مرور سریع بیانیه گام دوم انقلاب

مرور سریع بیانیه گام دوم انقلاب

ریاست | آموزش | ارتباطات و بین الملل | پژوهش | فرهنگی تربیتی | بین الملل | یادداشت | آرشیو نشریات | چندرسانه ای | پیوندها | ارتباط با ما | العربیة | ENGLISH |
صفحه اصلی ریاست آموزش ارتباطات و بین الملل پژوهش فرهنگی تربیتی بین الملل


 تاریخ: چهارشنبه ٢٤ بهمن ١٣٩٧      ساعت: ١٣:٤٨        شماره خبر: ٩٧١٨٤          پرینت

به همت پژوهشکده علوم انسانی المصطفی بررسی شد

«گسترش انقلاب اسلامی در سطح بین‌الملل از طریق آموزش جامعه‌المصطفی»

نشست علمی «گسترش انقلاب اسلامی در سطح بین‌الملل از طریق آموزش جامعه‌المصطفی‌العالمیه» به همت پژوهشکده علوم انسانی برگزار شد.

به گزارش مرکز خبر و اطلاع‌رسانی جامعةالمصطفی، «حجت‌الاسلام والمسلمین نصرالله سخاوتی» در نشست «گسترش انقلاب اسلامی در سطح بین‌الملل از طریق آموزش جامعه‌المصطفی‌العالمیه» به نقش انقلاب اسلامی و جامعه‌المصطفی در گسترش علوم انسانی اسلامی اشاره و تصریح کرد: ‌حوزه‌های علمیه در سایه‌سار انقلاب اسلامی و در چهار دهه اخیر در گسترش علوم انسانی با رویکرد اسلامی تلاش ویژه‌ای داشته است و به دست‌آوردهای ارزشمندی در این عرصه دست یافته‌اند.

وی با بیان این که جامعة‌المصطفی همواره به دنبال حضور معنوی، علمی و آموزشی است، ابراز داشت: پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی، نگاه علوم انسانی با تعاریف اسلامی به بیش از صد کشور جهان سرازیر شده است.

مدیر گروه مطالعات سیاسی و انقلاب اسلامی پژوهشگاه بین‌المللی المصطفی با بیان این که جامعةالمصطفی در چندین کشور جهان موفق به راه‌اندازی دانشگاه‌های اسلامی شده است، خاطرنشان کرد: دانشگاه اسلامی غنا از موفق‌ترین مجموعه‌های دانشگاهی شاخه برون‌مرزی حوزه‌های علمیه است که رویکرد علوم انسانی اسلامی را با تعاریف ویژه‌ای ارائه می‌کند.

وی با تأکید بر این که انقلاب اسلامی نیز همچون تبلور اسلام در جهان، تأثیرات زیادی بر علوم انسانی گذاشته است، خاطرنشان کرد: انقلاب اسلامی با احیای تمدن نوین اسلامی به دنبال زمینه‌سازی ظهور آخرین حجت خداست که برای رسیدن به آن مراحل مختلفی را ترسیم و هدف‌گذاری نموده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین سخاوتی، در ادامه، علوم انسانی را علوم یافته‌های نظری و ایده‌های کاربردی برای سامان‌دهی حیات انسانی دانست و اظهار داشت: علوم انسانی، انسان را صرفاً تک‌ساحتی و به صورت سکولار تعریف نموده، به اندیشه محدود بشر متکی بوده، جزء‌نگر و تجربی است.

مدیر گروه مطالعات سیاسی و انقلاب اسلامی پژوهشگاه بین‌المللی المصطفی با اشاره به این که انقلاب اسلامی تحولات عمیقی در علوم انسانی در عرصه بین‌الملل ایجاد نموده است، خاطرنشان کرد: براساس اندیشه اسلامی، تنها خالق می‌تواند قوانین و الزامات مخلوق را ترسیم نماید؛ از این رو، علوم انسانی را باید از دین و اسلام اخذ نمود.

وی، در ادامه، به مصادیقی از بایسته‌های عرصه آموزشی جامعةالمصطفی در عرصه بین‌الملل اشاره و خاطرنشان کرد: جامعة‌المصطفی در عرصه آموزش، ضمن توجه به بایسته‌های فعالیت در عرصه بین‌الملل، تعلیمات متعلمین را به سمت ارائه مبانی الهی علوم مختلف سوق داده، فراگیران را با تربیت اسلامی آشنا می‌سازد.

حجت‌الاسلام والمسلمین سخاوتی، در پایان سخنان خود، اظهار داشت: بزرگ‌ترین خدمت جامعة‌المصطفی به علوم انسانی اسلامی در عرصه آموزش‌های خارج کشور و در مسیر آشناسازی متعلمین با مبانی نظری علوم اسلامی ترسیم می‌گردد.

«حجت‌الاسلام سیدمیرصالح حسینی جبلی» نیز در ادامه این نشست، به آموزش جامعةالمصطفی و نقش آن در گسترش مبانی اسلامی در عرصه بین‌الملل اشاره نمود و در ادامه، به تأثیرات انقلاب اسلامی در گسترش تحولات آموزشی نهادهای حوزوی عرصه بین‌الملل اشاره و خاطرنشان کرد: جامعة‌المصطفی در چهار دهه گذشته به پیشرفت‌ها و دست‌آوردهای بزرگ آموزش در عرصه بین‌الملل دست یافته است.

مدیر گروه مطالعات آموزشی پژوهشگاه بین‌المللی المصطفی با بیان این که در دهه نخست انقلاب و پس از شکل‌گیری اسلاف جامعة‌المصطفی، ارائه آموزش‌ها و برنامه‌های مدون درسی در حوزه‌های علمیه غیرایرانی هدف‌گذاری شد، ابراز داشت: شورای سرپرستی طلاب غیرایرانی، نخستین مجموعه‌ای بود که پس از پیروزی انقلاب اسلامی و ناظر به پی‌گیری نیازهای آموزشی، آموزش طلاب غیرایرانی را در دستور کار خود قرار داد.

حجت‌الاسلام حسینی جبلی، در ادامه، به سیر تحول فعالیت‌های آموزشی طلاب غیرایرانی در عرصه بین‌الملل اشاره و خاطرنشان کرد: در آغاز دومین دهه انقلاب اسلامی، نیاز به سازمان‌هایی مانند مدارس طلاب غیرایرانی داخل کشور و مدارس و حوزه‌های خارج کشور احساس شد که در آن، ضمن توجه به نظام سنتی حوزه‌های علمیه، پاسخ‌گویی به الزامات آموزش عرصه بین‌الملل مورد توجه قرار گرفت.

مدیر گروه مطالعات آموزشی پژوهشگاه بین‌المللی المصطفی به تأسیس مرکز جهانی علوم اسلامی اشاره نمود و یادآور شد: پس از شکل‌گیری مرکز جهانی علوم اسلامی، برای پاسخ‌گویی به الزامات فعالیت در عرصه بین‌الملل، نظام پایه‌ای، نظام محوری آموزش شد.

وی با اشاره به این که در دهه سوم انقلاب اسلامی، ضرورت تشکیل نهادی متمرکز تحت عنوان جامعة‌المصطفی احساس شد، تصریح کرد: با توجه به یکی بودن اهداف سازمان‌های آموزشی عرصه بین‌الملل، مانند سازمان مدارس خارج کشور و مرکز جهانی علوم اسلامی،  نخستین زمینه‌های تمرکزسازی و پایه‌گذاری جامعه‌المصطفی رقم خورد.

حجت‌الاسلام حسینی جبلی افزود: در نخستین سال‌های تشکیل جامعه‌المصطفی، ضمن تأکید بر رویکرد بین‌المللی فعالیت‌های طلاب،  حضور طلاب و دانش پژوهان در جریان سازی های علمی عرصه بین الملل هدفگذاری و آموزش ها ناظر به شرایط و اقتضائات سرزمینی مورد توجه قرار گرفت.

مدیر گروه مطالعات آموزشی پژوهشگاه بین‌المللی المصطفی با تأکید بر این که انقلاب اسلامی تحولات عظیمی را در عرصه آموزش‌های حوزوی عرصه بین‌الملل رقم زده است، خاطرنشان کرد: تحولات جامعة‌المصطفی مرهون پشتوانه علمی حوزه‌های علمیه و نیز عینی‌ترین و پاسخ‌گوترین برنامه‌های آموزشی مترقی است.

سخنران این نشست علمی با تأکید بر این که بسیاری از حوزه‌های علوم انسانی اسلامی در پرتو نگاه انقلابی جامعة‌المصطفی تدوین شده است، تصریح کرد: جامعه‌المصطفی ضمن توجه بر حوزه های مختلف دانشی، مراکز متعددی در عرصه بین‌المللی تأسیس نموده و گسترش ارائه آموزش مبانی علوم انسانی اسلامی را در دستور کار خود قرار داده است.

وی گسترش انقلاب اسلامی و افزایش نیازمندی‌های جهان را برای شناخت بیش از پیش گفتمان انقلاب اسلامی، از مهم‌ترین زمینه‌های فعالیت جامعه‌المصطفی برشمرد و خاطرنشان کرد: تحولات و پیشرفت‌های جامعه‌المصطفی ضمن اثرگذاری در حوزه‌های علمیه، احساس نیازمندی فعالیت در عرصه علوم انسانی را با نگاه اسلامی برای پاسخ‌گویی به نیازهای جوامع انسانی افزایش داده است.

حجت‌الاسلام حسینی جبلی، در پایان این نشست، خاطرنشان کرد: جامعه‌المصطفی با توجه به پیشرفت‌ در عرصه‌های مختلف، یکی از نظامات آموزشی پیشرفته را در جهان پی‌گیری می‌نماید که می‌تواند زمینه‌ساز تحولات بزرگی در عرصه بین‌الملل باشد.


نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج




جدیدترین اخبار

صفحه اصلی ریاست آموزش ارتباطات و بین الملل پژوهش فرهنگی تربیتی بین الملل