ریاست | آموزش | ارتباطات و بین الملل | پژوهش | فرهنگی تربیتی | بین الملل | یادداشت | آرشیو نشریات | چندرسانه ای | پیوندها | ارتباط با ما | العربیة | ENGLISH |
صفحه اصلی ریاست آموزش ارتباطات و بین الملل پژوهش فرهنگی تربیتی بین الملل


 تاریخ: پنج شنبه ١٣ شهريور ١٣٩٩      ساعت: ١٠:١١        شماره خبر: ١١٣٣٦٨          پرینت

سهیل اسعد:

با آمدن کرونا، به معنای واقعی ضعف و عجز بشری پی بردیم

دانش آموخته آرژانتینی جامعةالمصطفی به مبحث «صبر و استقامت در برابر سختی‌ها و ناملایمات در دوران کرونا» پرداخت.

به گزارش مرکز خبر و اطلاع رسانی جامعةالمصطفی، سهیل اسعد، دانش آموخته آرژانتینی جامعةالمصطفی در پنجاه و نهمین نشست از سلسله نشست‌های مجازی «کرونا و زندگی مؤمنانه»، که به همت دانشکده الهیات پردیس فارابی دانشگاه تهران و جهاد دانشگاهی واحد قم برگزار شد، با ارائه بحث «صبر و استقامت در برابر سختی‌ها و ناملایمات در دوران کرونا» عنوان کرد: متأسفانه، آنچه با عنوان ایمان تصور مردم است، این است که ایمان را بحث قلبی، تفکری یا ذهنی و عقلی می‌دانند؛ این تعاریف از ایمان درست است که ایمان معرفت و ادراک حقیقت و یقین در قلب و تعهد انسان در مقابل واقعیت است، ولی آنچه ایمان به‌عنوان ارزش در تجربه بشری می‌تواند معرفی شود، زندگی با ایمان است، یعنی ایمانی که اقتضائات و تجلیات عملی دارد.

وی ادامه داد: ایمان باید تبدیل به عمل صالح شود و به همین دلیل قرآن کریم هنگام سخن گفتن از ایمان در کنار آن عمل صالح را آورده است و جا دارد تعریف ایمان را از حالت نظری و معرفتی در متن جامعه و زندگی انسان‌ها وارد کنیم و وجود انسان را باید ایمان متحول کند و قلب، فکر و رفتار ما باید ایمانی باشد.

دانش‌ آموخته جامعةالمصطفی بیان کرد: ما مسلمانان که ادعای ایمان و زندگی مؤمنانه داریم، باید چگونگی رفتار با واقعیت‌ها را بدانیم؛ موضع‌گیری انسان مؤمن در برابر بلا و مصیبت، منفی و زشت نیست و در مقابل هر واقعیت باید به‌گونه‌ای مدیریت کنیم که آن را به‌صورت منفی تفسیر ننماییم.

سهیل اسعد گفت: پیامبر اکرم(ص) گفت: موضع‌گیری انسان مؤمن در مقابل نعمت‌ها شکر و در مقابل قضا و تقدیر الهی تسلیم و در مقابل بلا صبر است؛ اسلام منظومه فکری‌ ای است که قوانین و ارزش‌هایی دارد و برای هر لحظه زندگی تعالیمی آورده است که چگونه رفتار کنیم اسلام در برابر بلا صبر را بیان کرده و موضع‌گیری زندگی مؤمنانه در برابر بلا رضایت، تسلیم و صبر است.

طلبه آرژانتینی جامعةالمصطفی با اشاره به اینکه صبر برای تعالی، تکامل و رشد انسان مفید است، ادامه داد: صبر، از مفاهیم مهم زندگی مؤمنانه است و در روایتی داریم که نصف ایمان صبر و نصف آن شکر است و انسانی که درک می‌کند وجودش برای امتحان است و آسایش کامل در این دنیا وجود ندارد.

وی اظهار کرد: صبر کردن یعنی اینکه ما ناراحت نشویم و به خاطر امثال کرونا، کل زندگی‌مان را زیر و رو نکنیم و صبر همان انضباط نفس است بلا، فقر و مرگ جزئی از تجربه بشری است و خلق حیات و این زندگی دنیایی امتحان و بلا است.

سهیل اسعد اضافه کرد: کسی که قلب صبور ندارد، با آمدن کرونا نمی‌داند باید چه کند و مشکلات زیادی گریبان گیرش می‌شود، یکی از صفات زندگی مؤمنانه این است که تحلیل و تفسیر واقعی از بلا داشته باشد و بداند زندگی دنیا امتحان است.

طلبه جامعةالمصطفی با تأکید بر یادآوری تعالیم مدرسه صبر زینبی، ابراز کرد: هر وقت در امتحان دنیایی خداوند با بلا و مصیبت ما را امتحان می‌کند، موضع‌گیری انسان مؤمن باید صبر باشد.

وی گفت: با آمدن کرونا به معنای واقعی ضعف و عجز بشری پی بردیم و به نظر بنده، دوره انسان‌شناسی عملی و فرصت تأمل و ذکر الموت است؛ مرگ در این ایام آن‌قدر طبیعی شده است که هر روز مجبوریم به آن فکر کنیم.

شیخ سهیل با اشاره به اینکه کرونا نعمتی برای تذکر، معرفی دنیا، شناسایی انسان و درک واقعیت است، یادآور کرد: فکر و خیال ما این بود که دنیا زیبا و جذاب است، ولی با آمدن کرونا زشتی دنیا برای همه انسان‌ها ملموس شده است که این درس عملی دنیا شناسی است که در روایات آمده بود که دنیا موقت و بد است، با آمدن کرونا یک شبه درس عملی دنیا شناسی را آموختیم.

طلبه آرژانتینی المصطفی تصریح کرد: به دلیل تعلق و حب به دنیا، بلا وارد زندگی می‌شود و تجربه شیرین دنیا را برای انسان تبدیل به تجربه تلخ و دنیا را در دید انسان تاریک می‌کند تا خودش از دنیا متنفر و بیزار ‌شود و این همان مزیت بلا است.

وی با بیان اینکه کرونا در زندگی مؤمنانه فرصتی برای انسان‌شناسی و دنیاشناسی است، گفت: وقتی انسان ضعیف بودن خودش و موقتی بودنش را در این دنیا به‌صورت عینی مشاهده کرد، باید به سمت جایی برود که خلأ وجود ندارد و به خدایی مرتبط شویم که همه خلأها و ضعف‌ها را جبران کند و وقتی به خدا مرتبط شدیم، مرگ و حیات برایمان فرقی ندارد.

طلبه جامعةالمصطفی، با اشاره به اینکه حقیقت محروم بودن در مقابل آزادی را در این ایام کرونا به ‌خوبی درک کردیم، افزود: شکرگزاری در اسلام دارای چند بعد است که یک بعد آن همان قدردانی و داشتن قلب شاکر است و قلب ما بفهمد که انسان هیچ است و باید عبد شکور باشد؛ مرحله بعدی، سجده و لفظ الحمدالله است.

سهیل اسعد یادآور کرد: کرونا به ما آموخت قدردان باشیم که این همه سال سلامتی، زندگی طبیعی و رفت‌وآمدهای راحت و بدون استرس داشتیم و متوجه اینها نبودیم.


نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج




جدیدترین اخبار

صفحه اصلی ریاست آموزش ارتباطات و بین الملل پژوهش فرهنگی تربیتی بین الملل