ریاست | آموزش | ارتباطات و بین الملل | پژوهش | فرهنگی تربیتی | بین الملل | یادداشت | آرشیو نشریات | چندرسانه ای | پیوندها | ارتباط با ما | العربیة | ENGLISH |
صفحه اصلی ریاست آموزش ارتباطات و بین الملل پژوهش فرهنگی تربیتی بین الملل


 تاریخ: يکشنبه ١٦ شهريور ١٣٩٩      ساعت: ١٤:٣٤        شماره خبر: ١١٣٤٢٣          پرینت

معاونت پژوهش مجتمع آموزش عالی علوم انسانی اسلامی برگزار کرد

کرسی ترویجی و نقد «کاوشی در روش اجتهادی و کاربست آن در مدیریت اسلامی»

گروه خبر: کرسی ترویجی و نقد «کاوشی در روش اجتهادی و کاربست آن در مدیریت اسلامی» با ارائه مقاله حجت‌الاسلام والمسلمین محسن منطقی، استادیار و مدیر گروه مدیریت مجتمع آموزش عالی علوم انسانی اسلامی، به همت معاونت پژوهش مجتمع آموزش عالی علوم انسانی اسلامی به صورت برخط برگزار شد.

به گزارش مرکز خبر و اطلاع‌رسانی جامعةالمصطفی، در این جلسه، حجت‌الاسلام والمسلمین منطقی ضمن عرض تسلیت فرارسیدن ایام عزای حسینی(ع) و آرزوی قبولی عزاداری دوستداران حضرت(ع)، ساخت سازمان‌های اسلامی را یکی از موضوعاتی دانست که در جامعه اسلامی با آن مواجه هستیم و خاطرنشان کرد: باید بدانیم لازم است چه روش تحقیقی مقبولی به کار بگیریم تا بتوانیم از آموزه های اسلامی برداشت مناسبی داشته باشیم.

وی با اشاره به ایده‌های فراوانی که در این باره مطرح شده است، بیان کرد: یکی از متداول ترین شیوها برای آموزه های دین، اجتهاد است.

مدیر گروه مدیریت مجتمع آموزش عالی علوم انسانی اسلامی ضمن ارائه تعاریفی از اجتهاد اظهار داشت: اجتهاد را می‌توان استخراج حکم شرطی از طریق استنباط های فقهی تعریف کرد یا تلاش روشمند علمی برای دستیابی به نظر خداوند دانست.

وی، در ادامه، از تدوین کتاب ها و مقاله های زیادی در زمینه روش شناسی اجتهاد سخن به میان آورد و ابراز نمود: برای استنباط احکام دینی به متن نیاز داریم. مبنای اصلی اجتهاد نیز مسئله محوری است.

حجت‌الاسلام والمسلمین منطقی با اشاره به منابع استخراج احکام دینی، از مباحث جدیدی سخن گفت که در دانش مدیریت به وجود آمده است. همچنین اجتهاد را راهی برای استنباط احکام شرعی برشمرد و اظهار داشت: با توجه به الگوی اجتهاد و استنباط احکام دینی، می‌خواهیم در استنباط مسائل علوم انسانی و دانش مدیریت مشابه سازی نماییم. برای این کار نیازمندیم که به روش های اجتهاد توجه داشته باشیم.

استادیار مجتمع آموزش عالی علوم انسانی اسلامی با اشاره به اجتهاد در مدیریت، اظهار داشت: می‌توان اجتهاد در مدیریت را این گونه تعریف کرد: کوشش علمی روشمند در منابع معتبر دینی با استفاده از ابزار و عناصر لازم برای تفهم، اکتشاف و استخراج آموزه های مدیریت اسلامی، به گونه ای که اعتبار داشته باشد.

وی از بهره‌گیری از همه امکانات را برای فعالیت اجتماعی لازم دانست و در توضیح تفهم، اکتشاف و استخراج تصریح کرد: اجتهاد، فعالیت تفهمی است. پژوهشگر باید درک دقیقی داشته باشد تا به لایه‌های پنهانی عبارت دست یابد.

حجت‌الاسلام والمسلمین منطقی با بیان اینکه در مدیریت اسلامی، با دو منبع روبه رو هستیم، از منابع درون دینی و برون دینی سخن به میان آورد. وی همچنین منابع درون دینی را منابع مقدسی دانست که حاوی آموزه های خداست، مانند قرآن و فرامین ائمه(علیهم السلام) و منابع برون دینی را منابعی برشمرد که حاصل از تجارب و تفکر بشر است.

مدیر گروه مدیریت مجتمع آموزش عالی علوم انسانی اسلامی افزود: در روش های برون دینی، عقل و تجربه بسیار مهم است. وی با بیان اینکه مهم ترین منابع درون دینی ما، متکی به اسناد مکتوب است، با اشاره به گام‌های به کارگیری اجتهاد در مدیریت اسلامی خاطرنشان ساخت: در گام نخست باید طرح پرسش شود. در مرحله بعدی، مروری بر مبانی نظری موضوع اهمیت می یابد.

حجت‌الاسلام والمسلمین منطقی بررسی پیش فرض های فلسفی و عقلی و استفاده از منابع برون‌دینی و درون‌دینی را مرحله بعدی دانست و در ادامه، ایده پردازی اولیه برای پاسخ به پرسش و آزمون در سازمان اسلامی و نیز انجام اصلاحات را مراحل دیگر به کارگیری اجتهاد در مدیریت اسلامی برشمرد و یافتن پاسخ نهایی پرسش پژوهش را مرحله آخر کار دانست.

در ادامه، حجت‌الاسلام والمسلمین رضایی، یکی از ناقدین حاضر در جلسه، با بیان اینکه جای خوش وقتی است که پس از چند دهه از آغاز این مباحث در حوزه های علمیه و مراکز وابسته، به بحث های عمیقی رسیده ایم، ابراز داشت: به تعبیر شهید مطهری، اجتهاد از اهل تسنن بوده است و پیروان مکتب اهل‌بیت(علیهم‌السلام) با توجه تمسک به منابع اهل‌بیتی، به اجتهاد نیاز نداشتند و اجتهاد کم کم از زمان اهل بیت آغاز شد.

وی با بیان اینکه اجتهاد در ابتدا به معنای اعمال رأی بود، بیان کرد: در ادامه، معنای اجتهاد عوض شد و معنای استنباط احکام شرعی فرعی از ادله تفسیری یافت.

رئیس پژوهشگاه بین‌المللی المصطفی، در ادامه، ویژگی های اجتهاد را مورد توجه قرار داد و اظهار داشت: نص محوری، یکی از ویژگی‌های اجتهاد است. تحول پذیری نیز یکی دیگر از ویژگی های آن به شمار می رود.

حجت‌الاسلام والمسلمین رضایی با بیان اینکه اجتهاد در مواردی به کار می رود که بیان مسائل مستحدثه و به روز رسانی آموزه های دینی مطرح باشد، روش اجتهادی را الزاماً مسئله محور ندانست.

در ادامه حجت‌الاسلام والمسلمین اسدی، ناقد دیگر حاضر در جلسه، پرسش‌هایی مطرح کرد و در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه «اجتهاد منبع یا فرایند؟»، تصریح کرد: ما اجتهاد را فرایند می‌دانیم.

وی همچنین مطرح کرد که «کتاب، سنت، اجماع و عقل، منبع است یا دلایل؟» و پاسخ داد: اگر اینها را دلیل بدانیم، می توانیم دسته بندی درون دینی و برون دینی را مطرح نماییم، ولی اگر منبع در نظر بگیریم، تقسیمات آن فرق می کند.

شایان ذکر است در پایان جلسه، حاضران نکات و پرسش های خود را مطرح نمودند.


نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج




جدیدترین اخبار

صفحه اصلی ریاست آموزش ارتباطات و بین الملل پژوهش فرهنگی تربیتی بین الملل