ریاست | آموزش | ارتباطات و بین الملل | پژوهش | فرهنگی تربیتی | بین الملل | یادداشت | آرشیو نشریات | چندرسانه ای | پیوندها | ارتباط با ما | العربیة | ENGLISH |
صفحه اصلی ریاست آموزش ارتباطات و بین الملل پژوهش فرهنگی تربیتی بین الملل


 تاریخ: شنبه ١٢ تير ١٤٠٠      ساعت: ١٠:١٩        شماره خبر: ١١٧٧٧٣          پرینت

به همت پژوهشکده ادیان و فرق پژوهشگاه بین المللی المصطفی برگزار شد

چهارمین نشست از سلسله نشست های ظرفیت‌شناسی مطالعات ادیانی المصطفی

چهارمین نشست  از سلسله نشست های علمی با موضوع «ظرفیت‌شناسی مطالعات ادیانی المصطفی؛ بایسته‌ها و چالش‌ها» به همت پژوهشکده ادیان و فرق پژوهشگاه بین المللی المصطفی و با همکاری انجمن ادیان و مذاهب و گروه علمی ادیان مجتمع حکمت و ادیان، برگزار شد.

در ابتدای نشست علمی، حجت الاسلام دکتر حسن بشارتی، سرپرست پژوهشکده ادیان و فرق، طی سخنان خود اظهار امیدواری کرد این سلسله  نشست‌ها زمینه خوبی برای همکاری‌های مستمر بین واحدهای ادیانی المصطفی و نیز ارتباط هدفمند هر چه بیشتر بین گروه‌های آموزشی و با گروه های پژوهشی را فراهم سازد تا راهکارهای اجرایی برای پیوند آموزش و پژوهش در زیر مجموعه المصطفی بتواند زمینه تولید آثار فاخر متناسب با نیازها و اولویت‌های جامعه المصطفی را فراهم سازد.  

در ادامه، آقای دکتر قاسمی به ارائه دیدگاه خود پیرامون موضوع نشست پرداخت و گفت: ابتدا می‌بایست تعریف و حدود و ثغور مطالعات ادیان روشن شود. حدود دو قرنی است که مطالعات ادیان در مجامع آکادمیک جهان (غرب) مطرح است. چه بسا ابتدا با عنوان کرسی تدریس استشراق شکل گرفت و به مطالعات ادیان و شناخت ادیان انجامید. 

وی ادامه داد: المصطفی یکی از حوزه هایی که از دهه هفتاد وارد شده است، آشنایی با ادیان و مذاهب مختلف است، باید اذعان داشت که کارنامه المصطفی در این زمینه همچون دیگر زمینه ها، کارنامه قابل قبولی است. البته ممکن است سوالات و ابهاماتی نیز وجود داشته باشد که نیاز به بازخوانی اسناد بالادستی و هم فکری هر چه بیشتر برنامه ریزان و سیاستگذاران با اساتید و پژوهشگران در حوزه های دانشی داشته باشد. 

استاد گروه ادیان مجتمع حکمت و ادیان، با اشاره به ضرورت مطالعات ادیانی ابراز داشت: از نگاه تکوینی، تنوع و تفاوت انسان ها یک حقیقت است، که در سوره حجرات نیز مورد تأکید قرار گرفته است؛ «يا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْناكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَ أُنْثى‏ وَ جَعَلْناكُمْ شُعُوباً وَ قَبائِلَ لِتَعارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَليمٌ خَبيرٌ (الحجرات/13) و بر اساس همین آیه شریفه ما باید در راستای تعارف و شناخت یکدیگر اقدام کنیم. 

پژوهشگر حوزه دانشی ادیان با اشاره به ضرورت توجه به الزامات و بایسته های مطالعات ادیانی، خاطرنشان کرد: اصلی‌ترین بایسته، رعایت انصاف علمی است، آیات قرآن به وضوح مورد تأکید قرار داده است، اگر بخواهیم از مسیر حق خارج نشویم، باید کسب معرفت کنیم؛ آیات سیر در آفاق، آشنایی و تعارف با دیگران  و ... در قرآن مملو از این اصل اساسی است که در مطالعه و شناخت دیگران، انصاف علمی رعایت شود؛ در جای جای قرآن و در آیات متعدد، در عین حال که برخی عقاید نادرست مسیحیان از قبیل تثلیث و ادعای الوهیت حضرت مسیح علیه السلام به شدت مورد نکوهش قرار گرفته است، در عین حال  در باره آنها می گوید: لَتَجِدَنَّ أَشَدَّ النَّاسِ عَداوَةً لِلَّذينَ آمَنُوا الْيَهُودَ وَ الَّذينَ أَشْرَكُوا وَ لَتَجِدَنَّ أَقْرَبَهُمْ مَوَدَّةً لِلَّذينَ آمَنُوا الَّذينَ قالُوا إِنَّا نَصارى‏ ذلِكَ بِأَنَّ مِنْهُمْ قِسِّيسينَ وَ رُهْباناً وَ أَنَّهُمْ لا يَسْتَكْبِرُونَ (البقره/82) 

وی یکی دیگر از الزامات مهم در مطالعات ادیانی را مراجعه به متون اصلی ادیان دانست و یادآور شد: ادیان را نمی توان از منابع دست چندم مورد بررسی قرار داد، بلکه باید به متون دست اول آنها مراجعه داشت و شناخت درستی از آنها پیدا نمود تا در مراحل بعدی دچار اشتباه نشویم.

در ادامه این نشست علمی، آقای قاسمی، در ارتباط با آسیب های موجود در عرصه مطالعات ادیانی ابراز داشت: در این زمینه، آسیب های جدی وجود دارد که بطور جد، باید به آنها توجه کرد از جمله این فکر و تصور اشتباه نسبت به ارائه چهره بین المللی المصطفی از طریق بهره برداری از رشته های ادیانی، که می تواند آسیب جدی در این زمینه باشد. متأسفانه هنوز ما نتوانسته ایم روش و شیوه مناسبی را تدوین کنیم که هم رسالت و مأموریت المصطفی را پاس بداریم و هم الزامات مطالعات علمی حوزه دانشی ادیان را مراعات کرده باشیم.

وی عدم وجود اساتید متخصص و ملتزم به الزامات بین المللی المصطفی را یکی دیگر از آسیب های این عرصه دانست و گفت: نباید با صرف وجود مدرک برای یک استاد، کرسی تدریس در اختیار وی قرار گیرد؛ زیرا علاوه بر شأن علمی، باید معیارهایی برای اساتید حوزه دانشی ادیان در المصطفی ترسیم شود و به صورت سرسختانه اجرا شود تا از افراط و تفریط های محتوایی و روشی در امان باشیم.

استاد گروه ادیان مجتمع حکمت و ادیان ادامه داد: مثلا یک استاد تراز حوزه دانشی ادیان و متناسب با اهداف المصطفی، علاوه بر اینکه باید از سطح علمی خوبی برخوردار باشد، باید روحیه مطالعات ادیانی را داشته باشد؛ یعنی در عین اینکه معتقد به حقانیت اسلام و معتقد بر حقانیت مکتب اهل بیت(علیهم السلام) باشد، به الزامات رشته ادیان نیز ملتزم باشد تا از آسیب زایی آن در امان باشیم.

وی ضعف سوم را فقدان متون معتبر آموزشی در حوزه دانشی ادیان دانست و ابراز داشت: هنوز در عرصه آموزش عمومی ادیان، از یک متنی استفاده می کنیم که از عمر آن حدود 20 سال می گذرد؛ چرا مجموعه ادیانی ما را ملزم نمی بیند که متون آموزشی خود را به روز نماید، متون آموزشی تاریخ مصرف دارند و هر متن آموزشی عمرش 5 سال است. 

آقای دکتر قاسمی در پایان با تاکید بر اهمیت بالای متون آموزشی، اذعان داشت: اگر نتوانیم متون آموزشی خود را به روز سازیم، تأسیس رشته، جذب طلبه بدون متن آموزش متناسب با اهداف المصطفی، کار عبثی خواهد بود. هر چقدر هم استاد خوب و با مهارت باشد، بدون متن آموزشی مورد تأیید اساتید خبره و بدون هماهنگی آن متن با اسناد بالا دستی کار پیش نخواهد رفت.

 


نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج




جدیدترین اخبار

صفحه اصلی ریاست آموزش ارتباطات و بین الملل پژوهش فرهنگی تربیتی بین الملل