ریاست | آموزش | ارتباطات و بین الملل | پژوهش | فرهنگی تربیتی | بین الملل | یادداشت | آرشیو نشریات | چندرسانه ای | پیوندها | ارتباط با ما | العربیة | ENGLISH |
صفحه اصلی ریاست آموزش ارتباطات و بین الملل پژوهش فرهنگی تربیتی بین الملل


 تاریخ: شنبه ١٧ خرداد ١٣٩٩      ساعت: ٠٩:٠٥        شماره خبر: ١١٢٠٧٥          پرینت

نماینده جامعةالمصطفی در خراسان در نشستی بررسی کرد

«حیات اخلاقی معنوی امام خمینی(ره)»

امام(ره) از نظر تفکر دینی و رهبری اجتماعی و سیاسی در سطحی بودند که پدیده ای مانند انقلاب اسلامی را به ارمغان آوردند و این انقلاب دارای ابعاد و آثار ناشناخته است و تأثیرات آن شاید قرن ها منشأ تحولات در جهان باشد.

گروه خبر: نشست «بررسی حیات اخلاقی و معنوی امام خمینی(ره)» همزمان با سالروز رحلت رهبرکبیر انقلاب اسلامی به همت معاونت فرهنگی- تربیتی نمایندگی جامعةالمصطفی در خراسان برگزار گردید.

به گزارش مرکز خبر و اطلاع رسانی جامعةالمصطفی، در این نشست حجت‌الاسلام والمسلمین‌ صالح، نماینده المصطفی در خراسان، با اشاره به شخصیت بی‌همتا و تکرار نشدنی امام خمینی(ره) عنوان کرد: ایشان از نظر تفکر دینی و رهبری اجتماعی و سیاسی در سطحی بودند که پدیده ای مانند انقلاب اسلامی را به ارمغان آوردند و این انقلاب دارای ابعاد و آثار ناشناخته است و تأثیرات آن شاید قرن ها منشأ تحولات در جهان باشد.

وی، در ادامه، وجود هزاران نفر از جوانان عاشق اسلام ناب و مشتاق فراگیری علوم و معارف اهل بیت(علیهم السلام) را در جامعةالمصطفی به سبب دریافت پیام انقلاب اسلامی و مکتب امام(ره) دانست و افزود: این حرکت عظیم در جهان اسلام، از آثار و ابعاد جهانی نهضت امام خمینی(ره) است.

حجت‌الاسلام والمسلمین صالح اصول اندیشه و راهبردهای مکتب امام خمینی(ره) را برای ملت های مسلمان و آزادگان عالم الگوپرداز برشمرد و بیان نمود: محکمات و ارکان انقلاب اسلامی، برگرفته از اسلام ناب، قرآن کریم و آموزه های مکتب اهل بیت(علیهم السلام) است و امام(ره) در وصیت نامه خود به این موضوع اشاره و تصریح کردند: «به ملت های اسلامی توصیه می کنم از حکومت جمهوری اسلامی و از ملت مجاهد ایران الگو بگیرید».

وی، در ادامه، برخی از شاخص های بین المللی نهضت امام خمینی(ره) را برشمرد و عنوان کرد: امام خمینی(ره) به قدرت اسلام و ملت های مسلمان اعتقاد و اعتماد داشتند و براساس این، نظریه بسیج جهان اسلام را مطرح نمودند و اظهار داشتند که ملت های مسلمان باید با اتکا به قدرت خود، برای مصالح ملل اسلامی قیام کنند.

 وی افزود: امام(ره) در فرازی از وصیت نامه خود تأکید کردند: «و شما ای مستضعفان جهان و ای کشورهای اسلامی و مسلمانان جهان، بپاخیزید و حق را با چنگ و دندان بگیرید و از هیاهوی تبلیغاتی ابرقدرت ها و عُمال سرسپرده آنان نترسید.» و امروز می بینیم که این نظریه تحقق پیدا کرده است و در دنیای اسلام، بسیاری از ملت ها از سیره و خط مشی امام(ره) الگو گرفته و به این باور و اعتماد به نفس رسیده اند که می توانند با نیروی ایمان و اتحاد، در برابر ظلم و هیمنه استکبار ایستادگی کنند و با شجاعت و توکل بر خدا از حقوق خود دفاع نمایند و محصول این بینش این است که محور مقاومت به وجود آمده است.

نماینده جامعةالمصطفی در خراسان از دیگر شاخص های اندیشه امام خمینی(ره) را اعتقاد به جامعیت اسلام بیان نمود و گفت: امام(ره) احیاکننده اندیشه جامعیت دین در دوران معاصر هستند و براساس این اندیشه، دین و سیاست را یکی می دانستند و به شدت با نظریه جدایی دین از سیاست مخالف بودند.

وی ادامه داد: تفسیر امام(ره) از جامعیت دین این بود که اسلام عبارت از احکام عبادی و اخلاقی صرف نیست، بلکه با مراجعه به متن و نص منابع دینی درمی یابیم که آموزه های اسلامی در ابعاد فردی، اجتماعی، عبادی، سیاسی و حکومتی برای بشر برنامه ریزی کرده است و قدرت و پاسخ گویی به نیازهای فردی و اجتماعی و قدرت اداره جامعه را دارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین صالح افزود: امام خمینی(ره) درباره جامعیت دین و پاسخ گویی به نیازمندی های انسان ابراز کردند: «احکامی که در اسلام آمده است - چه احکام سیاسی، چه احکامی که مربوط به حکومت است، چه احکامی که مربوط به اجتماع است، چه احکامی که مربوط به افراد است، [چه] احکامی که مربوط به فرهنگ اسلامی است- تمام اینها موافق با احتیاجات انسان هست».

وی در فراز دیگری از سخنان خود به بررسی حیات اخلاقی معنوی امام خمینی(ره) پرداخت و با اشاره به بخش هایی از ابعاد شخصیت تربیتی و معنوی امام(ره) عنوان کرد: آنچه در حیات معنوی و اخلاقی امام خمینی(ره) می بینیم، برخاسته از شناخت عمیق و درست از آموزه های اسلامی از سوی یکی از عالمان برجسته دینی است. امام بزرگوار در مقام علمی، جامع و فقیه کامل و اصولی برجسته، فیلسوف بی نظیر، عارف  کامل و استاد و صاحب نظر در اخلاق نظری و عملی بودند. از سوی دیگر، نگاهی واقع گرایانه و عملیاتی به دین داشتند و همین امر سبب می شود که به فکر اجرا و احیای دین در عصر گریز از دین و معنویت شوند.

 حجت‌الاسلام والمسلمین صالح، در ادامه، اندیشه و سیره امام خمینی(ره) را در زمینه امور معنوی و عرفانی با سالکان، عارفان و حکیمان مطرح و رایج در عالم اسلام دارای تفاوت های شاخصی دانست و به مهم ترین شاخصه های عرفانی امام(ره) پرداخت و عنوان کرد: ‏یکی از تفاوت های دیدگاه امام خمینی(ره) ‏‏با دیگر عرفا و سالکان این است که دیدگاه امام خمینی(ره) ‏‏برگرفته از‏‎ ‎‏قرآن و به تعبیر دیگر، ابعاد معنوی و عرفانی امام(ره)، قرآن محور و توحید محور بود.

وی تأکید کرد: امام(ره) به عنوان عالم برجسته و مرجع دینی از حیث معرفت شناسی، به شدت بر تعالیم قرآن تکیه داشتند و در مشی عملی هم اراده خداوند را حاکم بر همه اراده ها و قدرت های ظاهری می‌دانستند و در وصیت نامه خود تصریح کردند: «این جانب به همه نسل های حاضر و آینده وصیت می‌کنم که اگر بخواهید اسلام و حکومت الله بر‌قرار باشد و دست استعمار و استثمارگران خارج و داخل کشورتان قطع شود، این انگیزه الهی را، که خداوند تعالی در قرآن کریم به آن سفارش فرموده است، از دست ندهید».

نماینده جامعةالمصطفی در خراسان ویژگی دیگر اندیشه معنوی امام(ره) را تأثیرگذاری تعالیم دینی در اندیشه سیاسی و سیره حکومتی ایشان دانست و گفت: تمامی سخنان این عارف بزرگ، برخاسته از عمیق ترین و اصیل ترین مبانی دین و آموزه های مکتب اهل بیت(علیهم السلام) است.

وی ادامه داد: امام(ره) در آغازین بخش های وصیت نامه الهی سیاسی خود اظهار داشتند: «ما می‌دانیم که این انقلاب بزرگ، که دست جهان خواران و ستمگران را از ایران بزرگ کوتاه کرد، با تأییدات غیبی الهی پیروز گردید. اگر نبود دست توانای خداوند، امکان نداشت.» و در ادامه بیان کردند: «بنابراین، شک نباید کرد که انقلاب اسلامی ایران از همه انقلاب ها جداست: هم در پیدایش و هم در کیفیت مبارزه و هم در انگیزه انقلاب و قیام و تردید نیست که این تحفه الهی و هدیه غیبی بود که از جانب خداوند منان بر این ملت مظلوم غارت زده عنایت شده است».

حجت‌الاسلام والمسلمین صالح، در پایان، اجتماعی بودن و نرفتن به کنج عزلت و محدود نشدن به اذکار و مناسک فردی را ویژگی دیگری از اندیشه عرفانی امام خمینی(ره) بیان کرده و افزود: امام(ره) برخلاف طیف گسترده ای از عرفا و علما، به جای گوشه‌نشینی، به میدان آمدند و صحنه اجتماعی و سیاسی را خالی نگذاشتند و با اقتدا به سیره پیامبر گرامی اسلام(ص) و اهل بیت(علیهم السلام)، برای اجرای دین خدا به میان مردم آمدند و برای تأمین مصالح مردم و نجات خلق از ظلم مستکبریان و احیای عدالت الهی و هدایت مردم به سوی خداوند متعال با تمام وجود مجاهدت کردند.


نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج




جدیدترین اخبار

صفحه اصلی ریاست آموزش ارتباطات و بین الملل پژوهش فرهنگی تربیتی بین الملل