ریاست | آموزش | ارتباطات و بین الملل | پژوهش | فرهنگی تربیتی | بین الملل | یادداشت | آرشیو نشریات | چندرسانه ای | پیوندها | ارتباط با ما | العربیة | ENGLISH |
صفحه اصلی ریاست آموزش ارتباطات و بین الملل پژوهش فرهنگی تربیتی بین الملل


 تاریخ: دوشنبه ٥ آبان ١٣٩٩      ساعت: ١٢:٤٢        شماره خبر: ١١٤٢٣٤          پرینت

در مشهد برگزار شد

وبینار «سیره علمی و عملی امام رضا(ع) درتعامل با پیروان ادیان و مذاهب اسلامی»

وبینار «سیره علمی و عملی امام رضا(ع) در تعامل با پیروان ادیان و مذاهب اسلامی» در آستانه هفته وحدت، به همت دفتر پژوهشکده حج و زیارت در خراسان رضوی(ع) برگزار شد.

به گزارش مرکز خبر و اطلاع رسانی جامعةالمصطفی، وبینار «سیره علمی و عملی امام رضا(ع) در تعامل با پیروان ادیان و مذاهب اسلامی» در آستانه هفته وحدت، به همت دفتر پژوهشکده حج و زیارت در خراسان رضوی برگزار شد.

در این نشست، که با حضور استادان حوزوی و دانشگاهی از ایران و تاجیکستان برگزار شد، حجت الاسلام والمسلمین محمدحسن زمانی، پژوهشگر حوزه مذاهب اسلامی، در سخنانی، به تبیین «شیوه امام رضا(ع) در گفت‌وگو با پیروان ادیان و مذاهب مختلف» پرداخت و اظهار داشت: گفتمان روشی برای انتقال دانش است و اگر گفتمان نبود، انتقال دانش نیز صورت نمی‌گرفت.

وی با بیان اینکه از منظر قرآن کریم، گفتمان نقش کلیدی در انتقال دانش دارد، افزود: برای گفتمان احسن، گفتار و استماع، ضوابطی دارد که در صورت رعایت، گفتمان خوب شکل می‌گیرد.

استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: امام رضا(ع) به عنوان بنیان گذارمکتب گفت‌وگوی مذاهب و ادیان شناخته می‌شوند، گر چه پیامبر اکرم(ص) آغازگر گفت‌وگوهای ادیانی بودند و هر کدام از ائمه اطهار(علیهم السلام) نیز نقشی در این خصوص داشتند، ولی شرایط دوران زندگی امام رضا(ع) از بیشترین ظرفیت گفت و گویی برخوردار بود و از همین رو، طوس به پایگاه گفت‌وگو تبدیل شد.

وی با بیان اینکه در جامعه کنونی، مناظره بین مذاهب وجود ندارد، خاطرنشان کرد: مناظرات به دو دسته تقسیم می‌شوند: نخست مناظره‌ای که در متون روایی و احادیث ائمه اطهار(علیهم السلام) وجود دارد و به آن مناظره سازنده و گفتمان می‌گویند و مناظره دیگر، مناظره ویرانگر است.

حجت‌الاسلام زمانی به شاخصه‌های این مناظرات اشاره کرد و گفت: در مناظره سازنده، هدف، آشنایی با اندیشه‌های مذاهب است و نقاط قوت طرف مقابل تأیید و مورد احترام و تکریم قرار میگیرد، ولی در مناظره ویرانگر، غرض فقط محکوم کردن طرف مقابل است.

وی، در ادامه، به برخی از اصولی اشاره کرد که امام رضا(ع) در مناظرات به کار می‌بردند و گفت: احترام و تکریم به شخصیت مخاطب، حفظ وحدت اسلامی، تأکید بر مشترکات مذاهب، استناد به منابع معتبر مورد قبول مخاطب، اجازه اندیشیدن و فکر کردن به مخاطب بدون هیچ توهین و افترا و...، برخی از ویژگی های مناظرات امام رضا(ع) با مذاهب است.

دکتر نصیب الله عمراُف، پژوهشگر شافعی مذهب اهل تاجیکستان نیز در این نشست، راهبرد حضرت رضا(ع) را در گفت وگو و مباحثات علمی، در سه بعد دوری از تعصب، محوریت قرآن در مباحث علمی و تمسک به سنت نبوی(ص) قابل الگوبرداری دانست.

استاد جامعةالمصطفی اولین نخستین راهبرد را در سیره رضوی(ع)، دوری از تعصب عنوان کرد.

وی افزود: دوری از تعصب در مباحثات علمی می تواند در جذب مخاطب و ایجاد حس همدلی و همزیستی تأثیر بسزایی داشته باشد.

وی تمرکز حضرت رضا(ع) را در گفت وگوی با پیروان مذاهب بر قرآن و سنت نبوی(ص)، از دیگر ویژگی های سیره رضوی(ع) دانست که می تواند در تکیه بر مشترکات مؤثر و سازنده باشد.

حجت الاسلام والمسلمین رضا وطن دوست، پژوهشگر اسلامی نیز با اشاره به آیاتی از قرآن مبنی بر کرامت ذاتی انسان در نظام آفرینش، پذیرش تکثر در اندیشه، پایبندی به اصول مشترک، استدلال به منابع پذیرفته شده نزد مخاطب را از اصول راهبردی سیره رضوی(ع) در تعامل و گفت وگوی بین ادیان و مذاهب دانست.


نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج




جدیدترین اخبار

صفحه اصلی ریاست آموزش ارتباطات و بین الملل پژوهش فرهنگی تربیتی بین الملل