ریاست | آموزش | ارتباطات و بین الملل | پژوهش | فرهنگی تربیتی | بین الملل | یادداشت | آرشیو نشریات | چندرسانه ای | پیوندها | ارتباط با ما | العربیة | ENGLISH |
صفحه اصلی ریاست آموزش ارتباطات و بین الملل پژوهش فرهنگی تربیتی بین الملل


 تاریخ: شنبه ١٢ مهر ١٣٩٩      ساعت: ١٤:٢٢        شماره خبر: ١١٣٩١٨          پرینت

به همت مجتمع آموزش عالی قرآن و حدیث برگزار شد

افتتاحیه هفتمین کنگره بین‌المللی اربعین

قیام امام حسین(ع) برای نجات بندگان خدا بود، نه فقط مسلمانان. اگر کسی در مسیر اطاعت حضرت حق قرار داشته باشد، امام حسین(ع) دستش را می‌گیرند.

گروه خبر: به همت مجتمع آموزش قرآن و حدیث، افتتاحیه هفتمین کنگره بین‌المللی اربعین در سالن عارف الحسینی مجتمع جامع امام خمینی(ره) برگزار شد.

به گزارش مرکز خبر و اطلاع رسانی جامعةالمصطفی، در این نشست تخصصی، که با عنوان «اربعین و تمدن‌سازی» برگزار شد،‌ حجت‌الاسلام والمسلمین رضایی اصفهانی به نکاتی درباره اربعین و ارتباط آن با تمدن اشاره کرد و اظهار داشت: می‌توان درباره امام حسین(ع) از منظر قرآن کریم بحث بسیار مفصلی مطرح کرد.

وی با اشاره به زیارت اربعین و فرازی از این دعا، کلمه «بذل» را در این زیارت، به معنای بخشش و اهدا دانست و تصریح کرد: امام حسین(ع) جان خود را بخشیدند و آگاهانه فداکاری کردند.

عضو شورای سیاست‌گذاری کنگره بین المللی اربعین «مُهجَه» را خون قلب برشمرد و بیان کرد: خون قلب با خون اندام دیگر بدن فرق دارد. خون قلب ارزشمند است و امام حسین(ع) خون قلب خود را هدیه کردند و به اعضای بدن جامعه اسلامی حیات بخشیدند.

رئیس مجتمع آموزش عالی قرآن و حدیث ادامه داد: رمز پایداری و اثربخشی قیام عاشورا، فی سبیل الله بودن قیام اباعبدلله(ع) است. قیام امام حسین(ع)، برای طلب قدرت، ثروت و برتری‌جویی نبود و آن حضرت فقط رضای الهی را مدنظر داشتند و همین امر به قیام عاشورا ارزش داد.

حجت‌الاسلام والمسلمین رضایی اصفهانی افزود: این قیام هدفمند و برنامه ریزی شده بود. امام حسین(ع) برای نجات جامعه، قیام فرمودند.

وی با اشاره به نقش امام حسین(ع) در نجات بشریت از گمراهی و جهل، خاطرنشان ساخت: قیام امام حسین(ع) برای نجات بندگان خدا بود، نه فقط مسلمانان. اگر کسی در مسیر اطاعت حضرت حق قرار داشته باشد، امام حسین(ع) دستش را می‌گیرند.

رئیس مجتمع آموزش عالی قرآن و حدیث قیام امام حسین(ع) را فرازمانی، فرامکانی و فرامذهبی برشمرد و اظهار داشت: حرکت امام حسین(ع) جامعه بشری را از جهل نجات می دهد؛ جهل گاهی در مقابل علم است و گاهی در مقابل عقل قرار می گیرد و برای حرکت امام حسین(ع) می‌توان هر دو معنای جهل را در نظر گرفت.

عضو شورای سیاست‌گذاری کنگره بین المللی اربعین بصیرت افزایی را از اهداف قیام امام حسین(ع) دانست و ابراز داشت: این قیام، بشریت را از حیرت گمراهی نجات می دهد.

وی با بیان اینکه زیرساخت هر تمدنی، علم، عقل و هدایت است، تصریح کرد:‌ قیام امام حسین(ع) برای خروج انسان ها از جهل به سوی علم و هدایت برپا شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین رضایی اصفهانی با بیان اینکه حقیقت اربعین، تمدن سازی است، تصریح کرد: اربعین برای این است که انسان ها را به سوی عقل مداری و بصیرت افزایی ببرد.

در ادامه، حجت‌الاسلام والمسلمین علوی مهر جایگاه اخلاق و معنویت را بسیار مهم دانست و یکی از خلأهای مغرب زمین و دنیای لیبرال را اخلاق و معنویت برشمرد و اظهار داشت: تحول اخلاقی ای که در زیارت اربعین دیده می شود، ما را به تمدن جدید و تحول فرهنگی دعوت می کند که ظرفیت بسیار بالایی دارد.

وی نجات بندگان از گمراهی را هدف امام حسین(ع) دانست و تصریح کرد: کسانی ضد حضرت(ع) همدست شدند که دنیا فریبشان داده بود و انگیزه های دنیایی داشتند؛ از این رو، سعادت خود را به بهایی پست و ناچیز فروختند.

سخنران نشست با اشاره به افرادی که به امید کسب غنیمت به مبارزه با امام(ع) آمدند، عمر سعد را نمونه‌ای از این افراد دانست که به طمع حکومت ری بر پسر پیامبر(ص) شمشیر کشید، ولی به هدف خویش نرسید و بیان کرد: این افراد از کسانی پیروی کردند که اهل دودستگی و منافق بودند و اهل گناه و فساد به شمار می‌رفتند.

وی، در ادامه، ابراز کرد: این راه پیمایی بزرگ نقش مؤثری در دفع تهاجم فرهنگی دارد؛ در این مسیر، گفت وگوی فرهنگی بین همه اقوام شکل می گیرد و همگی سوی هدف مشترک می روند و این، سبب اتحاد امت اسلامی می شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین علوی مهر صدور فرهنگ ضد ظلم، ضد استکباری و ضد صهیونیسم را دیگر نتایج راه پیمایی اربعین برشمرد و تصریح نمود: بازتولید فرهنگ انقلاب اسلامی، از نکاتی است که در راه پیمایی اربعین دیده می شود؛ در راه پیمایی اربعین، فرهنگ ناب انقلاب اسلامی به مردم دیگر منتقل می گردد.

وی، در بخش دیگری از سخنانش، با اشاره به اینکه قرآن اصل را در هدایت انبیا، تزکیه قرار داده است، اذعان نمود: اخلاق و  انسان سازی، از اهداف بزرگ انبیا و امام حسین(ع) بوده است. در حوزه اخلاق می بینیم که این راه پیمایی تأثیرات فراوانی گذاشته و تحول عجیب و بزرگی ایجاد کرده است

حجت‌الاسلام والمسلمین امینی تهرانی نیز در سخنانی، ارتباط بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی و اربعین را تشریح کرد و با اشاره به ویژگی های شخصیتی مقام معظم رهبری(مدظله العالی)، سیره سیاسی معظم له را مورد توجه قرار داد و اظهار داشت: در روایات آمده است که عدد چهل، نشانه بلوغ است؛ اربعین، نشانه بلوغ شهدای کربلاست و هیچ کس مانند امام حسین(ع)، اربعین ندارد و این، یکی از امور مختص امام حسین(ع) است.

وی، در ادامه، از شعار ششگانه مطرح شده در بیانیه سخن به میان آورد و تصریح کرد: مقام معظم رهبری(مدظله العالی) در بیانیه گام دوم، شش شعار کلیدی ابدی و مطابق با فطرت را مطرح کردند که انقلاب اسلامی نیز تحقق آنها را پیگیری می کند: آزادی، اخلاق، معنویت، عزت، عقلانیت، برادری.  در پیاده روی اربعین نیز هر شش شعار تجلی یافته است.

در پایان، حجت‌الاسلام والمسلمین اصفهانیان، با بیان اینکه خلقت انسان در احسن جایگاه ها و موقعیت ها شکل گرفت، اظهار داشت: می‌توان تغذیه ملکوتی انسان را در فضای اربعین دید. به خوبی می‌توان در زوار اربعین مشاهده کرد که حس کنده شدن از دنیا دارند و پس از بازگشت از این سفر معنوی، باطنشان نورانی شده است.

وی افزود: اربعین کشش های عجیب و عظیمی در قلب و روح آدم ایجاد می کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین اصفهانیان، در پایان، نخستین وظیفه عالمان، اکتشاف و تحلیل پدیده تمدنی اربعین دانست.


نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج




جدیدترین اخبار

صفحه اصلی ریاست آموزش ارتباطات و بین الملل پژوهش فرهنگی تربیتی بین الملل