مرور سریع بیانیه گام دوم انقلاب

مرور سریع بیانیه گام دوم انقلاب

ریاست | آموزش | ارتباطات و بین الملل | پژوهش | فرهنگی تربیتی | بین الملل | یادداشت | آرشیو نشریات | چندرسانه ای | پیوندها | ارتباط با ما | العربیة | ENGLISH |
صفحه اصلی ریاست آموزش ارتباطات و بین الملل پژوهش فرهنگی تربیتی بین الملل


 تاریخ: پنج شنبه ١٦ اسفند ١٣٩٧      ساعت: ١١:٥٦        شماره خبر: ٩٧٨٤٨          پرینت

رئیس هیئت امنای جامعه المصطفی ص العالمیه:

در دنیای مادی امروز توجه جدی به پایه‌ریزی جبهه مشترک بین ادیان ضرورت دارد

رئیس هیئت امنای جامعه‌المصطفی بیان کرد: در دنیای مادی امروز توجه جدی به پایه‌ریزی جبهه مشترک بین ادیان ضرورت دارد.

به گزارش مرکز خبر و اطلاع‌رسانی جامعه‌المصطفی، همایش بین‌المللی «نقش تربیت در ادیان ابراهیمی» به همت معاونت علمی آستان قدس رضوی(ص) و با همکاری جامعه‌المصطفی- واحد مشهد مقدس برگزار شد.

آیت‌الله علیرضا اعرافی در این همایش بیان داشت : طبق آخرین گزارش‌ها، نزدیک به چهارمیلیارد نفر از جمعیت بشر، زیست ابراهیمی دارند که از تنوع نژادی و قومی بالایی برخوردارند و در نقطه‌ای دیگر، حدود یک‌میلیارد انسان در حوزه ملحدان و بی‌دینی قرار دارند.

رئیس حوزه‌های علمیه سراسر کشور گفت: اگر این جغرافیا با این تنوع بالا را نگاه کنیم. قطعاً به این نکته خواهیم رسید که پایه‌ریزی جبهه مشترک ادیان ابراهیمی ضرورت دارد.

رئیس هیئت امنای جامعه‌الممصطفی بیان داشت: همان گونه که به توجه به اصول مشترک انسانی فراوانی که داریم، در بحث موضوع ایجاد جبهه مشترک، جبهه ادیان عام می‌توانیم داشته باشیم  و جبهه ابراهیمی به طور خاص، که این جبهه مشترک ایمانی و فرهنگی در ادیان ابراهیمی می‌تواند مهم و اثرگذار باشد.

امام جمعه شهر قم افزود: به دلیلی، تنوع ملیتی و فرهنگی و گستره آن در همه عالم و تمدن بزرگ بشری به این حوزه برمی‌گردد و هم‌اکنون مهم‌ترین کنشگرهای فرهنگی و علمی و تمدنی در این حوزه است.

وی در ادامه افزود: ما در تفکرات دنیای امروز با مقوله گفت‌وگوی ادیان و تمدن‌ها مواجهیم که ایران تجارب ارزشمندی در زمینه گفت‌وگوی ادیان به معنای عام و هم به معنای گفت‌وگوی تمدن‌های بشری به دست آورده که تجربه بسیار ارزشمندی است.

رئیس هیئت امنای المصطفی در ادامه بیان کرد: در گفت‌وگوی ادیان گاهی به مفترقات و مسائل اختلافی و گاهی به مشترکات بین ادیان می‌پردازیم و در مشترکات، با دو رویکرد عام و خاص این موضوع را بررسی می‌نماییم و غالباً گفت‌وگوها در فضاهای عام بوده است، ولی ما باید رویکرد خاصی را دنبال کنیم و آن این که در این بحث، به  لایه‌های ریزتر موضوع توجه نماییم که یکی از این ریزموضوعات حوزه تربیت دینی که هدف این کنفرانس به شمار می‌رود. از این جهت این کنفرانس اهمیت بالایی دارد و برای بسط این جریان است.

رئیس حوزه‌های علمیه سراسر کشور در ادامه افزود :نکته سوم این که اصولاً هنگامی می‌توانیم به نقطه مشترک بیندیشیم که معتقد به این دیدگاه مشترک بین ادیان باشیم.

وی افزود سه دیدگاه در بحث اشتراکات ادیان وجود دارد: اول این که ما نباید به موضوع اشتراکات بیندیشیم و مشترکات ادیان ابراهیمی نمی‌تواند به نظریه مشترک برسد و آنچه وجود دارد، بیشتر تابلو مشترک است و در عمق آن چیزی وجود ندارد. به دلیل تفسیرهای متفاوت از مشترکات ک ادیان ابراهیمی، بسیاری از اندیشمندان جهان  در پس‌زمینه معتقد به همین نظرند.

دوم:نظریه مقابل نظریه اول است که به نظامات حداکثری بین ادیان در زمینه‌های متفاوت قائل است و می‌گوید حجم مشترکات انبوه است که این مشترکات در چهار حوزه وجود دارد: یکی، حوزه الهیات و فلسفی دوم حوزه اخلاق و ارزش‌های اخلاقی در ادیان ابراهیمی و سوم:حوزه فقهی و نظامات حقوقی  و چهارم: مشترکات در جنبه‌های فرهنگی، تاریخی و تمدنی؛ بنابراین، نظریه دوم می‌گوید ما چهار رشته مشترک داریم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه اظهار داشت: به نظر من، این دو نظریه دچار نوعی مبالغه و بدبینی هستند و ما باید به نظریه سومی برسیم و آن این که به ضمن این که تفاوت تفسیر در مشترکات بین ادیان  را نباید کم گرفت در عین حال به حجم بالای  مشترکات نیز باید توجه کنیم.

وی افزود: اگر نظریه سوم را بپذیریم، این کنفرانس معنا پیدا می‌کند و نقش آن مشخص می‌شود و ما باید مطالعه جدی در چهار حوزه داشته باشیم.

آیت‌الله اعرافی گفت: نکته بعدی این است که بحث تربیت دینی، اشتراک لفظی دارد که بسیار متعدد است، ولی آن نظام تربیتی مشترک ادیان ابراهیمی می‌تواند در کل تربیت و معنای عام مورد توجه قرار بگیرد.

رئیس هیئت امنای جامعه‌المصطفی گفت: در بحث گفت‌وگوی ادیان، ما در ابتدا باید از مبانی و اهداف شروع کنیم و در مرحله بعد به اصول و روش‌ها برسیم.

وی تأکید کرد: نکته مهم این است که ما حتی اگر کسی نظریه دوم را بپذیریم، باز هم جای این گفت‌وگوهاست، چون ما در بحث تبادل تجربات بین ادیان حوزه وسیعی داریم که این ارزش مستقل خودش را دارد و می‌توانیم از منظر تجربیات بین ادیان، به بحث گفت‌وگوی ادیان بپردازیم.

امام جمعه قم تصریح کرد: نکته دیگر در این حوزه این است که تربیت دینی در مسیحیت، امتزاجی با رویکرد مادی‌گرایی دارد و بعد از رنسانس، اندیشه سکولار  در غرب بسیار قوی شده است و الهیات مسیحیت با این سکولار، امتزاجی دارد که باید بررسی شود.

وی، در پایان، ضمن اشاره به آیه شریفه: قُل يا أَهلَ الكِتابِ تَعالَوا إِلىٰ كَلِمَةٍ سَواءٍ بَينَنا وَبَينَكُم أَلّا نَعبُدَ إِلَّا اللَّهَ وَلا نُشرِكَ بِهِ شَيئًا وَلا يَتَّخِذَ بَعضُنا بَعضًا أَربابًا مِن دونِ اللَّهِ، گفت: این آیه دو تفسیر دارد که یکی از آن دو، اشاره به گفت‌وگوی بین ادیان دارد؛ ما باید در این بحث چند کار مهم انجام دهیم: اول این که نقشه‌ای برای گفت‌وگوی ادیان در حوزه دوم طراحی کنیم و دیگر این که برای دست‌یابی به نظام تربیتی در ادیان، نیازمند مطالعاتی در حوزه فلسفی و فقهی هستیم. سوم این که درحوزه تجربه‌ها هم باید به مطالعات حوزه تجربیات  توجه کنیم و بعد مطالعات تطبیقی داشته باشیم.

آیت‌الله اعرافی خاطرنشان کرد: در دنیای امروز، که نگاه مادی به انسان دارد، پایه‌ریزی جبهه مشترک بین ادیان، که مبشر رشد انسان باشد و موجب سعادت بشر است، ضرورت دارد.


نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج




جدیدترین اخبار

صفحه اصلی ریاست آموزش ارتباطات و بین الملل پژوهش فرهنگی تربیتی بین الملل