مرور سریع بیانیه گام دوم انقلاب

مرور سریع بیانیه گام دوم انقلاب

ریاست | آموزش | ارتباطات و بین الملل | پژوهش | فرهنگی تربیتی | بین الملل | یادداشت | آرشیو نشریات | چندرسانه ای | پیوندها | ارتباط با ما | العربیة | ENGLISH |
صفحه اصلی ریاست آموزش ارتباطات و بین الملل پژوهش فرهنگی تربیتی بین الملل


 تاریخ: يکشنبه ١٨ آذر ١٣٩٧      ساعت: ١٢:٢٦        شماره خبر: ٩٦٠٧٥          پرینت

در نشست علمی مجتمع آموزش عالی علوم انسانی بررسی شد

سبک زندگی پژوهشی مقام معظم رهبری(مدظله العالی)

نشست علمی- پژوهشی «سبک زندگی پژوهشی مقام معظم رهبری(مدظله العالی)»، به همت معاونت پژوهش مجتمع آموزش عالی علوم انسانی، صبح امروز در مجتمع امین قم برگزار شد.

گروه گزارش: نشست علمی- پژوهشی «سبک زندگی پژوهشی مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی)»، به همت معاونت پژوهش مجتمع آموزش عالی علوم انسانی، صبح امروز در مجتمع امین قم برگزار شد.

به گزارش مرکز خبر و اطلاع‌رسانی جامعه‌المصطفی، «حجت‌الاسلام جبرئیلی»، مدیرگروه کلام پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، در این نشست علمی خاطرنشان کرد: در میان شخصیت‌های علمی در تاریخ اسلام، بدون هیچ گونه تعصبی باید اذعان داشت شخصیت علمی- پژوهشی مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) جایگاه ویژه‌ای دارد.

وی با اشاره به برخی از کتب مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی)، اظهار داشت: معظم‌له دارای چند عنوان کتاب کلیدی هستند؛ برای نمونه، در کتاب «انسان 250 ساله»، ایشان نگاه بسیار جامع و کاربردی بر حیات 250 سال عصر حضور ائمه(علیهم‌السلام) داشته‌اند.

سخنران نشست ادامه داد: در زمان معاصر، در زمینه نگاه تحلیلی به حیات ائمه(علیهم‌السلام) بهترین آثار به قلم «شهید آیت‌الله صدر» و «محمدرضا حکیمی» به رشته نگارش درآمده است، ولی با وجود کارهای علمی فراوان در این زمینه، هیچ کتابی به اندازه کتاب انسان 250 ساله، به فلسفه و کارکردهای امامت نپرداخته است و حتماً پژوهشگران در زمینه تاریخ تشیع باید به این کتاب مراجعه نماید.

حجت‌الاسلام جبرئیلی کتاب «طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن» را یکی دیگر از آثار ارزشمند رهبر انقلاب(مدظله‌العالی) برشمرد و تصریح کرد: این اثر، که از فضای خاص و پویایی برخوردار است، خواننده را به حرکت فکری وامی‌دارد و یکی از ویژگی‌های آن، پرداختن به الهیات اجتماعی و ناظر به خلأهای جامعه است.

وی با تأکید بر لزوم استفاده طلاب علوم دینی از تجربیات ارزشمند علما، ادامه داد: یکی از دلایل توفیقات پیامبر گرامی اسلام(ص)، زندگی بین مردم و حشر و نشر با گروه‌های مختلف پیش از بعثت آن حضرت بوده است. آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای(مدظله‌العالی) نیز از پیش از انقلاب، با افراد دارای نظام فکری گوناگون و از طبقات مختلف حشر و نشر داشتند. 

سخنران نشست، شرط ضروری برای ارتباط با صاحبان اندیشه‌های گوناگون را تقویت مبانی و اصول فکری دانست و ابراز داشت: برای ایجاد ارتباط مؤثر، باید از پایبندی به مبانی فکری خود اطمینان کسب نماییم. مهم‌ترین مبنای ما در گفت‌وگوهای علمی، مراجعه به منابع اصیل و اهل‌بیت(علیهم‌السلام) است.

وی یکی از ویژگی‌های آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای(مدظله‌العالی) را آشنایی با شخصیت‌های علمی و فرهنگی دانست و افزود: اشراف و گستره مطالعاتی، از دیگر ویژگی‌های علمی معظم‌له به شمار می‌آید. عالمی در جامعه خود منشأ اثر است که از دایره علمی گسترده برخوردار باشد. طلاب علوم دینی در کنار فقه و اصول، باید با مباحث رشته‌‌های دیگر مانند فلسفه، تاریخ، تفسیر و... نیز آشنایی داشته باشند.

مدیرگروه کلام پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با تأکید بر برخورداری رهبر انقلاب(مدظله‌العالی) از نگرش عمیق سیاسی و اجتماعی، خاطرنشان کرد: دغدغه‌مندی درباره دین و دین‌داری فردی و اجتماعی، از ویژگی‌های آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای(مدظله‌العالی) به شمار می‌آید. ایشان در بیانات خود تأکید دارند دین باید به گونه‌ای ارائه شود که در اجتماع اثرگذار باشد و بتواند خلأها را پر نماید. گاهی فعالیت علمی ما اثرگذار نیست، زیرا دغدغه دین‌داری جامعه در آن دیده نمی‌شود و لازمه این دغدغه، اجتماعی بودن است.

حجت‌الاسلام جبرئیلی، در پایان، انس و ارتباط با قرآن کریم را یکی از دلایل توفیقات مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) برشمرد و ادامه داد: معظم‌له افزون بر آثار علمی تولیدشده در کشور، اشراف خوبی به آثار علمی و کتب تدوین‌شده در جهان اسلام دارند که می‌تواند الگوی همه علما قرار گیرد.


نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج




جدیدترین اخبار

صفحه اصلی ریاست آموزش ارتباطات و بین الملل پژوهش فرهنگی تربیتی بین الملل