ریاست | آموزش | ارتباطات و بین الملل | پژوهش | فرهنگی تربیتی | بین الملل | یادداشت | آرشیو نشریات | چندرسانه ای | پیوندها | ارتباط با ما | العربیة | ENGLISH |
صفحه اصلی ریاست آموزش ارتباطات و بین الملل پژوهش فرهنگی تربیتی بین الملل


 تاریخ: پنج شنبه ١٨ دی ١٣٩٩      ساعت: ٢١:٠٤        شماره خبر: ١١٥٢٨٢          پرینت

رئیس مرکز میکرو فیلم نور در هند ابراز داشت

کتابخانه ناصریه؛ حاصل مشارکت چندین نسل از خاندان عبقات

گروه خبر: دکتر مهدی خواجه پیری، رئیس مرکز میکروفیلم نور در هند، در هفتمین پیش همایش کنگره بین المللی علامه میرحامد حسین به تشریح جایگاه کتابخانه ناصریه و ارتباط آن با تألیف کتاب عبقات الانوار پرداخت.

آقای خواجه پیری اظهار داشت: در نوشته های مرحوم علامه میرحامد حسین خواندم كه ایشان نوشته بود در این زمان اوضاع بسیار خراب و مخالفین اسلام ناب، ضد مبانی اعتقادی اسلام ناب محمدی(ص) تبلیغ می كنند. از سویی، كسی هم نبود كه پاسخ دهد. از خدا خواستم توفیق آن را به من عنایت كند. خواستم عریضه ای محضر حضرت صاحب الامر(عج) بنویسم. به نظرم آمد كه این كار را با واسطه شهید ثالث انجام دهم؛ از این رو، عریضه را نوشته، بالای قبر ایشان نهادم.

وی افزود: این داستان شاهدی بر ارتباط روحانی این دو عالم بوده، نشان می دهد شهید ثالث سهم بزرگی در نگارش كتاب عبقات الانوار دارد.

دكتر خواجه پیری با اشاره به بنا نهاده شدن اساس كتابخانه ناصریه از صدها سال پیش، بیان داشت: نخستین كتاب در این كتابخانه، از جد اعلای میرحامد حسین بود كه از نیشابور به هند مهاجرت نمود. مرحوم علامه مفتی محمدقلی، پدر علامه میرحامد حسین، كتابخانه را در میرتهه تأسیس و وقف اولاد ذكور كرد. پس از مدتی، كتابخانه را اعجاز حسین، برادر علامه به لكنهو منتقل کرد. اگر چه در مسیر برخی از كتاب ها مورد غارت قرار گرفت، ولی بعدها توانستند آنها را پس بگیرند.

وی ضمن اشاره به نامه هایی كه فرزندان مفتی محمد قلی خطاب به برادر خود مرحوم میرحامد حسین نوشتند و كتابخانه را در اختیار ایشان قرار دادند، افزود: علامه میرحامد حسین به كمك برادران خود برای گسترش كتابخانه و جمع آوری مصادر و منابع عبقات الانوار، به خرید كتاب به انحای مختلف پرداخت. این در حالی است كه علامه از وضعیت مالی خوب برخوردار نبود؛ برای نمونه، اعجاز حسین به عنوان منشی در ایالتی دیگر مشغول به كار شد و كتاب هایی را كه می دید، برای علامه گزارش می كرد. علامه نیز اگر هزینه آن را داشت، سفارش خرید می داد.

دكتر خواجه پیری تصریح کرد: در نوشته های ایشان دیدم كه یك بار به اعجار حسین نوشت: الان پولی برای خرید نداریم، مگر اینكه از زیورآلات خانم ها استفاده كنیم. گاهی هم ایشان سفارش خرید یا استنساخ برخی منابع را به دوست خود در ایران جناب میرزاحسین حاجی نوری می داد. ایشان هم هر چه در توان داشت، در خرید ‌یا كتابت مصروف می نمود.

وی ادامه داد: پس از علامه نیز كتابخانه در اختیار فرزندش ناصرالملة قرار گرفت. مرحوم ناظم صاحب، كه از بزرگان و ثروتمندان لكنهو در آن زمان بود، حسینیه ای بنا نمود و از ناصرحسین درخواست كرد كتابخانه را به آن جا منتقل كند. پس از انتقال، كتابخانه به نام «مكتبه ناصریه» مزین شد. نظم این كتابخانه به گونه ای بود كه تمام نامه های ورودی و صادره در آن ثبت شده است. علاوه بر اینع همه مخارج كتابخانه حتی مرخصی كاركنان در آن ثبت گردیده است. اگر روزی فهرست جامعی از كتابخانه ناصریه نگاشته شود، معلوم می گردد این كتابخانه جامع ترین كتابخانه شخصی در دنیاست كه منابع آن در تألیف كتاب عبقات الانوار به كار رفته است.

دكتر خواجه پیری، در پایان، افزود: نكته در خور توجه این است كه همه كتاب های كتابخانه، مورد مطالعه مرحوم علامه بود و ایشان چند صفحه به كتاب ها اضافه نموده و فواید آن را می نوشت، ضمن اینكه در پایان منابع و مصادر كتاب عبقات الانوار، صفحاتی را كه استفاده نموده، یادداشت كرده است.


نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج




جدیدترین اخبار

صفحه اصلی ریاست آموزش ارتباطات و بین الملل پژوهش فرهنگی تربیتی بین الملل