مرور سریع بیانیه گام دوم انقلاب

مرور سریع بیانیه گام دوم انقلاب

ریاست | آموزش | ارتباطات و بین الملل | پژوهش | فرهنگی تربیتی | بین الملل | یادداشت | آرشیو نشریات | چندرسانه ای | پیوندها | ارتباط با ما | العربیة | ENGLISH |
صفحه اصلی ریاست آموزش ارتباطات و بین الملل پژوهش فرهنگی تربیتی بین الملل


 تاریخ: دوشنبه ٢٩ بهمن ١٣٩٧      ساعت: ٠٩:٤٦        شماره خبر: ٩٧٤٤٩          پرینت

به همت پژوهشگاه بین‌المللی المصطفی

گفتمان مقاومت در انقلاب اسلامی و جریان‌های مقاومت لبنان بررسی شد

نشست علمی «گفتمان مقاومت در انقلاب اسلامی و جریان‌های مقاومت لبنان» به همت پژوهشگاه بین‌المللی المصطفی برگزار شد.

به گزارش مرکز خبر و اطلاع‌رسانی جامعة‌المصطفی، «حجت‌الاسلام والمسلمین نصرالله سخاوتی»، مدیر گروه مطالعات سیاسی و انقلاب اسلامی پژوهشگاه بین‌المللی المصطفی، در نشست علمی «گفتمان مقاومت در انقلاب اسلامی و جریان‌های مقاومت لبنان»، که به همت پژوهشگاه بین‌المللی المصطفی برگزار شد، به معنا و چیستی مقاومت اشاره نمود و اظهار داشت: مقاومت با رویکرد اسلامی همان ایستادگی مسلمانان در مقابل فشارهای استکبار و پادگفتمان‌های رقیبِ اسلام است.

وی در پاسخ به پرسش «چرا و براساس کدامیک از مبانی عقلی و دینی مقاومت در برابر دشمن لازم شمرده شده است؟»، اظهار داشت: دین مبین اسلام در آیات متعدد قرآنی و دلایل روایی و عقلی از مسلمانان می‌خواهد که زیر سلطه استکبار و هژمونی و حاکمیت طاغوت زندگی نکنند.

مدیر گروه مطالعات سیاسی و انقلاب اسلامی پژوهشگاه بین‌المللی المصطفی، با بیان این که دلایل عقلی و نقلی فراوانی درباره مقوله مقاومت وجود دارد، گفت: انقلاب اسلامی مکمل و متمم گفتمان مقاومت و ارائه‌دهنده آن به عنوان الگو و پارادیم عصر حاضر به شیوه‌های جدیدی است.

وی با اشاره به این که آیات فراوانی از قرآن را می‌توان برای بحث مقاومت دسته‌بندی نمود، یادآور شد: آیاتی که از استقامت و پایداری سخن می‌گویند، آیاتی که بر حذف طاغوت از جامعه سخن دارند یا حتی آیاتی که بر نفی سبیل و حاکمیت بیگانگان تأکید می‌فرمایند، از مهم‌ترین دلایل قرآنی مقاومت به شمار می‌روند.

حجت‌الاسلام والمسلمین سخاوتی ضمن اشاره به مصادیقی از آیات الهی، با تأکید بر این که مقاومت مسلمانان در برابر مستکبرین و منحرفین جامعه، آنان را به عقب وامی‌دارد، تصریح کرد: درباره آیه 112 سوره هود (فَاستَقِم كَما أُمِرتَ وَمَن تابَ مَعَكَ وَلا تَطغَوا ۚ إِنَّهُ بِما تَعمَلونَ بَصيرٌ)، می‌توان گفت استقامت، یعنی طلب قیام و استدعای ظاهر شدن تمامی آثار و منافع آن امر. پس استقامت انسان یعنی صلاح او به گونه‌ای که فساد و نقصان دراو راه نیابد.

شواهد و دلایل تجربی مقاومت از دیگر موضوعات پیرامونی این بحث بود که در آن بر مصادیقی مانند مقاومت برای پیروزی انقلاب اسلامی و اخراج طاغوت از کشور، هشت سال دفاع مقدس، مقاومت رهبری و مردم در مسیر درست و جنگ‌های 33 روزه در لبنان، اشاره شد.

سخنران این نشست برجام، سند2030 و دیگر اسناد استعماری پذیرفته‌شده را از نمونه‌های بارز فقدان مقاومت و تهدید برشمرد و اذعان داشت: دلایل، شواهد و تجربیات تاریخی بی‌شماری بر لزوم توجه به مقاومت تأکید دارند؛ اگر جامعه‌ای دست از مقاومت بردارد و تسلیم دشمن خود شود، دچار ذلت و خواری شده، همه هستی خود را از دست خواهد داد.

وی با بیان این که چگونگی و کیفیت مقاومت، در طرح کلی و نقشه راه مبارزه با طاغوت و استکبار نهفته است، یادآور شد: اگر مردم به زیبایی به فرامین رهبر معظم انقلاب(مدظله‌العالی) در زمینه مقاومت گوش فرادهند و از مقاومت خسته نشوند، سرانجامِ پیروزی خواهند داشت و چنانچه از مقاومت بازایستند، موجبات شکست را فراهم خواهند نمود؛ «لارأی لمن لایطاع»؛ درد دل همه امامان(علیهم‌السلام) بود.

حجت‌الاسلام والمسلمین سخاوتی، در ادامه، عدالت‌خواهی، حق‌طلبی، اسلام‌خواهی، صلح‌طلبی، عزت‌طلبی، استقلال‌طلبی، آزادی‌خواهی، معنویت‌گرایی، حکمت و عقلانیت، مصلحت‌گرایی، آرمان‌گرایی، واقع‌بینی، سلطه‌ستیزی و مبارزه با استکبار و استبداد را عناصر اصلی گفتمان مقاومت دانست.

راه‌ها و الگوهای مقاوم‌سازی جامعه و حاکمیت، از دیگر مباحث این نشست بود که در آن درباره توجه و تأکید بر ارزش‌های ناب اسلامی و سنتی سفارش زیادی صورت گرفت.

«حجت‌الاسلام والمسلمین محمدمهدی بهداروند» نیز در ادامه این نشست علمی، چهل سالگی را به مثابه عبور از میدان‌های مینی دانست که در برابر پیشرفت انقلاب اسلامی قرار داده بودند و اظهار داشت: شعارها، رهبری، مردم و قوام و دوام خاستگاه‌های انقلاب اسلامی، بی‌همتاست.

پژوهشگر پژوهشگاه بین‌المللی المصطفی افزود: حضور اجتماعی دین، از هم‌آوردطلبی‌هایی است که انقلاب اسلامی در قالب نظام سیاسی به دنیا ارائه نموده است.

وی به تأثیرات فرهنگی پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی بر سطوح مختلف اجتماعی اشاره نمود و اذعان داشت: متأسفانه، در برخی از موارد، بی‌توجهی به تبدیل فرهنگ انقلاب به ادبیات کاربردی اجتماعی، نظام را مجبور به اقتباس و وام‌گیری از الگوهای دیگر اجتماعی نموده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین بهداروند، در ادامه، به جریان‌شناسی جریان‌های مقاومت لبنان پرداخت و ابراز داشت: در لبنان، چهار نوع اندیشه سیاسی و مذهبی شامل مسیحی، شیعی، سنی و گروه‌های سیاسی دروزی فعالیت می‌کنند.

 سخنران این نشست علمی با بیان این که لبنان بیش از دیگر کشورهای اسلامی به انقلاب اسلامی واکنش نشان داد و با اقتباس از آن توانست در برابر رژیم غاصب صهیونیستی مقاومت کند، تصریح نمود: پیدایش جریان مقاومت، حاصل حضور علمای نجف و قم در این سرزمین بود که با اقبال عموم مردم روبه‌رو شد؛ حضور فعال امام موسی صدر و دکتر مصطفی چمران در جنوب لبنان حائز اهمیت بود و تأثیرات زیادی داشته است.

وی، در ادامه، به برخی از شخصیت‌های مؤثر جبهه مقاومت لبنان اشاره و خاطرنشان کرد: پس از شکست جریان‌های کوچک مقاومت و اشغال نیمی از این کشور به دست رژیم صهیونیستی، ضرورت تشکیل گروهی منسجم تحت عنوان حزب‌الله لبنان بیش از پیش احساس شد و همه گروهای سیاسی و نظامی فعال در عرصه مقابله با رژیم غاصب صهیونیستی به صورت متحد، جریان مقاومت حزب‌الله لبنان را تشکیل دادند.

پژوهشگر پژوهشگاه بین‌المللی المصطفی، تشکیل شورای دبیرکلی حزب‌الله لبنان و محوریت فعالیت گفتمانی آن با شعار سرطانی بودن غده‌ای با نام رژیم صهیونیستی را مورد توجه قرار داد و اذعان داشت: تغییر مواضع حزب‌الله لبنان از نظامی‌گری صرف به رویکردهای سیاسی؛، از دیگر عرصه‌های تحولی حزب‌الله به شمار می‌رود.

حجت‌الاسلام والمسلمین بهداروند، در بخش پایانی سخنان خود، ضمن اشاره به تحولات بزرگ تشکیلات لبنان و حرکت به سمت رویکردهای عمل‌گرایی سیاسی آن، به محورهای بازتاب انقلاب اسلامی و صدور انقلاب اسلامی اشاره نمود.


نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج




جدیدترین اخبار

صفحه اصلی ریاست آموزش ارتباطات و بین الملل پژوهش فرهنگی تربیتی بین الملل