ریاست | آموزش | ارتباطات و بین الملل | پژوهش | فرهنگی تربیتی | بین الملل | یادداشت | آرشیو نشریات | چندرسانه ای | پیوندها | ارتباط با ما | العربیة | ENGLISH |
صفحه اصلی ریاست آموزش ارتباطات و بین الملل پژوهش فرهنگی تربیتی بین الملل


 تاریخ: سه شنبه ٢٦ اسفند ١٣٩٩      ساعت: ٠٧:٤٧        شماره خبر: ١١٦٠٦٥          پرینت

مجتمع آموزش عالی بنت‌الهدی برگزار کرد

کرسی علمی- ترویجی «عدم قصاص مادر در مقابل قتل فرزند»

گروه خبر: معاونت پژوهش مجتمع آموزش عالی بنت‌الهدی کرسی علمی- ترویجی «عدم قصاص مادر در مقابل قتل فرزند» را با حضور دکتر سیدرسول آقایی و نقد حجت‌الاسلام علی شریفی و خانم برقعی به صورت برخط برگزار کرد.

دکتر آقایی در این کرسی، با اشاره به روایات زیادی که در باب قصاص وارد شده است، بیان کرد: در برخی از این روایات، تخییر بین دیه و قصاص مطرح گردیده است.

وی با اشاره به شروط قصاص از نظر فقهای امامیه، تصریح کرد که آیات و روایات واردشده، بر قصاص در برابر قتل عمد دلالت دارند و اظهار داشت: با این حال، مشهور فقهای امامیه قائل اند که در این باره پدر استثنا شده است و در صورت قتل عمد فرزند، پدر قصاص نمی شود، ولی حکم مادر، قصاص است.

دکتر آقایی در این باره به ادله ای اشاره کرد که مد نظر مشهور فقها قرار دارد، مانند تمسک به اجماع و سبب بودن پدر برای فرزند و در ادامه خاطرنشان ساخت: در برخی روایات از کلماتی مانند «رجل» و «والد» استفاده شده است که می بینیم در بسیاری از آنها، مراد از این دو کلمه، پدر و جنس مذکر نیست.

نظریه پرداز این کرسی، در ادامه، از قانون مجازات ایران سخن به میان آورد که از نظر مشهور فقها پیروی کرده است و ابراز کرد: در این باره، شبهات و پرسش هایی در مراکز علمی و جامعه مطرح می‌شود و مشخص می سازد که ادله مشهور در معرض نقد و خدشه قرار دارند.

وی با بیان اینکه با توجه به یافته های علمی، پدر تنها سبب وجودی فرزند نیست و مادر نیز در این باره نقش دارد، تمسک به این دلیل را ناکافی و غیرموجه برشمرد و تصریح کرد: ممکن است کسی بگوید که جایگاه احترامی پدر بسیار والاست و سبب می شود که پدر قصاص نگردد، در حالی که درباره مادر هم چنین جایگاهی وجود دارد. پیش از این هم گفته شد که در بسیاری از روایات، منظور از کلماتی مانند «رجل» و «والد»، به دلیل غلبه مرد است، نه اشاره به جنسیت.

در ادامه، حجت‌الاسلام شریفی، ضمن تشکر از ارائه دهنده موضوع، از شتاب زدگی در تدوین این مقاله و انسجام ناکافی آن سخن گفت و ابراز نمود: از سوی دیگر، ساختار مقاله چندان مشخص نیست. همچنین در پایان مقاله، نتیجه گیری ارائه نشده است.

وی مقدمه مقاله را در حقیقت، چکیده آن دانست است و اظهار داشت: مقدمه باید خواننده را برای ورود به بحث آماده کند، در حالی که در این مقاله، خواننده با خواندن مقدمه، خود را از خواندن مقاله بی‌ نیاز می پندارد.

ناقد این جلسه با بیان اینکه بررسی مفاهیم در هر مقاله، براساس رفع ابهامات و سوءتفاهم ها در هنگام بررسی و خواندن مقاله انجام می پذیرد و تصریح کرد: لازم است در مقاله ادله ای بیان شود که جزو بدیهیات نباشد؛ برای نمونه، لازم نیست بر استثنای قصاص پدر در قتل عمدی فرزند تکیه نماییم.

وی نظریه پردازی را طرح سخنان تازه معنا نمود و توجه به این نکته را در نگارش هر مقاله ضروری برشمرد.

در ادامه، خانم برقعی، ناقد دیگر این کرسی، موارد و اشکالات مد نظر خویش را درباره این مقاله برشمرد.


نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج




جدیدترین اخبار

صفحه اصلی ریاست آموزش ارتباطات و بین الملل پژوهش فرهنگی تربیتی بین الملل