ریاست | آموزش | ارتباطات و بین الملل | پژوهش | فرهنگی تربیتی | بین الملل | یادداشت | آرشیو نشریات | چندرسانه ای | پیوندها | ارتباط با ما | العربیة | ENGLISH |
صفحه اصلی ریاست آموزش ارتباطات و بین الملل پژوهش فرهنگی تربیتی بین الملل


 تاریخ: چهارشنبه ١٧ دی ١٣٩٩      ساعت: ١٢:٣١        شماره خبر: ١١٥٢٣٧          پرینت

به همت پژوهشگاه بین المللی المصطفی برگزار شد

نشست علمی «حفظ نظام مقصد اساسی تشریح و قانون گذاری در اسلام»

گروه خبر: نشست علمی «حفظ نظام مقصد اساسی تشریح و قانون گذاری در اسلام»، به همت پژوهشگاه بین المللی المصطفی و با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین ملک افضلی برگزار شد.

حجت الاسلام والمسلمین ملک افضلی، در نشست علمی «حفظ نظام مقصد اساسی تشریح و قانون گذاری در اسلام»، که به همت پژوهشگاه بین المللی المصطفی برگزار شد، با تأکید بر اینکه عالم خلقت و نظام آفرینش برنامه و هدفی مشخص دارد، تصریح کرد: سعادت و رستگاری انسان در کنار آرامش و امنیت و آسایش، هدف مهمی است که رسیدن به آن، نیازمند توجه به سازمان نظام خلقت است. زمانی انسان می تواند به سعادت دست یابد که در نظام اجتماعی مملو از نظم، انضباط و امنیت به سر ببرد.

وی، در ادامه، ضمن اشاره به مفاهیم موضوع این نشست علمی، با بیان اینکه مقاصد شریعت به دو صورت مجموعه‌ای از تمام بخش های دین یا به معنای تشریع و نظام قانون گذاری مورد توجه قرار می‌گیرد، خاطرنشان کرد: در این نشست، مقاصد شریعت به عنوان کلان مورد توجه قرار گرفته، قانون گذاری به عنوان یکی از عرصه های شریعت به صورت ویژه بررسی می گردد.

حجت‌الاسلام والمسلمین ملک افضلی تصریح کرد: توجه به فقه جواهری  و فقه مقاصدی می تواند در پیشرفت تمدنی فقه حرکتی پیشتازانه داشته باشد.

سخنران این نشست علمی، ضمن اشاره به آیاتی از قرآن کریم، به آیه ۱۲۹ سوره مبارکه بقره اشاره نمود و اذعان داشت: مقصد کلی شریعت از طریق بعثت پیامبران، تعلیم و تزکیه و در آیات الهی، خروج از ظلمات به سمت نور ذکر شده است؛ احیا و باقی ماندن در سعادت نیز مقصدی دیگر است.

وی ضمن اشاره به گزاره‌های مبین مکاسب جزئی، رابطه مصلحت و مقاصد شریعت را مورد توجه قرار داد و اذعان داشت: اساس شریعت بر مبنای حفظ پنج ضرورت و مقصد حفظ حیات، حفظ مال، حفظ دین، حفظ عقل و حفظ نسل استوار بوده، این مهم زمانی محقق می شود که نظام جامعه حفظ گردد.

بررسی معانی نظام در مبانی حقوقی نیز از دیگر موضوعات این نشست بود که حجت الاسلام والمسلمین ملک افضلی بدان اشاره نمود و اظهار داشت: پنج معنا برای نظام در نظر گرفته شده است که نخستین و فراگیرترین تعریف نظام، همان سامان داشتن زندگی و معیشت مردم ذکر شده که حرج و مرج و اخلال در زندگی، مهم ترین مانع آن است.

وی با تأکید بر اینکه حفظ هر یک از خرده نظام‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی واجب است، اظهار داشت: امیرمؤمنان علی(ع) در خطبه ای که در خطبه ۴۰ نهج البلاغه ذکر شده است، به خوبی چرایی مقابله با حکومت طاغوت را تبیین نموده و اصل را بر حفظ نظام جامع اجتماعی اسلام ذکر فرموده ‌اند.

سخنران نشست ضمن اشاره به آیاتی از قران کریم، با بیان اینکه تشکیل حکومت، از اهداف اسلام عنوان می شود و عینیت بخشی بدان نیازمند مقدماتی است، خاطرنشان کرد: براساس مبانی الهی، حفظ نظام اجتماعی اسلام، از مقاصد اساسی شریعت ذکر شده است.

حجت الاسلام والمسلمین ملک افضلی اقامه دین و عدم تفرقه در دین را مهم ترین فلسفه بعثت انبیای الهی توصیف نمود و اذعان داشت: اتحاد همه انسان ها حول محور دین، اصل اساسی بعثت انبیای الهی است. تفرقه در دین، موجب تفرقه در جامعه و نظام اجتماعی خواهد بود. منشأ و خاستگاه همه احکام فردی و اجتماعی فقه، بر وجوب حفظ نظام استوار است تا در پرتو آن انسان به سعادت و کامیابی دست یابد.


نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج




جدیدترین اخبار

صفحه اصلی ریاست آموزش ارتباطات و بین الملل پژوهش فرهنگی تربیتی بین الملل