ریاست | آموزش | ارتباطات و بین الملل | پژوهش | فرهنگی تربیتی | بین الملل | یادداشت | آرشیو نشریات | چندرسانه ای | پیوندها | ارتباط با ما | العربیة | ENGLISH |
صفحه اصلی ریاست آموزش ارتباطات و بین الملل پژوهش فرهنگی تربیتی بین الملل


 تاریخ: سه شنبه ٢٠ خرداد ١٣٩٩      ساعت: ١١:٥٤        شماره خبر: ١١٢١٦٢          پرینت

نمایندگی جامعةالمصطفی در استان مرکزی برگزار نمود

پنجمین جلسه از کارگاه های مجازی «بررسی فنون و روش‌های نقد کتب درسی»

روش های نقلی فلسفی، شهودی، تجربی و تفهیمی، از مهم ترین عناصر روش شناخت به شمار می رود.

گروه خبر: پنجمین جلسه از سلسله کارگاه های مجازی علمی- پژوهشی  به منظور بررسی فنون و روش‌های نقد کتب درسی و با موضوع روش شناسی نقد هرمونوتیک به همت نمایندگی جامعةالمصطفی در استان مرکزی برگزار شد.

به گزارش مرکز خبر و اطلاع رسانی جامعةالمصطفی، دکتر احمد منصوری ارضی در این نشست علمی، ضمن تعریف عنوان نشست، معنای روش و روش شناسی را مورد توجه قرار داد و در ادامه اصول و قواعد نقد و نقد هرمونوتیکی را مورد توجه قرار داد.

مدیر گروه آموزش زبان فارسی نمایندگی جامعةالمصطفی در گرگان ضمن ارائه تعریفی از روش و روشناسی، آن را فرایند ذهنی برای دستیابی به واقعیات دانست و ابراز داشت: می توان هر گونه ابزار مناسب را برای رسیدن به مقصود، روش دانست.

وی یادآور شد:  اگر به کار گرفتن روش را دانش درجه اول به شمار آوریم، تحلیل و بررسی دانش ها، دانش درجه دوم و  کلی تر از روش شناسی محسوب می گردد.

مدیر گروه آموزش زبان فارسی نمایندگی جامعةالمصطفی در گرگان روش شناخت، نوع استدلال روش‌ها و فنون گردآوری اطلاعات، روش داده ها سطح تحلیلی و نوع نگاه به موضوع و روش شناسی را مشتقات واژه روش دانست و ابراز داشت: روش های نقلی فلسفی، شهودی، تجربی و تفهیمی، از مهم ترین عناصر روش شناخت به شمار می رود.

دکتر منصوری ارضی، در ادامه، ضمن تفسیر تعاریف مشتقات واژه روش، خاطرنشان کرد: در روش تحلیل داده ها باید از روش های کلاسیک مانند نقد ادبی و تاریخی بهره جست؛ در نقد، بر خلاف تحلیل، به داوری نظری و عملی موضوع پرداخته می شود و نقد نظری به مطابقت مسئله با واقع و نقد عملی به آثار آن در اجتماع می پردازد.

مدیر گروه آموزش زبان فارسی نمایندگی جامعةالمصطفی در گرگان یادآور شد: روش عقلی با کمک ابزارهایی مثل قیاس یا استقرار (كل به جزء با بالعكس) و صغرا و كبراهای منطقی (مقدمه چینی و استنتاج) به نتیجه گیری می رسد.

دکتر منصوری ارضی با بیان این که روش علمی (تجربی) درصدد است همواره از مراحل مشخصی مانند مشاهده، طبقه بندی مشاهدات، فرضیه سازی، آزمایش و تجزيه و تحليل داده ها به منظور اثبات یا رد فرضيه گذر کند، اظهار داشت: روش شهودی دو کاربرد متفاوت در عرفان و علوم انسانی دارد.

مدیر گروه آموزش زبان فارسی نمایندگی جامعةالمصطفی در گرگان ضمن اشاره به معانی روش نقلی، با بیان این که روش تفهمی تنها به بخشی از دانش های سیاسی مربوط می شود، فرایند های روش علمی را مورد توجه قرار داد و خاطرنشان کرد: طرح و بیان موضوع یا پرسش مورد نظر، بررسی و ارزیابی اطلاعات موجود، تعیین جامعه مورد مطالعه، تعیین شیوه جمع آوری اطلاعات و اجرای پژوهش، استخراج و جدول بندی و محاسبات آماری و تجزیه و تحلیل و تفسیر نتایج، از فرایندهای روش علمی به شمار می رود.

وی در تعریف روش شناسی، با تأکید بر این که روش شناسی، به مطالعه روش های علوم، مقایسه و یافتن محدودیت ها و ضعف ها و قوت های آنها می پردازد، خاطرنشان کرد: روش شناسی بخشی از منطق عملی است، زیرا این بخش منطق، ابزارها و شیوه هایی برای رسیدن به حقیقت معرفی می کند.

دکتر منصوری ارضی افزود: هر چند این نحوه نگرش دستوری در خصوص روش شناسی و فلسفه علمی پذیرفته شده بود، رویکرد جدید در فلسفه علم و روش شناسی، آن را به مثابه شاخه ای از علوم تحلیلی و توصیفی تلقی می کند که درصدد است خود را از «دستور» و «تجویز» برحذر دارد.

مدیر گروه آموزش زبان فارسی نمایندگی جامعةالمصطفی در گرگان به اهمیت روش شناسی در علوم مختلف اشاره نمود و با بیان این که شناخت روش ها در هر علمی، شایسته است، تصریح کرد: برخی دانشمندان تمایز علوم را به روش می‌ دانند و موضوع یا غایت را متمایز کننده علوم برنمی شمارند.

دکتر منصوری ارضی با تأکید بر این که روش در هر علم و مکتب و نظریه ای، نقش کلیدی دارد، اظهار داشت: بحث روش در مکاتب فلسفی و مکاتب فلسفه علم، فلسفه زبان و زبان شناسی شناختی نیز محور دیگر مباحث است.

نقد، اصول نقد و تحلیل محتوا، از دیگر مباحثی بود که استاد منصوری ارضی ضمن اشاره به این موضوع ابراز داشت: در قدیم، واژه نقد و نقد کردن به معنای تعیین عیار سکه طلا و تشخیص سکه واقعی از سکه تقلبی بود. آنچه از نقد در نظر اول به ذهن متبادر می شود، ایراد و اشکال گرفتن از کار یا اثر علمی و هنری است، ولی در تداول امروز در مفهوم کلی، به معنای قضاوت و ارزیابی درباره اعمال، افکار و آثار دیگران است.

وی افزود: آنچه بیشتر از نقد به طور خاص مدنظر است، سنجش و ارزشیابی دقیق و علمی درباره آثار و دستاوردهای علمی نویسندگان، هنرمندان و دانشمندان در همه حوزه های دانش بشری است.

مدیر گروه آموزش زبان فارسی نمایندگی جامعةالمصطفی در گرگان، ضمن بررسی روش شناسی نقد، با تأکید بر این که نقد ایراد، خرده گیری و اشکال تراشی نیست، یادآور شد: نقد، علم ارزیابی و سنجش میزان اعتبار علمی اثر است و مانند دیگر رشته های علمی، قواعد و اصول ویژه ‌ای دارد که به آن «روش شناسی نقد » گفته می شود.

دکتر منصوری ارضی اظهار داشت: مقصود از روش شناسی نقد، مجموعه فنون و روش هایی است که به وسیله آن می توان اثری را منتقدانه ارزشیابی کرد و به نتیجه ای درست یا نزدیک به واقعیت دست یافت.

وی افزود: روش شناسی یا methodology، شاخه ای از منطق به نام منطق عملی است که به اصول عمومی شکل گیری دانش و نظام اصول و نحوه انجام تجربیات و بررسی ها در هر یک از شاخه های دانش می پردازد.

وی گفت: در حال حاضر نقد در همه عرصه های علمی، هنری، زبانی و ادبی وجود دارد و با پیشرفت روزافزون علوم از دیدگاه های مختلف مانند نقد از دیدگاه هرمنوتیک، مدرنیسم، پست مدرنیسم و... به آن نگریسته می شود.

مدیر گروه آموزش زبان فارسی نمایندگی جامعةالمصطفی در گرگان نقد درونی، نقد بیرونی و تحلیل محتوا را سه جنبه مهم و اصول و قواعد نقد دانست و ابراز داشت: نگاه ناقد به اثر باید کارآگاهانه، موشکافانه و حقیقت جویانه باشد. در این میان هیچ گاه نباید از وجدان علمی و شخصیتی غفلت کند.

وی هدف و کاربرد تحلیل محتوا را مورد توجه قرار داد و تصریح کرد: علاوه بر کشف ارتباط درونی اجزا و عناصر تشکیل دهنده داده های مورد تحلیل، هدف از تحلیل محتوا، دستیابی به درون پنهان یا قصد واقعی تولیدکننده پیام است.

گفتنی است تبیین فرایند تحلیل، تحلیل محتوا بر پایه هرمنوتیک و تحلیل ساختار، از دیگر بخش‌های این کارگاه بود که استاد منصوری ارضی توضیحاتی در این باره ارائه نمود.


نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج




جدیدترین اخبار

صفحه اصلی ریاست آموزش ارتباطات و بین الملل پژوهش فرهنگی تربیتی بین الملل