ریاست | آموزش | ارتباطات و بین الملل | پژوهش | فرهنگی تربیتی | بین الملل | یادداشت | آرشیو نشریات | چندرسانه ای | پیوندها | ارتباط با ما | العربیة | ENGLISH |
صفحه اصلی ریاست آموزش ارتباطات و بین الملل پژوهش فرهنگی تربیتی بین الملل


 تاریخ: پنج شنبه ٣١ خرداد ١٣٩٧      ساعت: ١٣:٣٧        شماره خبر: ٩٣٧٩٦          پرینت

آیت الله اعرافی در جلسه شورای اقامه نماز:

راه حل بسیاری از مصائب و مشکلات روحی و اخلاقی بشر در نماز است

مدیر حوزه های علمیه گفت: لازم است تا اطلس اجتماعی تدوین و ضمن رصد آسیب های موجود، نقش و جایگاه مردم و نهادهای مردمی به دقت دیده شود.

گروه گزارش: مدیر حوزه های علمیه گفت: لازم است تا اطلس اجتماعی تدوین و ضمن رصد آسیب های موجود، نقش و جایگاه مردم و نهادهای مردمی به دقت دیده شود.

به گزارش مرکز خبر و اطلاع رسانی جامعه المصطفی، آیت الله علیرضا اعرافی، پیش از ظهر امروز در جلسه شورای اقامه نماز استان قم که در جامعه المصطفی برگزار شد، با بیان این که همواره باید قدردان فعالان عرصه تعالی و احیای امر نماز در جامعه باشیم، خاطرنشان کرد: باید سپاسگزار فعالیت تمام خادمان امر نماز در سراسر کشور بوده، قدردان مردم و خیرین باشیم.

وی در ادامه افزود: زمانی که سخن از نماز به میان می آوریم باید به عنوان عبودیّت خدا و مدرسه ای که با سایر شئون و ابعاد ذاتی ما گره خورده است، تکثیر شود.

مدیر حوزه های علمیه‌ با بیان این که نماز تراز، الگو، مکتب، مدرسه و نیز منظومه ای فکری، اخلاقی و رفتاری برای بشریت است، اظهار داشت: در پرتو نماز بسیاری از مصائب و مشکلات روحی و اخلاقی، خانوادگی و اجتماعی بشر حل خواهد شد و زمینه رشد و تعالی انسان فراهم می گردد.

وی با اشاره به این که نماز بر تمام ساحت های بشری سایه افکنده است، اظهار داشت: فعالان اقامه نماز باید در خود قائم به نماز بوده، مجاهدان نهادینه سازی این فریضه الهی در جامعه باشند.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه، امام جماعت، هیئت امنا، نمازگزاران، زیرساخت های سخت افزاری، برنامه های مسجد، منایع پایدار و تبلیغات فرهنگی را از مهمترین عنصر های شکل گیری پایگاه عبادت و بندگی خداوند متعال دانست و اذعان داشت: برای ترویج نماز باید تمام محورهای تاثیرگزار با شاخص های آن مورد توجه قرار گیرد.

وی با بیان این که در طرح آمایش  طرح های کلان حوزه، کارگروه های متعددی از جمله مسجد راه اندازی شده است، اذعان شده است: بر اساس طرح های برنامه ریزی شده، نیاز است تا سال 1414 به 90 هزار مسجد تراز و شاخص در سراسر کشور دست یابیم.

آیت الله اعرافی با تأکید بر این که قم باید ضمن پیشگامی در اجرای طرح های آمایشی حوزه نماز، به الگویی برای سایر استان ها تبدیل شود، خاطرنشان کرد: در این شهر باید به عنوان ستاد و دستگاه های اداری و سازمانی و نهادی و مردم که ارکان اصلی اقامه نماز هستند، تعادل مناسبی برقرار و نقش ها مشخص شوند؛ مجموعه نهادی شورای اقامه نماز، صرفا نقش زمینه سازی و ریل گذاری برای فعال نمودن ظرفیت ها را بر عهده دارد.

وی با بیان این که مراکز دولتی باید در کنار مردم نقش آفرینان حوزه های فرهنگی به ویژه در مقوله اقامه نماز باشند، خاطرنشان کرد: باید با زمینه سازی ها و انجام نقش های ترسیم شده، از دل مردم و جامعه، عشق و شوق پر کردن مسجد بجوشد.

امام جمعه قم با اشاره به این که قم محور تحقیق و پژوهش و تولید فکری، معرفتی و تبلیغی نماز و فرهنگ باشد، تصریح کرد: نهادهایی که در قم حضور دارند، از ظرفیت های فرا استانی و فرا ملی برخودار هستند.

رئیس جامعه المصطفی با تأکید بر این که بالغ بر 50 هزار نفر از 130 کشور جهان در جامعه المصطفی در حال تحصیل هستند، خاطرنشان کرد: قم در عصر کنونی به قلب تپنده فکر و فرهنگ معرفتی اسلام ناب تبدیل شده و از نگاه الگو بخشی و فرهنگ سازی در سراسر جهان برخودار است.

مدیر حوزه های علمیه گستره تاثیرگذاری فعالیت مراکز استان قم را جهانی دانست و یادآور شد: شهر مقدس قم، ضمن تأکید بر تحقیق و پژوهش برای حوزه های مختلف اجتماعی، دوره های مختلف مهارت افزایی را ناظر به نیازهای اجتماعی برگزار می کند. قم باید فرهنگ ساز و پیشتاز در عرصه های مختلف زیست بشری باشد.

وی طراحی سند راهبردی و برنامه های متعدد پنج ساله را نیازهای استان برشمرد و اذعان داشت: تمام ظرفیت های حوزه های علمیه و جامعه المصطفی در اختیار استانداری قم برای تدوین سند راهبردی و برنامه پنج ساله استان قرار می گیرد.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه، توجه به برش های موضوعی و نهادی را از لوازم سند راهبردی استانی برشمرد و خاطرنشان کرد: نیاز است تا اطلس اجتماعی تدوین و ضمن رصد آسیب های موجود، نقش و جایگاه مردم و نهادهای مردمی به دقت دیده شود.



نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج




جدیدترین اخبار

صفحه اصلی ریاست آموزش ارتباطات و بین الملل پژوهش فرهنگی تربیتی بین الملل