ریاست | آموزش | ارتباطات و بین الملل | پژوهش | فرهنگی تربیتی | بین الملل | یادداشت | آرشیو نشریات | چندرسانه ای | پیوندها | ارتباط با ما | العربیة | ENGLISH |
صفحه اصلی ریاست آموزش ارتباطات و بین الملل پژوهش فرهنگی تربیتی بین الملل


 تاریخ: پنج شنبه ٥ تير ١٣٩٩      ساعت: ١٢:٣٨        شماره خبر: ١١٢٤٣٢          پرینت

نمایندگی جامعةالمصطفی در استان مرکزی برگزار نمود

هشتمین جلسه سلسله کارگاه مجازی «بررسی فنون و روش‌های نقد کتب درسی»

آن دسته از کتب درسی که سازمان دهی بهتری دارند یا سازمان دهی خود را برای خواننده روشن و آشکار می سازند، بر میزان فهمیدن به خاطر سپردن و به کاربستن اطلاعات آموخته شده می افزایند.

گروه خبر: هشتمین جلسه سلسله کارگاه مجازی علمی- پژوهشی «بررسی فنون و روش‌های نقد کتب درسی» با موضوع «نقد مباحث محتوایی در کتب آموزش زبان» با ارائه خانم دکتر رقیه ابراهیمی شهرآباد برگزار شد.

به گزارش مرکز خبر و اطلاع رسانی جامعةالمصطفی، خانم دکتر ابراهیمی شهرآباد در ابتدای نشست علمی «بررسی فنون و روش‌های نقد کتب درسی» با موضوع «نقد مباحث محتوایی در کتب آموزش زبان» که به صورت وبینار برگزار شد، ضمن ارائه تعارفی از محتوا، با بیان اینکه محتوا مجموعه‌ای از مفاهیم، مهارت‌ها، آموزه‌ها و مطالبی است که در موضوعی خاص به صورت دسته‌بندی‌شده و براساس طرحی خاص و علمی از سوی برنامه‌ریزان انتخاب، سازمان‌دهی و ارائه می‌شود، اظهار داشت: محتوای آموزشی، درصدد آموزش مهارتی است که حاصل فعالیت یاددهی- یادگیری معلم و شاگرد است.

وی با بیان اینکه در محتوای آموزش زبان، چهار مهارت خواندن، نوشتن، گفتن و شنیدن ارائه می‌گردد، به ویژگی های محتوای آموزشی استاندارد و موفق اشاره و خاطرنشان کرد: برخورداری از اعتبار علمی، سازمان دهی مناسب، تناسب با اهداف نظام آموزشی و ارتباط با شرایط و ویژگی های فرهنگی، محیطی و اجتماعی، پاسخ گویی به نیازهای فراگیران و ارتباط با زندگی روزمره، ارائه اطلاعات درست و معتبر، تقویت روحیه پژوهش و نیز پرورش تفکر خلاق، از ویژگی های محتوای آموزشی استاندارد و موفق به شمار می‌رود.

استاد جامعةالمصطفی، در ادامه، ضمن ارائه توضیحاتی درباره هر یک از ویژگی‌های محتوای آموزشی استاندارد، یادآور شد: به روز بودن، جامعیت  براساس اهداف کلی و جزئی، ارتباط متن با متن های قبل و بعد خود، طرح سؤال از متن و نمایاندن افقی جدید در تفکر، تناسب حجم اطلاعات اصلی و مبنی در یک متن، توجه در متن به اطلاعات میان رشته ای و رعایت ظرفیت مطالب کتاب در یک متن مخصوص، از ویژگی هایی است که باید مورد توجه کتب آموزشی قرار گیرد.

وی بر توجه به آموزه های دینی، فرهنگی، اجتماعی، علمی، پژوهشی و... در موضوع متن تأکید نمود و یادآور شد: ارتباط اطلاعات کتاب با مسائل علمی جدید، وضوح جملات عبارات متن، توجه به شرح مطالب از روش های مختلف به میزان کافی، رعایت اصل توالی، ارزشمند بودن مطالب نقل شده، انتخاب عنوان مناسب و درست، خلاصه بندی، جذاب بودن، استفاده از تصاویر به تناسب محتوا و نیز رعایت مراحل تدریس بر اساس طرح درسی، از دیگر ویژگی هایی است که باید مورد توجه نگارندگان متن درسی قرار گیرد.

خانم دکتر ابراهیمی شهرآباد، در بخش دیگری از این نشست علمی، با بیان اینکه هنگام نقد کتاب باید پرسش هایی را طرح و برای آن پاسخ های لازم را دریافت نمود، تصریح کرد: در فرایند نقد کتاب باید به پرسش هایی به منظور کشف انگیزه نویسنده یا نویسندگان از نوشتن آن کتاب، بررسی موفقیت نگارندگان در رسیدن به اهداف و انگیزه ها، بررسی ساختار کتاب، حد و حدود رعایت معیارهای تعریفی، تناسب محتوای کتاب با معیارهای مورد نظر، بررسی درستی روش تحقیق نویسنده در موضوع کتاب و رعایت اصول در آن، کشف بی طرفی یا تعصب نگارنده به نظری خاص در ارائه مطالب و نیز بررسی اعتبار منابع استفاده شده و امانت داری نویسنده در بیان آن پاسخ داد.

وی ضمن ارائه طرح کلی مقاله نقد کتاب به معیارهای نقد کتاب آموزش زبان در المصطفی اشاره نمود و ابراز داشت: با توجه به رسالت ها اهداف و نیازهای جامعةالمصطفی در نقد کتب آموزش زبان، باید به ابعادی مانند مباحث تربیت دینی (توجه به مضامین دینی و رواج آموزه های اسلامی و فرهنگ سازی آنها)، تربیت اجتماعی (ترویج روحیه مشارکت، تعاون، همکاری، مشورت، احترام به همنوع و...)، تربیت هنری و زیباشناختی (توجه به شعر، تصویر، عکس، صفحه آرایی مناسب)، میزان توجه به مهارت های چهارگانه زبان، توجه به مسائل روان شناختی، توجه به سازمان و تناسب محتوای کتاب و نیز  بررسی اعتبار و اصول مدل آموزشی و علمی و درست آن توجه نمود.

خانم دکتر ابراهیمی شهرآباد با اشاره به شاخص ارزیابی زبانی، عوامل مؤثر در روانی کتاب را بررسی نمود و اذعان داشت: استفاده بجا از علائم سجاوندی، استفاده از جملات کوتاه و پرهیز از کاربرد زیاد جمله های مرکب، استفاده از بندها و پاراگراف های کوتاه، پرهیز از به کارگیری واژگان و تعبیرات مهجور، استفاده از جملات مثبت به جای جملات منفی، به کارگیری کمتر از جملات معترضه،  پرهیز از به کارگیری ساخت های نحوی زبان فارسی کهن، پرهیز از سره نویسی و نیز پرهیز از گرته برداری های نادرست از زبان بیگانه، از عوامل مؤثر در روانی کتاب به شمار می رود.

وی با تأکید بر اینکه داشتن ساختار مناسب تأثیر زیادی در جذابیت کتاب برای خواننده و نقش مهمی در یادگیری دارد، تصریح کرد: آن دسته از کتب درسی که سازمان دهی بهتری دارند یا سازمان دهی خود را برای خواننده روشن و آشکار می سازند، بر میزان فهمیدن به خاطر سپردن و به کاربستن اطلاعات آموخته شده می افزایند.

شاخص های تصویر مطلوب برای کتب آموزشی، از دیگر موضوعاتی بود که خانم دکتر ابراهیمی شهرآباد ضمن تبیین آن خاطرنشان کرد: جذابیت متن تأثیر مستقیمی بر تقویت مهارت خواندن دارد، به گونه ای که وقتی شما به صورت داوطلبانه کتاب های جذاب می خوانید، دانش شما و مهارت خواندن و گرامر شما به صورت ناخودآگاه فراگرفته و جذب می شود. این دانش به طور عمیقی در ذهن شما مثبت و در نهایت جزئی از خود شما می گردد.


نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج




جدیدترین اخبار

صفحه اصلی ریاست آموزش ارتباطات و بین الملل پژوهش فرهنگی تربیتی بین الملل