نمایندگی جامعةالمصطفی در خراسان با بیان اینکه یکی از مهم ترین تحولاتی که امام(ره) به وجود آوردند، ارائه الگوی بروز نظام سیاسی براساس آموزه های اصیل اسلامی بود، افزود: اساس اندیشه امام(ره)، توحید بود و براساس آن بین سیاست، معنویت، دیانت، فلسفه، فقه و عرفان جمع نمودند؛ به عبارتی، اگر انسان در توحید اندیشه درستی نداشته باشد، در ولایت دچار مشکل می‌شود و به دام کثرت و تضاد بین سیاست و دیانت و بسیاری از امور می افتد.

در ادامه این نشست، حجت الاسلام صدر، استاد و پژوهشگر برجسته از افغانستان، با اشاره به نقش امام(ره) در تاریخ اسلام و اندیشه اسلامی گفت: امام(ره) فقه را از دانش فردی به دانش اجتماعی تبدیل کردند و نظریه ولایت فقیه، نماد برجسته این نگاه اجتماعی به دین و فقه بود.

وی ادامه داد: توجه به نیروی انسانی به ویژه زنان، توجه به هنر، توجه به تحزب و جایگاه احزاب، از ویژگی‌ های امام خمینی(ره) بود.

استاد صدر، در بخش دیگری از سخنان خود، عنوان کرد: در زمینه فقه سیاسی، اگر سیاست را دانش اداره جامعه در ابعاد مختلف بدانیم، فقه امام(ره) به معنای واقعی، فقه سیاسی بود که به مدیریت جامعه در همه ابعاد توجه داشت.

وی افزود: آیات و روایات مربوط به احکام اجتماعی، سیره پیامبر(ص) و امیرمؤمنان(ع) مبنای ولایت فقیه است و اگر کسی به حقیقت اسلام توجه یابد، بی شک نظریه ولایت فقیه را تصدیق خواهد نمود.

مدیر گروه فلسفه و کلام نمایندگی نیز در این نشست گفت: فقه سیاسی یعنی فقه منسوب به سیاست و چنین فقهی، نگاه و اندیشه ‌ای جامع به فقیه می دهد که بتواند در جامعه به تمشیت امور بپردازد و اندیشه سیاسی اعم از فقه سیاسی است و آن اعم از فقه حکومتی است.

حجت‌الاسلام والمسلمین میردامادی افزود: اصل ولایت از آن خداوند است و خداوند افرادی را به این ولایت منصوب کرده است، مانند نبی(ص)، امام(ع) و فقیه و در تفکر شیعی هیچ فقیهی در اصل ولایت فقیه بر دیگران اختلاف ندارد و اختلاف در محدوده و نوع ولایت است.

وی ادامه داد: اینکه بعضی ولایت فقیه را انتخابی می دانند، به دلیل درک نادرست ولایت است، و گرنه نگاه توحیدی، مستلزم دیدگاه ولایت انتصابی است. امام خمینی(ره) ولایت فقیه را از اموری می‌دانستند که تصور آن سبب تصدیق می شود.

حجت الاسلام دکتر سخاوتی از سخنرانان این نشست، با اشاره به شخصیت ممتاز امام خمینی(ره) در جهان معاصر گفت: این که امام(ره) انتظار فرج را از نیمه خرداد می کشیدند (طبق یکی از آخرین اشعار ایشان)، بیانگر واقعیات فراوانی است.

وی افزود: امام(ره) براساس شناخت عمیق از دین و دنیا، مدل حکومت اسلامی را مطابق نیاز روز معرفی کردند و برتری و کارآمدی آن را به جهانیان نشان دادند.

در بخش پایانی این نشست و در جمع‌ بندی مباحث حجت‌الاسلام والمسلمین صالح با اشاره به ضرورت برگزاری چنین نشست هایی و تأکید بر استمرار این بحث در آینده بیان داشت: لازم است مبانی نظریه ولایت فقیه مورد مطالعه عمیق قرار گیرد و امروزه، مسائل مستحدثه فراوانی در فقه سیاسی مطرح است، مانند روش شناسی فقه سیاسی، اصول فقه سیاسی و... که می‌توان به دقت مورد مطالعه قرار داد.

نماینده جامعةالمصطفی در خراسان در ادامه گفت: روایات فراوان بیانگر احکام اجتماعی است که بدون حکومت اسلامی این روایات توجیه پذیر نیست و فقه سیاسی بدیع نیست و ریشه در روایات اسلامی دارد و روایت صفوان جمال در زمان امام صادق(ع) به روشنی نشان می دهد که کوچک ترین همکاری با حاکم ظالم جایز نیست.

وی افزود: امام خمینی(ره) در حالی نظریه ولایت فقیه و حکومت اسلامی را احیا کردند که چند گروه در برابر ایشان بودند: یکی، نظام های سیاسی حاکم بر جهان بود که امام(ره) را رقیب خود می دیدند. دوم، غرب زده های داخل ایران بودند که دین و توانایی های دین را در اداره جامعه باور نداشتند و سوم، ملی گراها و طرفداران نهضت آزادی بودند که با وجود مذهبی بودن، شناخت عمیقی از دین نداشتند و گروه چهارم، بعضی جریان های سنتی و حتی حوزوی بودند، مانند جریان حجتیه، که نگاهی قشری و ایستا به دین داشتند.

نماینده جامعةالمصطفی در خراسان، در پایان، بیان نمود: امام خمینی(ره) با علم، بصیرت و شناختی که از اسلام اصیل داشتند، با توفیقات الهی توانستند فقه سیاسی و حکومت دینی را با وجود مخالفت‌ها احیا نمایند.


نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج




جدیدترین اخبار

صفحه اصلی ریاست آموزش ارتباطات و بین الملل پژوهش فرهنگی تربیتی بین الملل