گروه خبر: مدرسه عالی فقه و معارف اسلامی با همکاری معاونت فرهنگی- تربیتی مجتمع آموزش عالی فقه نشست علمی- تربیتی «راهکارهای اثربخشی و جذب حداکثری در عرصه ترویج معارف اسلامی» را با سخنرانی حجتالاسلام والمسلمین کوثری به صورت برخط برگزار کرد.
به گزارش مرکز خبر و اطلاع رسانی جامعةالمصطفی، در این نشست، حجتالاسلام والمسلمین کوثری اثربخشی و جذب را پیچیده ترین مسئله در عرصه تربیت برشمرد و اظهار داشت: تعلیم زمانی کارآمد خواهد بود که جذب کننده باشد و غایت هر تعلیم و تربیتی، اثربخشی است.
وی با اشاره به ساز وکار اثربخشی و جذب در عرصه تعلیم و تبلیغ دین بیان کرد: اثربخشی و جذب، مستلزم شرایط و ویژگی هایی است، پیش نیازهایی می خواهد و راهکارهایی دارد.
سخنران نشست شرایط و ویژگی های اثربخشی و جذب را علمیت، شخصیت و مهارت عنوان کرد و خاطرنشان ساخت: اعتماد و اعتبار، سبب مقبولیت و محبوبیت فرد می شود و علمیت، شخصیت و مهارت، سرمایه اجتماعی و معنوی ایجاد و موفقیت را تضمین می کند.
وی کارآمدی را نتیجه توانمندی، مهارت و علمیت دانست و تصریح کرد: اثربخشی به ویژگی های شخصیتی نیز مانند انگیزهمندی و اخلاص نیازمند است. موفقیت دو بال دارد: کارآمدی (بعد مادی و کمی)، اثربخشی (بعد کیفی).
حجتالاسلام والمسلمین کوثری، در ادامه، از راهکارهای اثربخشی و جذب در عرصه تعلیم و تبلیغ دین سخن به میان آورد و ابراز داشت: اثربخشی و جذب، صورت های مختلفی دارد: تحمیل، خلسه، مسخ که اینها مد نظر نیست. فعالان این عرصه باید به دنبال اقناع، بینش سازی و پذیرش آگاهانه و انتخاب درست باشند.
وی مراحل اثربخشی را «ضریب برد پیام»، «میزان انتقال پیام»، «ضریب حرکت پیام از نقطه شروع تا فرادست»، «میزان تعلق خاطر به پیام» و «میزان به کارگیری و استفاده از پیام» برشمرد و در تعریف دین عنوان نمود: دین مجموعه ای از باورهای بنیادین و نظام های متعدد در عرصه های گوناگون است.
سخنران نشست ادامه داد: زبان دین، زبان وجودی است و دیگر معارف بشری، زبان ابزاری دارند. دین با کل وجود و هستی انسان پیوند خورده است و به دلایل متعدد همواره مورد توجه افراد و جریان های گوناگون بوده و به همین دلیل، همیشه در معرض انواع تحلیل ها و نظریه ها واقع شده است.
وی، در بخش دیگری از سخنانش، دومین علم در ذیل اثربخشی را خودشناسی دانست و تصریح نمود: مبنای اثربخشی، خودشناسی درست - فارغ از خودکوچک بینی و خودبزرگ بینی و در حقیقت، خودواقع بینی- است.
حجتالاسلام والمسلمین کوثری با بیان اینکه کرامت و تکریم شخصیت، یکی از خطوط اساسی در تربیت اسلامی است، اظهار داشت: در مرحله انسان شناسی، توجه به شرایط و ویژگی های مخاطب، اهمیت فراوان دارد.
وی افزود: شخصیت انسان سه رکن دارد: رکن فکری- شناختی به مرکزیت عقل، رکن احساسی به مرکزیت قلب و رکن رفتاری به مرکزیت قوه عامله. این ارکان از یکدیگر تأثیر و تأثر می پذیرند.
حجتالاسلام والمسلمین کوثری ادامه داد: از آیات، روایات و شواهد علمی بر می آید که مهم ترین رکن، رکن قلب است که محصولات آن در محبت و عشق متبلور می شود.
سخنران این نشست، شناخت این ویژگی از سازمان روانی انسان را در تصرف ابعاد وجودی وی بسیار مهم ارزیابی کرد و خاطرنشان ساخت: رفتارهای انسان، از دو منبع سرچشم می گیرند: منبع ادراکی به مرکزیت عقل، منبع تحریکی به مرکزیت قلب.
وی با بیان اینکه شخصیت هر کس، حاصل آموخته های اوست، تصریح کرد: تا زمانی که موانع ترویج دین و تبیین آموزه های دینی را برطرف نسازیم، نمی توانیم اثربخشی مطلوبی داشته باشیم. یکی از مؤلفه های کلیدی در زمینه اثربخشی و جذب، نمایش زیبایی های دین و عرضه هنرمندانه آن است. هر اندیشه ای اگر قرار است ماندگار شود، باید بر بال هنر عرضه گردد.