ریاست | آموزش | ارتباطات و بین الملل | پژوهش | فرهنگی تربیتی | بین الملل | یادداشت | آرشیو نشریات | چندرسانه ای | پیوندها | ارتباط با ما | العربیة | ENGLISH |
صفحه اصلی ریاست آموزش ارتباطات و بین الملل پژوهش فرهنگی تربیتی بین الملل


 تاریخ: دوشنبه ٢٨ آبان ١٣٩٧      ساعت: ١٠:٣٢        شماره خبر: ٩٥٧٦٠          پرینت

با مشارکت نمایندگی المصطفی برگزار شد

سمینار بین‌المللی روانشناسی اسلامی در هندوستان

سمینار بین المللی روانشناسی اسلامی (نظریه، تحقیق و کاربردها)، با همکاری و مشارکت نمایندگی جامعه المصطفی در هند، در دانشگاه «علیگر» این کشور برگزار شد.

گروه گزارش: سمینار بین المللی روانشناسی اسلامی (نظریه، تحقیق و کاربردها)، با همکاری و مشارکت نمایندگی جامعه المصطفی درهند، در دانشگاه «علیگر» این کشور برگزار شد.

به گزارش مرکز خبر و اطلاع رسانی جامعه المصطفی، این سمینار با حضور جمع زیادی از محققان و اساتید روانشناسی هند و همچنین شرکت کنندگانی از ایران، اندونزی، مالزی، بنگلادش، سودان و استرالیا، با محوریت روانشناسی اسلامی به مدت سه روز در سالن همایش های دانشگاه علیگر هندوستان برگزار گردید. 

حجت الاسلام والمسلمین صالح، نماینده جامعه المصطفی در هند، در افتتاحیه این سمینار طی سخنانی با اشاره به نقش برگزاری این سمینار در ایجاد ارتباط بین صاحب نظران در حوزه روانشناسی و زمینه سازی برای تولیدات علمی جدید در این زمینه، ابراز داشت: آنچه امروز در دانشگاه ها و مراکز علمی کشورهای مختلف به عنوان روانشناسی یا علوم انسانی ارائه می شود، غالباً مبتنی بر تفکر سکولاریسم است و محتوای آن با نگاه غیر دینی تدوین شده است و در رشته های مختلف علوم انسانی می توان مطالبی غیر دینی و حتی ضد دینی مشاهده کرد که به مخاطبان ارائه می شود.

وی در ادامه ضمن تشریح ماهیت اسلامی سازی علوم انسانی گفت: آنچه در زمینه اسلامی سازی علوم انسانی به دنبال آن هستیم، این است که ‌زیربنای موضوعات علوم انسانی و مهم تر از همه، تعریف انسان، برگرفته از مفاهیم دینی با مرجعیت قرآن و سنت باشد.

نماینده المصطفی در هند ضمن اشاره به مهم ترین چالش ها و مسائل پیش روی اسلامی سازی علوم، یادآور شد:  یکی از مهم ترین چالش های پیش روی اسلامی سازی علوم انسانی، عدم خودباوری نویسندگان و متفکران مسلمان است، زیرا برخی از آنان می‌پندازند ترجمه مطالبی كه غربی‌ها به عنوان علوم انسانی در اختيار ما قرار داده‌اند، نهایت علوم است و پس از آن امکان تولید بیشتر بر مبنای منابع دینی وجود ندارد. این تفکر، چرخ حرکت به سمت بازسازی تمدن اسلامی را در دوران معاصر کند کرده است؛ لذا اولین گام در این مسیر، تقويت روح خودباوری و اعتماد به نفس دانشمندان مسلمان است.

وی ادامه داد: یکی دیگر از این چالش‌ها، تدوین نیافتن قواعد و منطق فهم درست از دین یا متدولوژی استخراج نظریات دینی از منابع اصلی است که باید با کار علمی جبران گردد.

حجت الاسلام والمسلمین صالح تولید علوم انسانی را بر مبنای تعالیم اسلامی به معنای نادیده گرفتن دانش تجربی و عقلی و بستن درهای جهان به روی خود ندانست و اذعان داشت: کشف حقایق علوم بر یک روش مبتنی نیست، بلکه منظور از علوم انسانی اسلامی این است که رجوع به قرآن و وحی الهی را به عنوان اصل زیربنایی در موضوعات علوم انسانی بپذیریم و ضمن بهره‌گیری از اصول عقلی و افکار و نظریات دانشمندان جهان، سایر نظریات را با نگرش وحیانی مورد بررسی و نقد قرار دهیم.

نماینده المصطفی در هند افزود: با توجه به این که تولید علوم انسانی اسلامی در اکثر رشته‌ها در مراحل اولیه قرار دارد، نیاز جدی به همکاری نزدیک و شبکه‌سازی دانشمندان مسلمان در کشورهای مختلف پدید آمده است تا از ظرفیت‌های موجود برای استحکام و توسعه نظری علوم انسانی اسلامی استفاده و تولیدات علمی به سرعت در دانشگاه‌های سراسر جهان اسلام تبادل شود.

در پایان، حجت‌الاسلام والمسلمین صالح، ضمن معرفی ظرفیت بالای علمی جامعه‌المصطفی خاطرنشان ساخت: جامعه‌المصطفی به عنوان دانشگاه بین‌المللی با نزدیک به چهل سال تجربه در زمینه تحقیق و تدریس علوم اسلامی و انسانی، آماده همکاری با مجامع علمی و دانشگاه‌ها در زمینه اسلامی‌سازی علوم است. در همین زمینه پیشنهاد می‌کنم یک مجله علمی، تحت عنوان اسلامی‌سازی علوم انسانی با مشارکت دانشگاه‌های مسلمان طراحی شده، در هر شماره از آن، آخرین نظریات و دست‌آوردهای دانشگاه‌ها در سطح بین‌المللی در زمینه علوم اسلامی انتشار یابد.

 

ظهور مکتب روانشناسی اسلامی

در ادامه این سمینار، حجت الاسلام والمسلمین دکتر مسعود آذربایجانی، دانشیار گروه روانشناسی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، مقاله خود را در خصوص چیستی روانشناسی اسلامی و گزارشی از روانشناسی اسلامی در ایران، در یکی از پنل‌های تخصصی این سمینار ارائه کرد.

وی ضمن اشاره به بازتعریف، امکان‌پذیری، قابلیت ویژه و دیدگاه‌ها در روانشناسی اسلامی و گزارشی از دست‌آوردهای روانشناسی اسلامی در ایران، در محورهای نظریات و مقیاس‌های روانشناختی، پروتکل‌های مشاوره و درمانگری، برنامه آموزشی و تربیت نیروی انسانی متخصص، نهادها و مؤسسات آموزشی، پژوهشی و بالینی، به معرفی نشریات علمی، منابع و کتب درسی پرداخت و با استناد به دست‌آوردهای فوق، نوید ظهور مکتب روانشناسی اسلامی داد.

 

تشریح درمان معنوی خداسو

در ادامه نیز آقای دکتر مسعود جانبزرگی، استاد روانشناسی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، مقاله خود را با موضوع «درمان معنوی خداسو: رویکرد چندبعدی اسلامی برای درمان اختلالات روانی»، در یکی از پنل‌های تخصصی این سمینار ارائه نمود.

وی با اشاره به این که روان‌درمانگری‌های امروزی بیش از هر چیزی، انسان را در دو حوزه ادراکی خود و هستی عینی تعریف می‌کند، ابراز داشت: درمان چندبعدی معنوی روشی «خداسو» بر اساس منابع اسلامی (قرآن و روایات) است که فعال‌سازی بُعد معنوی را مستلزم معطوف کردن توجه به دو حوزه ادراکی مبدأ و معاد، به همراه حوزه خود و هستی عینی می‌داند. 

این استاد روانشناسی در ادامه اظهار داشت: این درمان، حاصل پژوهش تجربی و تحلیل منابع دینی، متون و یافته‌های روان‌شناختی و تجربیات بالینی است.

وی درخصوص کارآمدی این روش یادآور شد: با فعال‌سازی بُعد معنوی درمان، مراجعان با مشکلات روانشناختی احتمالاً با سرعت بیشتر و به دلیل پیوند تغییرات با نظام اعتقادی فرد، با عود کمتری مواجه می‌شوند.

 

مؤلفه‌های اساسی شادکامی در روان‌شناسی اسلامی

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر پسندیده نیز در ادامه مقاله خود را با موضوع «چارچوب نظری و سازه‌های شادکامی در روانشناسی مثبت‌‌‌گرای اسلامی» در یکی از پنل‌های تخصصی این سمینار ارائه کرد.

این پژوهشگر حوزه علمیه در مقاله خود به تبیین علمی سعادت و شادکامی بر اساس منابع اسلامی پرداخته است که نتیجه بررسی‌های وی نشان می‌دهد شادکامی عبارت است از زندگی خوب به اضافه زندگی شاد و بر همین اساس، دارای دو مؤلفه اساسی به نام رضایتمندی و نشاط است.

حجت‌الاسلام والمسلمین پسندیده در ادامه در خصوص آثار رضایتمندی گفت: رضایتمندی در یک سطح، موجب احساس رضایت از تقدیر خداوند و شکر در نعمت و صبر در مصیبت و عمل مشتاقانه به تکالیف می‌شود و در سطحی عینی‌تر، موجب رضایت اقتصادی، رضایت اجتماعی و رضایت سیاسی می‌گردد.

 شایان ذکر است حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر عباسی، رئیس جامعه‌المصطفیدر پیامی به مناسبت برگزاری این سمینار بین‌المللی در هندوستان، برگزاری این سمینار را فرصتی مناسب برای همفکری و هم‌افزایی علمی دانشوران اسلامی دانست.


نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج




جدیدترین اخبار

صفحه اصلی ریاست آموزش ارتباطات و بین الملل پژوهش فرهنگی تربیتی بین الملل