ریاست | آموزش | ارتباطات و بین الملل | پژوهش | فرهنگی تربیتی | بین الملل | یادداشت | آرشیو نشریات | چندرسانه ای | پیوندها | ارتباط با ما | العربیة | ENGLISH |
صفحه اصلی ریاست آموزش ارتباطات و بین الملل پژوهش فرهنگی تربیتی بین الملل


 تاریخ: سه شنبه ٣١ تير ١٣٩٩      ساعت: ١١:٠١        شماره خبر: ١١٢٨٣٣          پرینت

در نمایندگی جامعةالمصطفی در استان گلستان برگزار گردید

نشست علمی «سینمای فلسفی»

نشست علمی «سینمای فلسفی» با حضور جمعی از دانش‌پژوهان و استادان در سالن قدس نمایندگی جامعةالمصطفی در استان گلستان به صورت مجازی و حضوری برگزار گردید.

به گزارش مرکز خبر و اطلاع رسانی جامعةالمصطفی، در ابتدای این نشست علمی دکتر طالبی ضمن خوشامد گویی به استادان و فرهیختگان به بیان مطالبی در خصوص سینمای فلسفی پرداختند که به اهم سخنان ایشان به شرح ذیل است:

 

۱. شما با سینما آشنا هستید.

سینما: هنر هفتم (جامع جمیع هنرهای کلاسیک یونانی)

یک هنر سودآور است (= صنعت سینما)

یک هنر پرمخاطب است

یک هنر تکامل یافته است (هم ساختاری – هم محتوایی – هم به لحاظ فنی)

می توان براساس محتوای ارائه شده در سینما، از این هنر طبقه بندی ارائه داد؛

سینمای سیاسی – سینمای اجتماعی – سینمای دینی – سینمای استراتژیک – سینمای فلسفی و... .

۲. شما با فلسفه هم آشنا هستید.

(مکاتب متعدد فلسفی از یونان باستان تا به امروز)

(فلسفه به معنای دانش خاص = یونانی / فلسفه به معنای تفکر و خردورزی و عقلانیت = جهانی)

ارائه فلسفه توسط فیلسوفان = عموماً کتاب اما {گفت وگو، شعر، داستان های رمز آلود، رمان)

در سنت فلسفی ما (فلسفه اسلامی) هم این موارد متداول بوده است...  هم در فلسفه و خصوصاً در عرفان)

منظومه ملاهادی سبزواری – گلشن راز شیخ محمود شبستری – حی بن یقظان (ابن طفیل – ابن سینا) – داستان های شیخ اشراق (لغت موران، عقل سرخ، آواز پر جیرئیل و...) حتی مثنوی مولوی و... .

پس در سنت فلسفی ما هم پا به پای غرب روش هایی هنری برای ارائه فلسفه و عرفان وجود داشته است اما غرب توجه بیشتری به جنبه های هنری برای ارائه فلسفه کرده است که ما از آن غافل بوده ایم.

سینما ابزار است؛ ظرف است برای ریختن محتوا!

محتوای فلسفی، دینی، عرفانی و حتی مسائل علمی (فیزیک، شبیه سازی، دانش پزشکی و زیست‌شناسی) و... .

نظام های فکری (فلسفی، کلامی، عرفانی ) دانش های تجربی و ... در آینه سینما می تواند منعکس شود (آینده شناسی)

به تعداد اندیشه ای که توسط اندیشمندان تولید شده است، می توان اثر سینمایی مبتنی بر همان اندیشه تولید کرد.

(نمونه های زیادی در آثار سینمایی وجود دارد که ارائه دهنده سکولاریسم، لیبرالیسم، اومانیسم، پوزیتیویسم، نهیلیسم، کری ایشنیسم و... یا بر پایه تفکر متفکرانی مانند کانت، دکارت، افلاطون، جان لاک، اسپونوزا، هیوم، فروید، کینزی، نیچه، داروین و... تولید شده است) (= گاهی هم به شکل ترکیبی)

غرب امروزه قدرت سینما را خوب فهمیده است. ظرفیت فلسفه را هم به آن افزوده = تشکیل امپراتوری فکری.

(ارائه مدل های فکری – تسلط بر ذهن و قلب – تغییر سبک زندگی از طریق ارائه فلسفه عمومی)

(نقدی بر فلسفه اسلامی و فضای رسانه ای – سینمایی خودمان)

روشن تر از خاموشی (سریالی در مورد زندگی ملاصدرا) تاریخ است، نه فلسفه.

ابن سینا (فیلم سینمایی) تاریخ است، نه فلسفه.

(غرب فقط به تاریخ زندگی فیلسوفانش نپرداخته و حاصل فکر آنها را در قالب اثر سینمایی ارائه داده است...)

لایه ای بودن (هرمنوتیکی بودن) زبان سینما

ویتگنشتاین اول= نظریه تصویری زبان

ویتگنشتاین دوم= نظریه بازی های زبانی و نظریه کاربردی زبان

(در سینما شاهد هر دو سیستم هستیم)

سینما زبان دارد. (حتی سینمای صامت)

سینما لایه دارد...

لایه اول (مخاطب عام)

لایه دوم (مخاطب خاص)

لایه سوم (مخاطب خیلی خاص)

لایه چهارم (مخاطب خیلی خیلی خاص)

و...

هر اندازه متفکر حرف بیشتری برای گفتن داشته باشد، لایه های پنهانی داشته باشد و سینماگر هم به آنها رسیده باشد، فیلم عمیق تر می شود... .

به همین خاطر است که برخی آثار سینمایی ارزش چند بار دیدن را دارد.


نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج




جدیدترین اخبار

صفحه اصلی ریاست آموزش ارتباطات و بین الملل پژوهش فرهنگی تربیتی بین الملل