ریاست | آموزش | ارتباطات و بین الملل | پژوهش | فرهنگی تربیتی | بین الملل | یادداشت | آرشیو نشریات | چندرسانه ای | پیوندها | ارتباط با ما | العربیة | ENGLISH |
صفحه اصلی ریاست آموزش ارتباطات و بین الملل پژوهش فرهنگی تربیتی بین الملل


 تاریخ: چهارشنبه ١٦ مهر ١٣٩٩      ساعت: ١٣:٢٨        شماره خبر: ١١٣٩٦٨          پرینت

در قالب نشستی به همت معاونت پژوهش مجتمع تاریخ و سیره اهل‌بیت(علیهم السلام) بررسی شد

«تحلیل علایق شامیان به امویان؛ علل و پیامدها»

گروه خبر: نشست علمی «تحلیل علایق شامیان به امویان؛ علل و پیامدها» به همت معاونت پژوهش مجتمع آموزش عالی تاریخ و سیره و با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین عالمیان برگزار شد.

به گزارش مرکز خبر و اطلاع رسانی جامعةالمصطفی،حجت الاسلام والمسلمین عالمیان پیش از ظهر امروز در نشست «تحلیل علایق شامیان به امویان؛ علل و پیامدها» ضمن تسلیت اربعین حسینی(ع)، به علل نفوذ خاندان امویان در شام اشاره نمود و اظهار داشت شکوه امیرمؤمنان علی(ع) از کوفیان و مقایسه ایشان با مردم شام، نشان دهنده اهمیت بررسی ویژگی های مردم سرزمین شام و بدعهدی کوفیان است.

سخنران نشست، در ادامه، ضمن ارائه تاریخچه‌ای کوتاه از سرزمین شام، با بیان اینکه این سرزمین پیش از اسلام، یکی از مناطق تابع امپراتوری روم شرقی بود تا اینکه شام در اختیار مسلمانان قرار گرفت، اظهار داشت: ارتباط تجاری مسلمانان به پیش از فتح شام برمی گردد و پیش از آن، رفت‌وآمدهای تجاری فراوانی بین مسلمانان  و شامیان وجود داشت؛ حتی نبی مکرم اسلام(ص) پیش از بعثت، به سرزمین شام سفر نمودند.

وی با بیان اینکه فتح شام در زمان خلیفه نخست آغاز و در زمان خلیفه دوم به سرانجام رسید و نخستین حاکم شام، یزیدبن ابی سفیان، برادر معاویه، انتخاب گردید، خاطرنشان کرد: بعدها خلیفه دوم این انتساب را تثبیت و یزیدبن ابی سفیان تا سال ۱۸ه حکومت بر شام را بر عهده شد تا اینکه پس از مرگش، خلیفه دوم معاویه را به عنوان والی این سرزمین انتخاب کرد و معاویه هم حدود ۴۲ سال بر منطقه شام حکومت نمود، به گونه‌ای که کسی نتوانست در حکومت او خدشه‌ای ایجاد کند.

حجت الاسلام والمسلمین عالمیان با اشاره به اینکه معاویه خلافت را به سلطنت و حکومت کسروی و قیصری تبدیل نمود، یادآور شد: حکومت اموی هیچ رنگ و بویی از نبوت و امامت و هیچ قرابتی با خلافت نداشت و معاویه بن ابی سفیان پس از سال ۱۸ه با حمایت سرسخت خلیفه دوم، حکومت بر شام را قبضه کرد.

وی، در بخش دیگری از سخنان خود، ضمن تشریح ویژگی خاندان بنی امیه، با بیان اینکه امویان کمی بیش از نود سال بر شام حکومت کردند، خاطرنشان ساخت: حضرت امیرمؤمنان علی(ع) در فرازهای گوناگونی، که در نهج البلاغه آمده است، به نامسلمانی و بی ایمانی معاویه اشاره نموده اند.

سخنران نشست، در ادامه، علل و عوامل علایق شامیان به امویان را مورد توجه قرار داد و اذعان داشت: پس از منافره جد امویان و هاشمیان، امیه در این منافره شکست خورد و اجباراً ضمن اعتراف به سیادت خاندان هاشمیان، به سمت شام رفت و حضور ده ساله‌اش در این سرزمین، سرآغاز آشنایی شامیان با امویان گشت.

حجت الاسلام والمسلمین عالمیان مکر و حیله معاویه را اصلی ترین علت نفوذ امویان در منطقه شام دانست و ابراز داشت: معاویه با نفوذ در میان شامیان و موجه جلوه دادن خود، مردم این سرزمین را در حصار جهل قرار داد و تقویت جهل، پایه‌های سلطنت معاویه را تحکیم می‌کرد.

وی افزود: معاویه در عین اینکه به کارگزاران حکومتش دستور می‌داد که تمجیدکنندگان ابوتراب (حضرت علی(ع)) را بکشید، در ظاهر خود را محبوب و مهربان و با مکر، حیله و سیاست‌های عوام گرا، خود را خیرخواه نشان می داد.

حجت الاسلام والمسلمین عالمیان ضمن اشاره به مصادیق تاریخی شیوه حکمرانی امویان، با تأکید بر اینکه معاویه به شدت از شکسته شدن حصار جهل مردم شام هراس داشت، خاطرنشان کرد: معاویه برای جذب جامعه، با تمسک به علل روانی، حس ناسیونالیستی مردم شام را تحریک می‌کرد.

وی بر مکر قداست بخشی توامأن با عظمت بخشی ناسیونالیستی به شامیان اشاره نمود و ابراز داشت: معاویه به منظور قداست بخشی به سرزمین و مردم شام، احادیث فراوانی از رسول الله(ص) جعل می‌کرد.

حجت الاسلام والمسلمین عالمیان توجه به عوامل و استفاده از سرمایه های اجتماعی را از دیگر مؤلفه‌های تحکیم حکومت معاویه و تقویت علایق مردم شام به امویان دانست و ابراز داشت: معاویه از سرمایه های اجتماعی شام، به ویژه عنصر قبائل این دیار و تحریک احساسات ایشان سوءاستفاده می‌کرد.

سخنران این نشست علمی سیاست تطمیع و وامداری را، که از آن به عامل اقتصادی یاد می شود، مؤلفه ای دیگری در تقویت حکمرانی حکومت اموی بر شام عنوان کرد و اظهار داشت: جعل حدیث از نبی مکرم اسلام(ص) و قداست بخشی به بنی امیه از جمله شخص معاویه، از دیگر شگردهای مکارانه معاویه بود.

وی، در بخش دیگری از سخنان خود، به پیامدهای حیله معاویه اشاره نمود و تصریح کرد: اطاعت پذیری زایدالوصف شامیان، که برگرفته از تقدیس امویان بود، شعرای شامی را واداشت تا در اشعارشان، از امویان به امامان صالح، خلیفه خدا و جانشینان بر حق نبی مکرم اسلام(ص) یاد کنند.

حجت الاسلام والمسلمین عالمیان، در بخش پایانی سخنان خود، تثبیت، تقویت و گسترش حکومت امویان را از دیگر پیامدهای مکر معاویه دانست و با بیان اینکه ترویج اسلام اموی و تحریف آموزه های دین مبین اسلام، از مهم ترین پیامدهای حکمرانی بنی امیه بر شامات بود، خاطرنشان ساخت: بن مایه های اسلام نبوی(ص) و اسلام اموی، که به سردمداری معاویه شکل گرفت، تفاوت های بی‌شماری با یکدیگر دارند، زیرا پایه‌های اسلام اموی تفرقه، حقه بازی و جهل جامعه بود.


نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج




جدیدترین اخبار

صفحه اصلی ریاست آموزش ارتباطات و بین الملل پژوهش فرهنگی تربیتی بین الملل