ریاست | آموزش | ارتباطات و بین الملل | پژوهش | فرهنگی تربیتی | بین الملل | یادداشت | آرشیو نشریات | چندرسانه ای | پیوندها | ارتباط با ما | العربیة | ENGLISH |
صفحه اصلی ریاست آموزش ارتباطات و بین الملل پژوهش فرهنگی تربیتی بین الملل


 تاریخ: سه شنبه ١٩ اسفند ١٣٩٩      ساعت: ١٣:٥٤        شماره خبر: ١١٥٩٩٩          پرینت

پژوهشگاه بین‌المللی المصطفی برگزار کرد

نشست «مفهوم اصلاح در ادبیات جامعه‌شناسی سیاسی معاصر و مفهوم قرآنی آن»

گروه خبر: نشست علمی «مفهوم اصلاح در ادبیات جامعه شناسی سیاسی معاصر و مفهوم قرآنی آن» با ارائه حجت الاسلام والمسلمین عبدالرسول یعقوبیبه همت گروه علمی مطالعات اجتماعی پژوهشکده علوم انسانی پژوهشگاه بین المللی المصطفی به صورت حضوری و مجازی، در سالن جلسات طبقه دوم پژوهشگاه برگزار گردید.

حجت الاسلام والمسلمین یعقوبیدر ابتدای نشست، اصطلاحات، اصلاح و اصلاح طلبی در جامعه شناسی سیاسی معاصر را تعریف نمود و اظهار داشت: اصلاح معادل رفرم (reform) «یک منش یا حرکت آرام، مسالمت‌آمیز، معتدل و تدریجی است که هدف آن ایجاد تغییرها یا تعدیل های تدریجی در جامعه یا جنبه های معینی از جامعه به منظور بهبود وضع موجود و رسیدن به حد مطلوب است و نه ایجاد تغییرهای سریع، بنیادین و افراطی و انقلابی برشمرده می شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی ادامه داد: اصلاح و حرکت‌های اصلاحی از جهات مختلف دسته بندی می شوند و  اصلاحات می‌تواند بر حسب زمینه، شکل، سمت سیاسی، دامنه و... رده بندی گردد.

وی افزود: در ادبیات جامعه شناسی سیاسی معاصر، اصلاح  سه ویژگی دارد: 1. ناظر به تحول است و تغییر را جست وجو می‌کند؛ 2. به عنوان شیوه ای برای ایجاد تغییر و تحول، شیوه آرام و بدون خشونت را انتخاب می‌کند. تدریجی است، سریع نیست و با خشونت و انقلاب سنخیتی ندارد. از جهتی مقابل محافظه کاری و از جهتی دیگر، مقابل انقلاب و تحولات خشونت‌آمیز است؛ 3. سکولار است، بدین معنا که در تعریف اصلاح طلبی، دینی بودن و مذهبی بودن اخذ نشده است، هر چند آن را  انسان متدینی مطرح نماید.

حجت الاسلام والمسلمین یعقوبی بیان کرد که مدعیان دروغین اصلاح، که هم در جهان معاصر وجود دارند و هم در عصر نبوت حضور داشته‌اند، این پرسش را  مطرح کردند که «چرا جریان نفاق در عصر نبوت تلاش داشت خود را به عنوان جریان اصلاح‌طلبی مطرح نماید؟» و در تبیین پرسش ابراز داشت:مرور اصطلاح اصلاح در ادبیات معاصر و به کارگیری روش استنطاق از مفاهیم و آیات مرتبط در قرآن کریم، نشان می‌دهد که اگر چه اصلاح در قرآن کریم، همچون اصلاح در جامعه‌‌شناسی سیاسی معاصر، ناظر به تغییر در جامعه است، در ارکان دیگر معنایی با یکدیگر فرق دارند. همچنین این بررسی با تحلیل عوامل و ریشه‌های نفاق نشان داده است چگونه جریان نفاق در عصر نبوت تلاش کرده است اصلاحات دروغین و قلابی را به مثابه کالایی بدلی به جای اصلاحات واقعی به جامعه عرضه کند.

سخنران نشست درباره ارزشمندی اصلاح در جامعه خاطرنشان ساخت: اصلاح و رفع فساد نیز از مقولاتی است که فطرت انسانی بر ارزشمندی آن‌ تأکید دارد. وقتی اصلاح به مثابه امری فطری، ارزشمند تلقی شد، معنایش این است که فرد و جامعه، اگر به مقتضای «و نفس و ما سویها فالهمها فجورها و تقویها» امور آن بر فجور و فساد قرار گرفت، باید بکوشد آن را به صلاح آورد.

حجت الاسلام والمسلمین یعقوبی  ارکان معنایی اصلاح در ادبیات قرآن را برشمرد و تفاوت های آنها را با جامعه شناسی سیاسی معاصر به شرح ذیل بیان نمود:

رکن اول: ایجاد تغییر و تحول است و در این  رکن معنایی با مفهوم اصلاح در ادبیات جامعه شناسی سیاسی معاصر مشترک است، مگر اینکه اولاً اصلاحات فردی را نیز شامل می‌شود و ثانیاً اصلاح فردی را مقدمه ورود به اصلاح اجتماعی می‌داند.

رکن دوم: تعمیم اصلاحات به اصلاحات تدریجی و اصلاحات انقلابی؛ در این رکن، به طور کامل از اصلاح در اصطلاح جامعه شناسی سیاسی جدا می‌شود. آیات قرآن کریم و سیره نبوی(ص) بر تعمیم اصلاح بر اصلاحات تدریجی و انقلابی دلالت دارد.

رکن سوم:  اگر در منشأ و ماخذ اصلاح در ادبیات جامعه شناسی سیاسی سکولاریسم اخذ شده است، در اصلاح دینی، دینی بودن با توجه به نظام اندیشه دینی و دلالت های قرانی تردیدناپذیر است. اصلاح، ناظر به فساد است و همه نظامات سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی منکر را طرد می‌کند. صلاح و فساد در ادبیات جامعه شناسی معاصر دارای ماهیت سکولار بود، ولی صلاح و فساد در قالب نظام دینی و در چارچوب جهت گیری به سمت خداوند معنا می‌یابد؛ از این رو، اصلاح به معنای تغییر در نظامات سیاسی، اقتصادی، هنجاری، تکنولوژیک و فرهنگی با جهت گیری الهی است و موضوع اصلاح در قرآن کریم، انتقال از جامعه جاهلی و فاسد به جامعه الهی و صالح است؛ بنابراین، اصلاح در این رکن نیز با اصلاح در اصطلاح ادبیات معاصر ملازم نیست، بلکه گاهی معارض است.


نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج




جدیدترین اخبار

صفحه اصلی ریاست آموزش ارتباطات و بین الملل پژوهش فرهنگی تربیتی بین الملل