ریاست | آموزش | ارتباطات و بین الملل | پژوهش | فرهنگی تربیتی | بین الملل | یادداشت | آرشیو نشریات | چندرسانه ای | پیوندها | ارتباط با ما | العربیة | ENGLISH |
صفحه اصلی ریاست آموزش ارتباطات و بین الملل پژوهش فرهنگی تربیتی بین الملل


 تاریخ: سه شنبه ٦ شهريور ١٣٩٧      ساعت: ١٢:٥١        شماره خبر: ٩٤٦٤٩          پرینت

آیت الله فرحانی در نشست تربیتی دانشگاه مجازی المصطفی:

غدیر عید اکمال جریان تاریخی دین است

همزمان با هفته ولایت، نشست تربیتی انسان در پرتو امامت اجتماعی، به همت دانشگاه مجازی المصطفی برگزار شد.

گروه گزارش: همزمان با هفته ولایت، نشست تربیتی انسان در پرتو امامت اجتماعی، به همت دانشگاه مجازی المصطفی برگزار شد.

به گزارش مرکز خبر و اطلاع رسانی جامعه المصطفی، آیت الله فرحانی در این نشست تربیتی، به تبیین جایگاه ولایت در اسلام و قرآن کریم و به ویژه مسئله غدیر پرداخت و ابراز داشت: جا دارد در این گونه جلسات علمی و دانشگاهی، به بررسی پرسش هایی که در زمینه غدیر مطرح است، پرداخته شود و به شایستگی به آنها پاسخ داد.

وی ادامه داد: برای نمونه، دلیل نامیده شدن عید غدیر به عنوان عیدالله الاکبر یا سند قرآنی غدیر، از جمله پرسش های خوبی است که باید مورد بررسی دقیق قرار گیرد.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم با اشاره به مطرح بودن جدی بحث دکترین ولایت در جهان اسلام، خاطرنشان کرد: هم اکنون ظرفیتی در جهان به وجود آمده است که کارایی ولایت را در عرصه جهانی نمایان می سازد. امروز جریان ولایت، نوعی جبهه حق گرایی مستحکم پدید آورده است و منشا برکات و آثار فراوانی است. چهره های فکری و معرفتی در جهان اسلام و خارج از آن، بر کارایی نظام ولایت که ریشه در غدیر دارد، اذعان دارند.

وی با اشاره به اتفاقات مهم دوره صدر اسلام که در ماه ذی الحجه رخ داده است، ابراز داشت: وقایع مهمی مانند غدیر، مباهله، نزول آیه هل أتی و... در این ماه رخ داده است که منجر می شود ما هر سال را با ولایت به پایان برسانیم و سال جدید را نیز با عاشورا و ولایت آغاز نماییم. اجماع آغاز و پایان هر سال با ولایت و ارتباط میان غدیر و عاشورا حائز نکته های مهمی است که باید جداگانه به آن پرداخته شود.

آیت الله فرحانی ابراز داشت: برای فهم پاسخ این سوال که چرا غدیر عیدالله الاکبر نامیده می شود ابتدا باید به جایگاه دین پی برد. برخلاف دیدگاه غربی که دین را مربوط به دوره جهل بشر می پندارد، از نظر قرآن کریم، خداوند پیامبرانی را ارسال نموده است تا انسان را از جهالت نجات دهند. 

وی با اشاره به جهش علمی ایران در سال های پس از پیروزی انقلاب اسلامی، ابراز داشت: دلیل رشد علمی کشور در نظام ولایی، اهمیت دادن دین به علم است. از نظر قرآن، دوره قبل از نبوت، عصر جاهلیت و دوره پس از خاتمیت، عصر علم بوده است. 

سخنران نشست ادامه داد: اما از نظر قرآن کریم، دوره سومی نیز وجود دارد که خداوند به مومنانی که عمل صالح انجام می دهند وعده جانشینی و خلافت در زمین را داده است. این دوره، عصر دین محوری و دوره مکنت دین خواهد بود.

وی با رد دیدگاه غربی در تعارض دین با علم، افزود: دوره سوم تاریخ، عصر ظهور ولایت است. در فلسفه قرآن، تاریخ به سوی غدیر حرکت می نماید چراکه در عصر بلوغ تاریخ که دوره علم است، ظرفیت ظهور غدیر و ولایت محقق گردید.

آیت الله فرحانی، غدیر را عید اکمال جریان تاریخی دین خواند و گفت: نگاه ما به مسئله غدیر و ولایت از منظر قرآنی است که غدیر به منزله اتمام دین و رسیدن به قله کمال آن است و از این جهت حتی مهم تر از مبعث دانسته می شود. این سخن هرگز بدین معنی نیست که جایگاه حضرت امیرالمومنین(ع) بالاتر از نبی مکرم اسلام(ص) است؛ بلکه مفهوم آن این است که غدیر، عید ولایت و خلافت انسان است و روزی است که سیر حرکت رسول گرامی اسلام(ص) به بالاترین حد کمال رسید.

وی، عید غدیر را مظهر مودت، محبت و نجات جامعه اسلامی خواند و تصریح کرد: امروز در میان دیدگاه هایی که درباره دین در جهان وجود دارد، فلسفه ای در امریکا شکل گرفت که معتقد است دین می تواند نقشی شخصی و فردی داشته باشد. امام خمینی(ره) نام این فهم از دین را «اسلام امریکایی» نهاد که در برابر اسلام نابی قرار دارد که معتقد به کارکرد اجتماعی دین است.

استاد درس خارج حوزه علمیه در پایان، انقلاب اسلامی را امتداد غدیر دانست و ابراز داشت: امروز در مسیر ظهور ولایت و استقرار ایمان و عمل صالح در تمامی شئون زندگی، گام هایی را برداشته ایم اما تا تحقق کامل آن، مسیر طولانی پیش روی ما قرار دارد.

 


نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج




جدیدترین اخبار

صفحه اصلی ریاست آموزش ارتباطات و بین الملل پژوهش فرهنگی تربیتی بین الملل