ریاست | آموزش | ارتباطات و بین الملل | پژوهش | فرهنگی تربیتی | بین الملل | یادداشت | آرشیو نشریات | چندرسانه ای | پیوندها | ارتباط با ما | العربیة | ENGLISH |
صفحه اصلی ریاست آموزش ارتباطات و بین الملل پژوهش فرهنگی تربیتی بین الملل


 تاریخ: يکشنبه ١ تير ١٣٩٩      ساعت: ١٥:٠٤        شماره خبر: ١١٢٣٣٤          پرینت

نمایندگی جامعةالمصطفی در مشهد به صورت برخط برگزار کرد

نشست علمی «بررسی تحولات امریکا»

وبینار علمی «بررسی تحولات امریکا» با حضور آقای دکتر فؤاد ایزدی، تحلیلگر مسائل سیاسی و حجت الاسلام والمسلمین دکتر میرزائی، مسئول اتاق فکر جامعةالمصطفی برگزار شد.

گروه خبر: وبینار علمی «بررسی تحولات امریکا» با حضور آقای دکتر فؤاد ایزدی، کارشناس مطالعات امریکا و عضو هیئت علمی دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران و حجت الاسلام والمسلمین دکتر میرزایی، مسئول اتاق فکر جامعةالمصطفی برگزار شد.

به گزارش مرکز خبر و اطلاع رسانی جامعةالمصطفی، آقای فؤاد ایزدی در این نشست برخط، که به همت نمایندگی جامعةالمصطفی در خراسان برگزار گردید، با اشاره به سابقه اعتراضات ضد نژادپرستی در امریکا، اعتراضات کنونی را گسترده تر از اعتراضات ۵۲ سال گذشته در این کشور دانست و ابراز داشت: این حرکت اجتماعی، که براساس آمار اعلام شده، تاکنون در آن هزاران معترض و صدها پلیس مجروح شده اند، دارای ابعاد کمترشناخته شده ای بوده و از نظر وسعت و تنوع نژادی و مذهبی شایان توجه است.

وی با اشاره به حضور مسلمانان نسل دوم و سوم در میان معترضان و حتی برگزاری نماز جماعت، که با حمایت دیگر معترضان صورت می گیرد، خاطرنشان کرد: سابقه اختلافات نژادی در امریکا به بیش از چهارصد سال می رسد و به زمان نخستین کشتی حامل بردگان از قاره افریقا به این کشور بازمی‌گردد که تعداد زیادی از آنان از مسلمانان بودند و در میان آنها، چهره های فرهیخته و تأثیرگذاری نیز به چشم می خورد.

کارشناس مطالعات امریکا ادامه داد: در سال ۱۷۷۶م، که سال تأسیس امریکاست، خبر لغو برده داری در انگلستان موجب شد عده ای از برده داران امریکایی برای حفظ بردگان خود، به فکر جدا شدن از انگلستان بیفتند و به این شکل، نخستین دولت امریکا پدید آمد.

عضو هیئت علمی دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران پایان جنگ های داخلی امریکا را، که یکی از نتایج آن لغو برده داری بود، پایان بخش مشکلات رنگین پوستان در این کشور ندانست و گفت: برخلاف دین مسیحیت، که دغدغه چندانی برای مقابله با نژادپرستی در آن دیده نمی شود، سیاه‌پوستان امریکا با توجه به عقبه اسلامی خود و با هدف مبارزه با نژادپرستی، به اسلام گرایش پیدا کردند و در ادامه، جنبش هایی در دهه ۵۰ و ۶۰ به رهبری افرادی همچون مالکوم ایکس پدید آمد.

آقای فؤاد ایزدی سه دلیل را موجب گسترش اعتراضات در امریکا برشمرد و اظهار داشت: نخستین دلیل، تغییر دموگرافی جمعیت امریکاست. براساس گزارش سازمان آمار امریکا، جمعیت رنگین پوست این کشور تا سال ۲۰۴۵م برای نخستین بار به اکثریت مبدل خواهد شد و این تحولی جدی در امریکا خواهد بود.

عضو هیئت علمی دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران افزود: نکته دوم، تفکر داروینیسم اجتماعی در جامعه امریکاست؛ براساس نظریه داروین، با نابودی موجود ضعیف تر، موجود قوی تر باقی می‌ماند. بر مبانی این تفکر، قشرهای ضعیف تر جامعه می توانند نادیده گرفته شوند و در نتیجه، شاهدیم با وجود توانایی مالی، دولت امریکا از ارائه برخی خدمات به جمعیت کم توان این کشور سر بازمی زند که این موضوع در نحوه مدیریت بیماری کرونا در امریکا و تعداد زیاد تلفات این بیماری در مقایسه با کشورهای دیگر به خوبی دیده می شود.

سخنران نشست سومین دلیل این پدیده را خشونت بیش از حد پلیس در امریکاست دانست و تأکید کرد: ریشه این خشونت و توحش، به بالا بودن تنش در آمریکا بازمی گردد. همچنین در امریکا قوانینی برای مصونیت پلیس وجود دارد که به صورت چشمگیری موجب افزایش خشونت پلیس شده است، تا جایی که در حادثه اخیر می بینیم پلیسی که پای خود را بر گلوی قربانی گذاشته بود، بدون هیچ گونه نگرانی از ضبط تصاویر و مجازات، به کار خود در برابر چشمان مردم ادامه داد.

دکتر ایزدی ابراز داشت: این تحولات نشان می دهد در سال های آینده و با تغییر در نسل مدیران و رهبران امریکا، هیمنه و میزان سلطه این کشور در جهان دچار تحول جدی خواهد شد. یکی از ضعف های اعتراض های اخیر، فقدان رهبری مستحکم است که برای افزایش تأثیر تفکر انقلابی به شدت بدان نیاز دارد.

کارشناس مطالعات امریکا در تحلیل آینده این اعتراضات نیز ابراز داشت: دولت امریکا قدرت بالایی در سرکوب اعتراضات به دو روش سخت و نرم دارد؛ بنابراین، به احتمال فراوان این حرکت نیز سرکوب خواهد شد، ولی این موضوع به معنای پایان کار نیست، بلکه به نظر می رسد این اعتراضات به صورت آتشی زیر خاکستر و با قدرتی بیشتر در سال های آینده باز خواهد گشت.

در ادامه این نشست، حجت الاسلام والمسلمین میرزایی، با نقد تقلیل گرایی حوادث اخیر در امریکا، ابراز داشت: تقلیل تحولاتی که در امریکا رخ می دهد، به تضعیف موقعیت ترامپ در انتخابات آینده یا تمرکز بر خشونت و توحش پلیس امریکا می انجامد که در رسانه های جهان اسلام و عرب می‌‌بینیم.

وی تصریح کرد: متأسفانه، در رسانه‌های اسلامی دقیقاً به همان چیزی پرداخته می شود که رسانه‌های غربی آن را برجسته می نمایند،‌ ولی با نگاه دقیق تر می توان به نتایج بیشتری دست یافت. «وائل بن حلاق»، خاورشناس مطرح ،که حکومت دینی را در دنیای مدرنیسم غیرممکن می داند، در کتاب خود در باب استحاله و امتناع حکومت دینی به این مسئله می پردازد که مدرنیته در دورن خود فاقد اخلاقیت است. براساس دیدگاه وی ، اگر مدرنیسم نمی تواند اخلاقی باشد، چگونه یک دولت مدرن می تواند اخلاقی باشد؟!

حجت الاسلام والمسلمین میرزایی ادامه داد: پیش از این نیز اندیشمندان بسیاری تحلیل کردند که نظام های حاکم بر غرب نمی توانند نظام های اخلاق مدار باشند؛ از این رو، در تمام ساختارهای غربی، اخلاق فروریخته است و امروز شاهدیم غرب در هر سه محور حقوق بشر، آزادی و دموکراسی، که مدعی مدیریت نظم جدید جهانی بر مبنای آن بود، شکست خورده است.

مسئول اتاق فکر المصطفی با اشاره به اینکه در جهان اسلام، مرجعیت غرب برای ساختارهای سیاسی، فرهنگی و اجتماعی، به دلیل عقب ماندگی شخصیتی و فکری پذیرفته شد، ابراز داشت: استعمارپذیری یکی از عوامل شخصیتی است و مقابله با این روحیه و رهایی شخصیت انسان از این قل و زنجیر، کانون پروژه امام خمینی(ره) بود.

حجت الاسلام والمسلمین میرزایی خاطرنشان کرد: در جهان اسلام به دلیل عقب ماندگی و ضعف شخصیتی، غرب به طور طبیعی به عنوان الگویی پذیرفته شد که بدون آن، توسعه ممکن نیست و افرادی مانند اتاتورک و رضاشاه به دنبال غربی سازی نظام های کشورهای خود برآمدند، ولی انقلاب اسلامی در برابر این نقشه قد علم نمود. اگر مرجعیت و کارآمدی نظم امریکایی در جهان اسلام به چالش کشیده شود -که امروز با وقوع انقلاب اسلامی، تشکیل جبهه مقاومت و شکل گیری اعتراضات در اقصی نقاط جهان به چالش کشیده شده است- به نظر می رسد محورهای تحول در جهان اسلام نیز به تدریج بیشتر دیده خواهد شد.


نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج




جدیدترین اخبار

صفحه اصلی ریاست آموزش ارتباطات و بین الملل پژوهش فرهنگی تربیتی بین الملل