ریاست | آموزش | ارتباطات و بین الملل | پژوهش | فرهنگی تربیتی | بین الملل | یادداشت | آرشیو نشریات | چندرسانه ای | پیوندها | ارتباط با ما | العربیة | ENGLISH |
صفحه اصلی ریاست آموزش ارتباطات و بین الملل پژوهش فرهنگی تربیتی بین الملل


 تاریخ: چهارشنبه ١٦ مهر ١٣٩٩      ساعت: ١٤:٠٧        شماره خبر: ١١٣٩٧٤          پرینت

مدرسه عالی علوم انسانی، حکمت و تاریخ نمایندگی المصطفی در خراسان برگزار نمود

نشست تخصصی «بررسی ابعاد تربیتی، تاریخی اربعین»

در اربعین باید آنچه از مکتب حسینی(ع) آموخته ایم، به منصه ظهور برسانیم.

گروه خبر: مدرسه عالی علوم انسانی، حکمت و تاریخ (برادران) نمایندگی جامعةالمصطفی در استان خراسان رضوی نشست تخصصی «بررسی ابعاد تربیتی، تاریخی اربعین» را با سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین عباس جوانشیر و خانم دکتر علوی برگزار نمود.

به گزارش مرکز خبر و اطلاع رسانی جامعةالمصطفی، در این نشست حجت‌الاسلام والمسلمین جوانشیر، با بیان اینکه یکی از موانع تربیتی انسان‌ ها، نداشتن عزت نفس مطبوع و داشتن غرور و تکبر است، تصریح کرد: باید خودآگاهی و خودارزشمندی ایجاد کنیم تا عزت نفس بیابیم.

سخنران نشست با اشاره به فرارسیدن اربعین حسینی(ع)، بیان کرد: در اربعین باید آنچه از مکتب حسینی(ع) آموخته ایم، به منصه ظهور برسانیم.

وی به بروز فضائل اخلاقی در تابلو بی بدیل مراسم پیاده روی اربعین امام حسین(ع) اشاره کرد و اظهار داشت: در پیاده روی بزرگ اربعین، فضایل اخلاقی را به عینه مشاهده می کنیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین جوانشیر زائر امام حسین(ع) را ارزشمند توصیف کرد و اذعان داشت: اربعین، تمرینی برای زهد است.

وی یکی از موانع تربیت را دنیاطلبی دانست و با اشاره به برکات زیارت امام حسین(ع)، تصریح کرد: برخورداری از جایگاه بالا در بهشت، دعای مستجاب، پاکی از گناهان، دفع بلا، همسایگی با پیامبر(ص) در بهشت، برکت مالی و طول عمر، از برکات زیارت امام حسین(ع) است.

حجت‌الاسلام والمسلمین جوانشیر، در بخش دیگری از سخنانش، افزود: یکی از موانع تربیت، که از زیارت اربعین حسینی(ع) برداشت می کنیم، این است که انسان ها از رهبران ناصالح پیروی نمایند؛ افرادی که از رهبران اهل نفاق و گناه پیروی کردند، در برابر امام حسین(ع) ایستادند.

سخنران نشست ضمن تأکید بر معرفی الگوهای تربیتی به جوانان، خاطرنشان ساخت: در روان‌شناسی کلاسیک، برخی روان شناسان غربی برخی ملاک ها را معرفی می کنند که رابطه مطلوبی با خدا ندارند و از این نظر، الگوهای معرفی شده مردود است. انسانی می تواند الگوی ما به شمار رود که در فضائل اخلاقی (احترام به دیگران، ایثار، شجاعت و احترام به خدا و ارتباط مطلوب با خدا و...) نمونه باشد.

وی پیامبر(ص)، حضرت فاطمه(س) و امامان معصوم(علیهم السلام) را بهترین الگوهای بشری معرفی نمود و ابراز کرد: در گفتار و رفتار باید از این الگوها پیروی کنیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین جوانشیر، در پایان، «معرفت قلبی و باور درونی»، «گفتار» و «رفتار» را سه بعد مهم انسانی برشمرد.

خانم دکتر علوی نیز در سخنانی، با اشاره به روایات معصومان(علیهم السلام) درباره فضیلت زیارت امام حسین(ع)، تصریح کرد: یکی از آداب زیارت معصومان(علیهم السلام)، پیاده روی در این مسیر است که در سیره قولی و عملی ایشان دیده می شود.

وی با اشاره به فضیلت پیاده روی در مسیر زیارت امام حسین(ع)، اذعان داشت: زائر امام حسین(ع) باید به حدی از رشد برسد که شایسته دریافت بشارت های یادشده در روایات معصومان(علیهم‌السلام) باشد.

وی، در بخش دیگری از سخنانش، به ریشه تاریخی مراسم اربعین اشاره کرد و اظهار داشت: برای اینکه امری از نظر فقهی مستجب شمرده شود، باید قول، فعل یا تقریر معصوم(ع) را درباره اش داشته باشیم. هر سه این موارد، درباره زیارت امام حسین(ع) در اربعین وارد شده است؛ افزون بر روایات فراوان در این باره، سید بن طاووس نقل می کند که اربعین، روز بازگشت اسرا از شام بود و امام سجاد(ع) در این روز، در مسیر بازگشت از اسارت و ورود به کربلا، به عزاداری پرداختند. در زمینه تقریر معصوم(ع) نیز می‌ توان به سفر زیارتی جابر بن عبدالله انصاری به کربلا اشاره کرد که به تأیید امام سجاد(ع) رسید.

خانم دکتر علوی، در پایان، با بیان اینکه زیارت با پای پیاده، از زمان حضرت آدم(ع) رواج داشته است، اظهار داشت: از زمان زیارت امام سجاد(ع) بر سر مزار مطهر پدر بزرگوارشان، این یادبود، تکریم شعائر عاشورا به شمار می‌رفته است.


نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج




جدیدترین اخبار

صفحه اصلی ریاست آموزش ارتباطات و بین الملل پژوهش فرهنگی تربیتی بین الملل