ریاست | آموزش | ارتباطات و بین الملل | پژوهش | فرهنگی تربیتی | بین الملل | یادداشت | آرشیو نشریات | چندرسانه ای | پیوندها | ارتباط با ما | العربیة | ENGLISH |
صفحه اصلی ریاست آموزش ارتباطات و بین الملل پژوهش فرهنگی تربیتی بین الملل


 تاریخ: يکشنبه ٢٥ خرداد ١٣٩٩      ساعت: ١١:٤٥        شماره خبر: ١١٢٢٣٨          پرینت

مجتمع آموزش عالی تاریخ برگزار کرد

نشست علمی «شیوه تعامل مسلمانان با یکدیگر از منظر امام صادق(ع)»

همه طالبان علمی - از هر رنگ، ملیت و مذهبی- درس امام صادق(ع) را فرامی گرفتند و همه امکان بهره مندی از فیض حضور در محضر امام(ع) را داشتند.

گروه خبر: معاونت پژوهش مجتمع آموزش عالی تاریخ با همکاری گروه تاریخ اهل‌بیت(علیهم‌السلام) و معاونت پژوهش دانشگاه مجازی المصطفی، نشست علمی «شیوه تعامل مسلمانان با یکدیگر از منظر امام صادق(ع)» را با سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین‌ دشتی به صورت مجازی برگزار نمود.

به گزارش مرکز خبر و اطلاع رسانی جامعةالمصطفی، وی با بیان اینکه امام صادق(ع) نزد همه فرق اعلم الناس بودند، تصریح کرد: به اندازه ای که از امام صادق(ع) حدیث نقل شده، کلامی از دیگران نقل نشده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین دشتی با اشاره به تعداد شاگردان امام صادق(ع) اظهار داشت: تعداد شاگردان امام صادق(ع) با در نظر گرفتن اختلاف مذاهبشان، چهارهزار نفر از از فِرق مختلف اسلامی بیان شده است.

سخنران این نشست، در ادامه، سیره امام صادق(ع) را الگویی برای تعامل اجتماعی مسلمانان دانست که لازم است به آن توجه داشته باشند و خاطرنشان ساخت: این الگو می‌ تواند در احیای تمدن اسلامی و بازسازی آن راه‌ گشا باشد.

حجت‌الاسلام والمسلمین دشتی با اشاره به نقش امام خمینی(ره) در رهبری انقلاب اسلامی و الگوپذیری ایشان از سیره امام صادق(ع)، با تأکید بر اینکه در شیب تمدنی، به این الگو بسیار نیاز داریم، گفت: عصر امام(ع) با عصر ما بسیار شبیه است و در آن زمان نیز با جامعه اسلامی با شیب تمدنی روبه رو بود.

وی، در ادامه، سیره عملی حضرت(ع) را در تعامل اجتماعی و فرهنگی با مسلمانان مورد توجه قرار داد و اظهار داشت: همه طالبان علمی - از هر رنگ، ملیت و مذهبی- درس امام صادق(ع) را فرامی‌گرفتند و همه امکان بهره مندی از فیض حضور در محضر امام(ع) را داشتند.

سخنران نشست افزود: امام صادق(ع) در کرسی درسشان، آن گاه که زمینه فراهم می شد، سخن دیگران را نیز مطرح می کردند و نظر خویش را در مورد آن بیان می‌ فرمودند. همچنین بر محور مشترک مسلمانان، که سنت و سیره پیامبر گرامی اسلام(ص) است، بسیار تأکید می کردند. حضرت(ع) می‌ فرمودند: سخن من، سخن پدرم، سخن پدرم، سخن حضرت علی(ع)، سخن حضرت علی(ع)، سخن پیامبر(ص) و سخن پیامبر، سخن خداست. به همین دلیل، تعامل علمی امام(ع) بالاترین کاربرد و پذیرش را در جامعه داشت.

وی، با اشاره به حساسیت هایی که امروزه در جامعه اسلامی در بیان دیدگاه ها وجود دارد، بیان کرد: هنگامی که بحث علمی هم وجود نداشت، حضرت(ع) در جمع مسلمانان حضور می‌یافتند و با احترام و در نظر گرفتن اخوت اسلامی، به تعامل با پیروان مذاهب دیگر اسلامی می‌ پرداختند.

حجت‌الاسلام والمسلمین دشتی همه این ابعاد را برای الگوبرداری و تهیه نظام نامه تعامل مسلمانان مناسب دانست و تأکید کرد: لازم است نخبگان وحدت گرا را بیابیم و برای آنان ارزش قائل شویم. همچنین آنان را در جامعه معرفی نماییم و سیره و سخن‌ آنان را، که منطبق بر الگوی امام(ع) است، برجسته سازیم.

وی با اشاره به رسالت برخی مراکز در طرح این دسته از نخبگان، گام بعدی را در این عرصه، نقد حرکت های تفرقه افکنانه برشمرد و تعامل سازنده با دیگر فِرق مذاهب را مورد توجه قرار داد و تصریح کرد: اسلام تروریسم نیست و آموزه‌ های آن نیز تروریستی نیست. با این حال، اگر به نام اسلام چیزی عرضه می کنیم، باید در آن ثابت قدم باشیم.

سخنران این نشست طرد عناصر فتنه گر را لازم دانست و اظهار داشت: تا زمانی که این افراد صحنه‌گردان جامعه باشند، کارها درست پیش نمی رود.


نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج




جدیدترین اخبار

صفحه اصلی ریاست آموزش ارتباطات و بین الملل پژوهش فرهنگی تربیتی بین الملل