ریاست | آموزش | ارتباطات و بین الملل | پژوهش | فرهنگی تربیتی | بین الملل | یادداشت | آرشیو نشریات | چندرسانه ای | پیوندها | ارتباط با ما | العربیة | ENGLISH |
صفحه اصلی ریاست آموزش ارتباطات و بین الملل پژوهش فرهنگی تربیتی بین الملل


 تاریخ: سه شنبه ٢٦ اسفند ١٣٩٩      ساعت: ١٠:٠١        شماره خبر: ١١٦٠٦٨          پرینت

پژوهشگاه بین المللی المصطفی برگزار کرد

نشست «نفوذ استکبار و نقش مخرب آن در عقلانیت و تمدن نوین اسلامی از منظر قرآن کریم»

گروه خبر: پژوهشکده علوم اسلامی و گروه قرآن و حدیث پژوهشگاه بین‌المللی المصطفی، نشست علمی «نفوذ استکبار جهانی و نقش مخرب آن در عقلانیت، همگرایی و تمدن نوین اسلامی از منظر قرآن کریم با تأکید بر محتوای بیانیه گام دوم» را با ارائه حجت‌الاسلام والمسلمین‌ محمدعلی میرزایی و دبیر علمی حجت‌الاسلام والمسلمین‌محمدباقر فرضی به صورت حضوری و مجازی برگزار نمود.

حجت‌الاسلام والمسلمین‌میرزاییدر ابتدای نشست «نفوذ استکبار جهانی و نقش مخرب آن در عقلانیت، همگرایی و تمدن نوین اسلامی از منظر قرآن کریم با تأکید بر محتوای بیانیه گام دوم» بیان کرد: در بیانیه گام دوم زمینه های تاریخی و عمیق پیشاانقلاب و روند و دستاوردها و ضعف و قوت‌های گام اول و آن گاه افق های فرارو، با نگاه به آینده گام دوم انقلاب با مهندسی بسیار دقیق و ادبیاتی کاملاً علمی، منطقی و مقنع آمده است. طبع و سرشت استعمار و استکبار، جهان خواری، تجاوز و طغیان گری است، ولی انقلاب اسلامی ایران،  واکنش بزرگ جهانی به فساد و تباهی آنان در زمین بود.

وی درباره فهم سننی از جریان نفوذ و نفاق تصریح کرد: جریان نفوذ، از سنن ثابت الهی در تقابل و جنگ حق و باطل است. تا این معرکه برقرار است، این نفوذ هم با صور و اشکال گوناگون وجود دارد و این سنت الهی دارای ابعاد بسیار گسترده و دقیقی است و یکی از این زوایای دقیق این است که معادله ای دقیق میان ضعف و قدرت طرفین و طبیعت و سرشت این نفوذ وجود دارد، بدین ترتیب که هر  چه اقتدار و مقاومت بالاتری پیدا کنیم، نقشه های نفوذ دشمن گسترده تر و پیچیده تر می‌شود و هر چه بیشتر در حالت استضعاف باشیم، دشمن به جای طرح نفوذ به برخوردهای مباشر و مستقیم نظامی رو می آورد. نمونه این امر را می توان در قرآن کریم در پدیده نفاق دید که اوج طرح نفوذ دشمن است. این امر آن قدر روشن است که برخی گفته اند نفاق، پدیده ای مدنی است و در مکه نبود.

سخنران نشست با بیان اینکه نفوذ  استعمار و استکبار در سطوح مختلف، قابل رصد، ارزیابی و تحلیل است، تصریح کرد: تساهل و تسامح با دشمن، به در هم آمیختن مرزها با او منجر خواهد شد و پدیده نفاق و نفوذ در این لحظه رخ می نماید. در بیانیه گام دوم، سه بار بر ضرورت تفکیک مرزها با دشمن و شناخت خودی از ناخودی تأکید شده است.

وی در تبیین برائت از استکبار ابراز کرد: برائت در عمق مفهوم قرآنی اش، به معنای دشمن زدایی و پالایش درونی و داخلی از حضور دشمن است و اگر مرزهای انقلاب اسلامی از جریان های چپ، مارکسیستی، کمونیستی، سکولار و غرب زده جدا نمی شد، بی تردید خط نفاق می توانست انقلاب اسلامی را زمین گیر و بلکه نابود کند و تأکید مقام معظم رهبری(مدظله العالی) بر خطر نفوذ در انقلاب‌های سال های اخیر جهان عرب، که رخ داد و نهال آنان از ریشه به دور افکنده شد، هشدار بزرگی برای ماست.

حجت‌الاسلام والمسلمین میرزایی با تاکید بر اینکه نفوذ در پارادایم و مکتب از همه خطرناک تر است، خاطرنشان ساخت: قرار نبود شرقی باشیم یا غربی. تمایز و اختلاف ما با شرق و غرب، کاملاً ریشه دار، عمیق و پارادایمیک بود. «نه شرقی، نه غربی، جمهوری اسلامی»، برای برائت جویی از خطوط نفوذ شرق و غرب در داخل و فراخوانی به پارادیم و مکتب مستقل انقلاب از ناخالصی های راهبردی در عرصه معرفت، واقعیت و باورهای بنیادین بود.

وی با تأکید بر اینکه انقلاب اسلامی که در باطن و سرشت خود الهامات آزادی بخش داشت، اظهار نمود: بر این نکته در بیانیه هم تأکید شده است؛ آن جا که مقام معظم رهبری(مدظله العالی) از سه قطبی کردن جهان یا افزودن قطب سومی بر قطب های دوگانه جهان سخن گفته اند. این، دقیقاً در برابر طرح نفوذ راهبردی، مکتبی و پارادایمی دشمن بود. خلوص پارادایمی و مکتبی انقلاب، به نفوذ زدایی، نفاق زدایی و برائت از رگه های تفکر غربی و شرقی نیاز داشت.

حجت‌الاسلام والمسلمین‌ میرزایی درباره برائت و ولایت و طرح نفاق زدایی اذعان داشت: با بازخوانی استراتژیک و تمدنی از مفهوم برائت، ولایت و نفاق، می توان گفت ابرراهبرد قرآن کریم برای کور کردن دشمن و مقابله با نفوذ آن، برائت و ولایت است. برائت به معنای دشمن زدایی از نفس و جبهه باطنی و داخلی و ولایت، به معنای به هم پیوستگی جبهه مؤمنان است و برای نمونه، پدیده نفاق در سوره برائت، بزرگ ترین محور و تهدید نامیده شده است، زیرا جبهه کفر و شرک از راه نفوذ و نفاق، تحقق اهدافی را پی می گیرد که با جنگ مستقیم نتوانسته است به دست آورد.

وی درباره، نفوذ و نفاق و از کار انداختن موتور و سیستم داخلی تصریح نمود: نفوذپذیری، که می‌توان آن را در سطوح بسیار گسترده نفسی، فرهنگی، سیاسی، نظامی و... تبیین و فهم کرد، از نفوذ مهم تر است. نفوذ هنگامی موفق است که از راه نفوذپذیری باشد؛ از این رو، ابتدا جریان استعمار و استکبار با شگردهایش پذیرش را زمینه سازی می کند و سپس  نفوذ یا حمله می نماید. نفوذ در تمام فصول هفتگانه بیانیه فهم، درک و تبیین می شود و می توان از آن پیشگیری و آن را علاج نمود.

سخنران نشست تأکید نمود: در هر فصلی می توان تهدیدها و چالش آفرینی های دشمن با هدف نفوذ و براندازی تخصصی و نیز مهم ترین ضعف ها، قوت ها و فرصت های پیش رو را برای مقابله و مقاومت در برابر هر عنوان از عناوین هفتگانه بیانیه را برشمرد و توصیف و تحلیل و تدبیر کرد:

۱. نفوذ علمی (طرح مقاومت علمی)؛ ۲. نفوذ معنوی- اخلاقی (طرح مقاومت معنوی و ایمانی)؛ ۳. نفوذ اقتصادی (طرح مقاومت اقتصادی)؛ ۴. نفوذ سیاسی- حاکمیتی (طرح مقاومت سیاسی و حکومتی)؛ ۵. نفوذ دیپلماتیک- بین المللی (طرح مقاومت دیپلماتیک و بین المللی)؛ ۶. نفوذ در سبک زندگی (طرح مقاومت در سبک زندگی و تولید سبک زندگی اسلامی)؛ ۷. نفوذ تقنینی- سیستماتیک (طرح مقاومت و مبارزه با فساد سیستم ها).

وی رستاخیز علمی انقلاب و رخداد انقلاب علمی در بیانیه را بزرگ ترین تهدید علیه دشمن تلقی نمود و اظهار داشت: به همین نسبت، تضعیف نیروی ابتکار علمی و نواندیشی، آزاداندیشی، نظریه‌پردازی و تلاش برای غربی سازی روش تفکر و تولید دانش، نفوذ در طبقات علمی و آکادمیک، ترویج علوم اومانیستی، ترویج ناامیدی و سرخوردگی و ایجاد حس وابستگی و عجز و...، جزو سرفصل های نفوذ در حوزه علم و پژوهش است.

حجت‌الاسلام والمسلمین میرزایی ادامه داد: در حوزه دانش های دینی و نیز مطالعات بین الملل، که در حوزه اختصاصی جامعةالمصطفی است نیز بسط و نشر علم و پژوهش در مطالعه جهان و انسان معاصر به تحول بنیادین نیاز دارد. جامعةالمصطفی باید قرارگاه اصلی نظریه پردازی و بسط علم و پژوهش علوم انسانی با رویکرد جهانی بوده، تولید ایدئولوژی جهانی اسلام و نیز نظریه پردازی گسترده در حوزه علوم انسانی در جامعةالمصطفی دارای خاصیت ایمنی ساز و تهدید زدا باشد.


نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج




جدیدترین اخبار

صفحه اصلی ریاست آموزش ارتباطات و بین الملل پژوهش فرهنگی تربیتی بین الملل