مرور سریع بیانیه گام دوم انقلاب

مرور سریع بیانیه گام دوم انقلاب

ریاست | آموزش | ارتباطات و بین الملل | پژوهش | فرهنگی تربیتی | بین الملل | یادداشت | آرشیو نشریات | چندرسانه ای | پیوندها | ارتباط با ما | العربیة | ENGLISH |
صفحه اصلی ریاست آموزش ارتباطات و بین الملل پژوهش فرهنگی تربیتی بین الملل


 تاریخ: شنبه ٢٥ اسفند ١٣٩٧      ساعت: ٠٩:٠٧        شماره خبر: ٩٨٠٣٩          پرینت

معاون پژوهش جامعه‌المصطفی:

مسابقات بین‌المللی سبب تقویت قرآن در طلاب می‌شود

در حوزه‌های شیعی توجه به مباحث قرآنی بسیار کمتر از حوزه‌های اهل سنت است، در حالی که منابع قرآنی شیعه بسیار غنی است.

«حجت‌الاسلام والمسلمین‌ علیرضا بی‌نیاز» در گفت‌وگو با مرکز خبر و اطلاع‌رسانی جامعةالمصطفی، با اشاره به برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن کریم طلاب علوم دینی، که بهار ۹۸ در قم برگزار می‌شود، با ارائه گزارش فعالیت‌های المصطفی در زمینه قرآن و حدیث و با بیان این که مباحث قرآنی در طلاب بسیار مهم است، عنوان کرد: مباحث قرآنی و دروس قرآنی باید از حالت جنبی بودن خارج و جزو دروس اصلی شود، زیرا هم‌اکنون، نگاه برخی از طلاب به قرآن به عنوان درس جانبی است و لازم است مسئولان و طلاب این نگاه را تغییر داده، همه طلاب باید وقت خود را صرف مباحث قرآنی کنند.

وی افزود: ما آنچنان که به ادبیات و فقه و اصول اهتمام داشتیم، به مباحث قرآنی اهتمام نداشته‌ایم. البته در سال‌های اخیر این توجه بیشتر شده است، ولی کافی نیست.

معاون پژوهش جامعه‌المصطفی گفت: در گذشته، کسی که عالم بود، بر همه حوزه‌های مختلف تسلط داشت، ولی در حال حاضر به جهت تخصصی شدن علوم، طلاب به سمت کسب تخصص در موضوعات خاص می‌روند و تفاوت علمای گذشته با فضلای اکنون همین نکته است که امروز علما تخصص خود را مشخص می‌کنند و تنها در بخش‌هایی دروس عمومی را می‌خوانند.

حجت‌الاسلام والمسلمین‌ بی‌نیاز تأکید کرد: برای طلاب جوان باید برنامه منسجم و نظام جامع معارف قرآنی در حوزه طراحی شود و از بدو ورود تا دانش‌آموختگی این برنامه مشخص باشد؛ مثلاً یکسری شروطی برای پذیرش طلبه درباره توانمندی وی در مباحث قرآنی اختصاص دهیم و در زمان پذیرش، این توانمندی‌ها شرط شود و از سال نخست طلبگی، طلاب را در بخش‌های مختلف قرآنی تقویت کنیم.

وی ادامه داد: باید یک درس ثابت قرآنی در سطوح مختلف برای طلاب پیش‌بینی شود و باید تببین کنیم که چه توقعاتی از طلاب در سطوح مختلف درباره قرآن وجود خواهد داشت و حداقل توقعات برای طلاب باید مشخص باشد. در کنار آن، برای افراد علاقه‌مند به قرآن، یکسری فعالیت‌های تخصصی باید پیش‌بینی شود.

معاون پژوهش المصطفی خاطرنشان کرد: تأثیر مسابقات قرآنی بسیار زیاد بوده، مقدمه‌ای می‌شود برای حضور طلاب در مباحث قرآنی، ولی نکته‌ای وجود دارد که طلاب و علما در بسیاری از زمینه‌ها باید پیشرو باشند.

حجت‌الاسلام والمسلمین‌ بی‌نیاز تصریح کرد: در حوزه‌های شیعی توجه به مباحث قرآنی بسیار کمتر از حوزه‌های اهل سنت است، در حالی که منابع قرآنی شیعه بسیار غنی است و باید از این جهت برنامه‌ریزی شود و این مسابقات می‌تواند سبب تقویت قرآن در طلاب شود.

وی مطرح کرد: درصد شهدای روحانیت در دوران دفاع مقدس نسبت به دیگر قشرها بیشتر بوده است و علما در شهادت و اخلاق، از همه جلوتر بوده‌اند. در مباحث قرآنی نیز تعداد ممتازین روحانی باید بیشتر از قشرهای دیگر باشد.

معاون پژوهش المصطفی اظهار داشت: وقتی از حوزه علمیه صحبت می‌کنیم، از عالم دین سخن می‌گوییم و اساس دین، در قرآن وجود دارد و روایات و احادیث مبین آیات قرآنی است.

حجت‌الاسلام والمسلمین‌ بی‌نیاز ابراز کرد: وقتی معتقدیم قرآن معجزه اسلام است، نمی‌شود کسی عالم دین باشد و تسلط به مفاهیم قرآنی نداشته باشد. اتفاقاً هر آموزه‌ای که طلاب به دست می‌آورند، اگر با قرآن تعارض داشته باشد، باید کنار گذاشته شود.

وی اضافه کرد: کسی که به صور و آیات قرآنی مسلط باشد، در هیچ جلسه‌ای کم نخواهد آورد و به اعتقاد بنده، طلاب باید یک بار قرآن، صحیفه سجادیه و نهج‌البلاغه را به طور کامل دوره کنند و اگر هر موضوعی طرح شد، بدانند در کجا مطرح شده است و به آن منبع بدهند.

معاون پژوهش المصطفی یادآور شد: شیرین‌ترین خاطرات قرآنی برای زمانی است که انسان قرآن را قرائت می‌کند یا برای دیگران تفسیر می‌نماید و احساس می‌کند نورانیت قرآن در او تأثیر می‌گذارد. در جلسات قرآنی، این فضای روحانی برای عموم افراد ملموس است. در روز قیامت، قرآن کریم در ارتقای جایگاه آخرتی بسیار مهم بوده، فقط حافظ یا قاری بودن کافی نیست و عامل به قرآن بودن سبب ارتقای جایگاه انسان در آخرت می‌شود. زنده ماندن علمای بزرگ مانند امام خمینی(ره) و رهبر انقلاب( مدظله‌العالی) در قلوب مردم، مرهون قرآن و عمل به آموزه‌های آن است.

حجت‌الاسلام والمسلمین‌ بی‌نیاز بیان کرد: کلام الهی و قرآن، نور است و احادیث و روایات در صورتی که منتسب این منشأ الهی باشند، نورانیت پیدا می‌کنند.

وی اظهار داشت: جامعه‌المصطفی هم در اساس‌نامه خود اهتمام به قرآن و حدیث را در اولویت قرار داده و هم در همه رشته‌های تحصیلی، این مهم را سرلوحه کار خود قرار داده است. از بیش از 130 کشور در ایران فعالیت‌های قرآنی و حدیثی پی‌گیری می‌شود.

معاون پژوهش المصطفی گفت: بیش از ششصد کتاب قرآنی به زبان فارسی و 27 زبان دیگر، بیش از 3300 پایان‌نامه به زبان‌های دیگر ترجمه شده و از صد کرسی علمی و ترویجی، نزدیک به چهل کرسی در مورد مباحث قرآنی و حدیثی در جامعه‌المصطفی برگزار شده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین‌ بی‌نیاز افزود: بیش از 1500 آثار علمی قرآنی به همت طلاب المصطفی منتشر شده است و نزدیک به پانزده انجمن پژوهشی قرآنی در این مرکز در حال فعالیت هستند. 26 مجله قرآنی و حدیثی در المصطفی به زبان‌های مختلف در حال چاپ بوده، بیش از پانصد مرکز قرآنی و حدیثی در شصت کشور جهان با تلاش طلاب المصطفی اداره می‌شود و بیش از نهصد عضو هیئت علمی قرآنی و حدیثی با این مرکز در حال همکاری هستند.

وی تاکید کرد: 5500 طلبه محصل در رشته قرآنی و حدیثی داریم که افزون بر این، سه‌هزار دانش‌‌آموخته در این رشته‌ها وجود داشته است.

معاون پژوهش المصطفی خاطرنشان کرد: بیش از 3200 حافظ قرآن کریم در المصطفی وجود دارد و بیش از 220 قاری ممتاز از کشورهای مختلف در المصطفی هستند.

حجت‌الاسلام والمسلمین‌ بی‌نیاز ابراز کرد: نظام برنامه جامع قرآنی برای المصطفی تدوین شده است که در زمینه‌های قرآنی به دنبال این هستیم که توفیقات بیشتری داشته باشیم و امیدواریم با نهضت علمی قرآنی و حدیثی المصطفی بتوانیم حوزه علمیه متناسب با اهداف اسلام داشته باشیم.


نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج




جدیدترین اخبار

صفحه اصلی ریاست آموزش ارتباطات و بین الملل پژوهش فرهنگی تربیتی بین الملل