ریاست | آموزش | ارتباطات و بین الملل | پژوهش | فرهنگی تربیتی | بین الملل | یادداشت | آرشیو نشریات | چندرسانه ای | پیوندها | ارتباط با ما | العربیة | ENGLISH |
صفحه اصلی ریاست آموزش ارتباطات و بین الملل پژوهش فرهنگی تربیتی بین الملل


 تاریخ: دوشنبه ١٤ آبان ١٣٩٧      ساعت: ٠٧:١٦        شماره خبر: ٩٥٥٤٥          پرینت

حجةالاسلام والمسلمین وحیدی:

مجاهدت های ائمه اطهار (ع) مکمل بعثت پیامبر (ص) است

در اولین جلسه درس اخلاق مدرسه عالی برادران مجتمع آموزش عالی جامعه المصطفی مشهد حجةالاسلام وحیدی گفت: افشاگری، تبلیغات و فرماندهی امام سجاد (ع) پس از واقعه کربلا و اجرای بی نقص حضرت زینب(س) و سایر بانوان در جریان اسارت، در حقیقت متمم و مکمل بعثت نبی مکرم اسلام(ص) بود.

به گزارش مرکز خبر و اطلاع رسانی جامعةالمصطفی، حجةالاسلام والمسلمین محمد وحیدی در اولین جلسه درس اخلاق سال تحصیلی جدید در جمع طلاب غیرایرانی مدرسه عالی برادران با اشاره به تقارن آغاز سال تحصیلی با ایام اسارت اهل بیت حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام اظهار داشت: با دقت در رابطه بین جریان های پس از بعثت؛ افشاگری، تبلیغات و فرماندهی امام سجاد (ع) پس از واقعه کربلا و اجرای بی نقص حضرت زینب(س) و سایر بانوان در جریان اسارت، مکملِ قیام امام حسین(ع)، واقعه کربلا مکملِ صلح امام حسن (ع)، صلح امام حسن(ع) تکمیل کننده خطبه ها و جانفشانی های حضرت زهرا(س) در راه اثبات ولایت علی ابن ابی طالب(ع) و دفاع از غدیر پس از رحلت حضرت رسول(ص) و قرائت آن خطبه معروف بیانگر و مثبِت حقّانیت امیر مومنان علی علیه السلام و واقعه غدیر نیز متمم بعثت نبی مکرم اسلام(ص) بود.

وی افزود: اگر غدیر نبود بعثت پیامبر (ص) ابتر می ماند و واقعه غدیر نیز متمم بعثت نبی مکرم اسلام(ص) بود. لذا خداوند متعال در قرآن کریم در آیه 67 سوره مائده به رسول خدا(ص) می فرمایند: "یآایّها الرّسول بلّغ مآانزل الیک من ربّک و ان لم تفعل فما بلّغت رسالته"یعنی ای پیامبر! آنچه از سوی پروردگارت (درباره معرفی علی ابن ابیطالب(ع) به مقام ولایت و امامت بر امت) بر تو نازل شده است را ابلاغ کن! اگر انجام ندهی پیام خدا را به مردم نرسانده ای!

استاد وحیدی ادامه داد: همچنین خدای متعال در آیه سوم سوره مبارکه مائده، پنج بشارت بعد از معرفی علی ابن ابیطالب علیه السلام به عنوان ولی و وصی پس از پیامبر، به رسول خدا(ص) داده است که عبارتند از؛ یک؛ الیوم یئس الذین کفروا من دینکم(امروز  کافران از شکست و نابودی دینتان یعنی اسلام ناب ناامید شده اند)، دو؛ فلاتخشوهم(پس از آنان نترسید)، سه؛ الیوم اکملت لکم دینکم(امروز با نصب دینتان را به کمال رساندم)، چهار؛ و اتممت علیکم نعمتی(و نعمتم را بر شما تمام ساختم) و پنج؛ رضیت لکم الاسلام دینا(و اسلام را به عنوان دین برای شما پسندیدم).

وی اضافه کرد: آنچه که در دوران پس از رسول خدا(ص) اسلام را حفظ کرد صبر علی (ع)  بود که به گفته خود ایشان مانند استخوان در گلو و خار در چشم بود و اگر این صبر علی(ع) نبود کل دین نابود شده بود. لذا در روایتی از رسول خدا(ص) آمده است علی منّی و انا منّی.

حجةالاسلام والمسلمین وحیدی تصریح کرد: از طرفی اگر مبارزات فاطمه(س) و صبر و تحمل ایشان نبود حقّانیت امیر مومنان علی علیه السلام ثابت نمی شد. لذا این بانوی بافضیلت با قرائت آن خطبه طولانی در مسجد و صبر بر مصائب مهلکی که در نهایت منجر به شهادت ایشان شد جایگاه ولایت امام علی علیه السلام را در میان مردم تثبیت کرد. لذا در حدیث قدسی آمده است "یا احمد لولاک لما خلقت الافلاک، و لولا علی لما خلقتک و لولا فاطمه لما خلقتکما" و این مسئله نشان می دهد که صبر، مجاهدت و تلاش بانوی دو عالم حضرت فاطمه زهرا(س) تکمیل کننده هم زحمات رسول خدا(ص)  و هم مجاهدت های حضرت علی علیه السلام است.

وی عنوان کرد: در ادامه و بعد از جریان مجاهدت های حضرت زهرا(س) ، صلح تحمیلی امام حسن مجتبی علیه السلام و صبر و کیاست ایشان باعث به ثمر نشاندن میوه امامت و رسوایی خاندان ملعون و منحوس بنی امیه و شخص معاویه شد.

استاد وحیدی یادآور شد: همچنین ثمربخشیِ تحملِ فشارهای وارد بر امام حسن مجتبیعلیه السلام به واسطه قیام امام حسین علیه السلام  بود و واقعه کربلا مکمل مجاهدت های امام حسنعلیه السلام شد.

وی متذکر شد: در آن برهه بنی امیه در دوران امامت اباعبدالله الحسین علیه السلام به گونه ای مردم را از ائمهعلیهم السلام و قرآن جدا کرده بودند که به گفته علامه طباطبایی در فقه امامیه و در تحقیق و بررسی 20 جلد کتاب وسائل الشیعه، حتی به تعداد انگشتان دست نیز حدیث فقهی از امام حسین علیه السلام  وجود ندارد.

این استاد درس اخلاق اظهار داشت: در آن زمان، تمام تلاش ها و فشارها برای متقاعد کردن امام حسین علیه السلام و بیعت گرفتن از ایشان برای یزید ملعون بود. لذا آنها در ابتدا می خواستند امام حسینعلیه السلام برای بیعت با یزید ملعون زنده بماند. به عنوان مثال در قصه علی اصغر و امام حسین علیهم السلام زمانی که حرمله می پرسد پدر را بزنم یا پسر را؟ پاسخ، علی اصغرعلیه السلام است. چرا که قرار است حسین بن علی علیه السلامزنده بماند و تحت فشار قرار بگیرد تا با یزید بیعت کند.

وی تأکید کرد: قیام امام حسین علیه السلام در راستای نجات اسلام از چنگال بنی امیه و ایجاد بستری برای تأسیس دانشگاه های امام باقر و امام صادق علیهم السلام و باز گردان اسلام و جامعه به دامان ائمه اطهار علیه السلام بود. لذا رسول گرامی اسلام در جایی دیگر فرموده اند: حسین منّی و انا من حسین.

حجةالاسلام استاد وحیدی گفت: از علامه امینی صاحب کتاب الغدیر نقل شده است، روزی شخصی به من مراجعه کرد و گفت برخی مطالب مهمی در کتاب الغدیر آمده اند که منبع ندارند. لذا لازم شدتاسفری به استانبول بروم و سری به کتابخانه سلیمانیه بزنم. از آنجا که ساعات استفاده از کتابخانه محدود بود و برای تحقیق کافی نبود با افراد ذی نفوذ بسیاری رایزنی صورت گرفت اما هرچه تلاش شد نتیجه ای بابت افزایش ساعت مطالعه حاصل نشد. لذا به امام علیعلیه السلام متوسل شدم. اول صبح روز بعد شخصی با بنده تماس گرفت و گفت که من در این کتابخانه  مشغول و از طرفی نیز شیعه هستم و در خدمت گذاری حاضرم. با کمک ایشان و عنایت خاصه حضرت علیعلیه السلام در کنار تکمیل کتاب الغدیر، مطالب و احادیث بسیاری به مقدار دو جلد کتاب، پیرامون امام حسن و امام حسین علیهم السلام و فقه امامیه جمع آوری کردم که اگر به چاپ می رسیدند، چیزی از لحاظ ارزش و محتوا از کتاب الغدیر کم نداشتند. علامه در ادامه نقل می کند در آنجا همچنین به متن کامل حدیث قدسی لولاک ... برخورد کردم که عبارت بود از "یا احمد! لولاک لما خلقت الافلاک، و لولا علی لما خلقتک و لولا فاطمة لما خلقتکماو لولا الحسنان لما خلقتکم"

وی اظهار داشت: از مطالعه دقیق تاریخ کربلا می توان دریافت که قطعا قیام امام حسین علیه السلام بدون اسارت اهل بیت ایشان به فرماندهی حضرت علی بن الحسین علیه السلام ناقص می ماند و به سرانجام نمی رسید.

استاد وحیدی تصریح کرد: امام حسین می خواستند در حرکتی حساب شده، دنیا را تکان داده و اسلام را از چنگال حاکمان جور نجات بدهند.لذا شبانه از مدینه خارج شدند و با ایجاد یک سؤال بزرگ در ذهن اهالی مدینه پیرامون چرایی این مسئله، دل های مردم این شهر را تکان دادند. در ادامه نیز با سه ماه اقامت در مکه و ارسال نامه های افشاگرانه به این طرف و آن طرف، اذهان عموم را متوجه تحرکات خاص خود کردند و در روز هشتم ذی الحجة نیز با بازگویی داستان یزید در جمع عظیم حاجیان و بیان توطئه حاکم وقت برای اخذ بیعت قهری از ایشان و افشا کردن نقشه ترور امام در لباس احرام توسط دستگاه بنی امیه و پس از آن ترک مکه و نیمه کاره رها کردن حج و حضور در کربلا و رقم زدن آن واقعه عظیم، تمام کارهایی که برای احیای امت جدش لازم بود را انجام دادند و با شهادت امام عده ای بیدار شدند و در ادامه بیدارسازی جامعه اسلامی از خواب غفلت در دستور کار اسرا بود.

وی به نقل از امام سجاد علیه السلام اظهار داشت: امام سجاد علیه السلام می فرمایند "الحمدلله الذی جعل اعدائنا حمقا"و اسارت اهل بیتعلیهم السلام یکی از حماقت های یزید بود.فلسفه اسارت اهل بیت از طرف یزید در آن وقت سه چیز بود؛یک؛قدرت نمایی و تأدیب مخالفان در صورتی که اسیران هر جا که وارد می شدند نتیجه عکس می داد و مجلس به نفع امام حسین علیه السلام و قیام مصادره می شد. دو؛نشان دادن دشمنی و کینه های درونی خود و خاندانش با اهل بیتعلیهم السلام تا جایی که کوبیدن چوب خیزران به لبهای مبارک امام حسین علیه السلام توسط یزدی ملعون نشان از همین خصومت دارد و سه؛ امید به تنقیص امام حسین علیه السلام در طول اسارت از زبان اسرا.

وی تصریح کرد: امام حسین علیه السلام می فرمایند "لکم بی اسوه"و درس هایی که از قیام و اسارت باید بگیریم عبارتند از اینکههرگاه دین به خطر بیفتد ما باید هرچه داریم مثل سیدالشهدا فدای دین کنیم. دیگر اینکه خانواده های شهدا باید در هر کشوری بیشتر از سایرین مقاومت کنند و از تلاش شبانه روزی دست برندارند و مطلب سوم؛ اگر اقدامی برای دین انجام دادید و به ظاهر شکست خوردید ناراحت نباشید چراکه پیروزی برای آن کسی است که به وظیفه عمل کرده است.

استاد وحیدی یادآور شد: در انقلاب ایران اسلامی، برای ما از این اتفاقات بسیار افتاده است. واقعه خونین 17 شهریور در تهران، حمله به طلاب مدرسه فیضیه در قم و کلی اتفاقات دیگر هیچکدام مایه دلسردی انقلابیون و عقب نشینی آن ها نشد.

وی خاطر نشان کرد: شما در خطبه حضرت زینب سلام الله علیها ببینیدکه ایشان چگونه کوبنده صحبت کرده است.کار زبان آگاهی بخشی است. روحیه داشتن بسیار مهم است.در جریان اسارت فرمانده امام سجاد علیه السلام بود و زنان کاروان و زینب کبری علیه السلام مجری بودند و خطبه امام سجاد علیه السلام در مسجد اموی و عزاداری های حضرت زینب کبری سلام الله علیها در قصر یزید، اوج بهره برداری امام سجاد علیه السلام و حضرت زینبسلام الله علیها از واقعه کربلا پس از قیام اباعبدالله الحسین علیه السلام بودند.

 


نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج




جدیدترین اخبار

صفحه اصلی ریاست آموزش ارتباطات و بین الملل پژوهش فرهنگی تربیتی بین الملل