مرور سریع بیانیه گام دوم انقلاب

مرور سریع بیانیه گام دوم انقلاب

ریاست | آموزش | ارتباطات و بین الملل | پژوهش | فرهنگی تربیتی | بین الملل | یادداشت | آرشیو نشریات | چندرسانه ای | پیوندها | ارتباط با ما | العربیة | ENGLISH |
صفحه اصلی ریاست آموزش ارتباطات و بین الملل پژوهش فرهنگی تربیتی بین الملل


 تاریخ: سه شنبه ٧ اسفند ١٣٩٧      ساعت: ١٢:١١        شماره خبر: ٩٧٦٦٥          پرینت

به همت مجتمع آموزش عالی علوم انسانی برگزار شد

کارگاه «روش ارزیابی مقالات علمی»

کارگاه روش ارزیابی مقالات علمی، با حضور استادان، طلاب و دانش‌پژوهان جامعةالمصطفی و به همت مجتمع آموزش عالی علوم انسانی برگزار شد.

به گزارش مرکز خبر و اطلاع رسانی جامعةالمصطفی، «دکتر طرقی»، عضو هیئت علمی جامعةالمصطفی، در کارگاه «روش ارزیابی مقالات علمی»، که با حضور استادان و طلاب سطوح عالی جامعه‌المصطفی برگزار شد، ضمن ارائه تعاریفی از بایسته‌های مقالات علمی، مقاله را نوشته فشرده و گزارشی از پژوهش دانست و اذعان داشت: مقالات را می‌توان در دو گروه علمی و غیرعلمی تقسیم‌بندی نمود.

وی با بیان این که ارزیابی، فرایندی است که عالم براساس معیارهای استاندارد عدد به صفت یا ویژگی تخصیص می‌دهد، اظهار داشت: نخستین گام در ارزیابی مقالات، اندازه‌گیری و پس از آن، داوری است.

عضو هیئت علمی جامعةالمصطفی سپس به ملاک‌های اندازه‌گیری مقاله اشاره نمود و اذعان داشت: ملاک‌ها، که از آن به ویژگی‌ها، صفات و اعراض پدیده یاد می‌شود، پایه ارزیابی مقاله‌های علمی به شمار می‌رود.

ارائه‌دهنده کارگاه «روش ارزیابی مقالات علمی»، ملاک‌ها را ویژگی و صفات پدیده مورد ارزیابی دانست و ابراز داشت: شناخت ملاک‌ها و صفات، مهم‌ترین مؤلفه‌ای است که پیش از ارزیابی باید مورد توجه استادان و ارزیابان بوده، محور ارزیابی ایشان قرار گیرد.

دکتر طرقینشانگرها یا علایم ملاک را از دیگر مباحث مرتبط با ارزیابی دانست و یادآور شد: ملاک‌ها حالت کلی دارند و در مقالات علمی باید گزارشی از ادبیات پژوهش وجود داشته باشد که از نشانه‌های آن می‌توان به ارائه، توصیف، نقد و جمع‌بندی پیشینه‌های پژوهش اشاره نمود.

وی نشانگرها و علایم را مشخصه‌های درنظر گرفته‌شده برای ملاک دانست و یادآور شد: استاندارد، نشان‌دهنده مطلوبیت اندازه شئ یا پدیده مورد مطالعه یا مورد ارزیابی است؛ به نوعی، استاندارد نشان می‌دهد چه قدر ملاک مورد نظر برای وضعیت‌شناسی مطلوب کفایت می‌کند.

عضو هیئت علمی جامعةالمصطفی، در بخش دیگری از این کارگاه، ضمن اشاره به ویژگی‌های ارزیاب مقالات علمی، تسلط علمی به موضوع مقاله را نخستین بایسته ارزیاب عنوان کرد و اذعان داشت: شناخت موضوع، تعاریف، روش، مبانی، اصطلاحات، آثار، منابع و صاحب‌نظران اصلی علم، از مهم‌ترین ملزومات تسلط‌یافتگی ارزیاب به شمار می‌رود.

وی انصاف یا دقت در انتخاب ملاک‌ها، تشخیص حد و اندازه‌ها و نیز توجه به استاندارد‌ها را از دیگر ویژگی‌های بایسته ارزیاب دانست و تصریح کرد: انصاف همان بی‌طرفی به مواضع شخصی و تمرکز و توجه به معیارها و ویژگی‌های مقاله در ارائه نمره ارزیابی است.

دکتر طرقی ویژگی‌های مقاله علمی- پژوهشی را مورد توجه قرار داد و یادآور شد: زبان نوشتاری مقاله علمی، عالمانه است و در آن تا جایی که امکان دارد، باید از اصطلاحات تخصصی موضوع یا رشته علمی سخن گفت.


نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج




جدیدترین اخبار

صفحه اصلی ریاست آموزش ارتباطات و بین الملل پژوهش فرهنگی تربیتی بین الملل