مرور سریع بیانیه گام دوم انقلاب

مرور سریع بیانیه گام دوم انقلاب

ریاست | آموزش | ارتباطات و بین الملل | پژوهش | فرهنگی تربیتی | بین الملل | یادداشت | آرشیو نشریات | چندرسانه ای | پیوندها | ارتباط با ما | العربیة | ENGLISH |
صفحه اصلی ریاست آموزش ارتباطات و بین الملل پژوهش فرهنگی تربیتی بین الملل


 تاریخ: يکشنبه ١٨ فروردين ١٣٩٨      ساعت: ١٠:١٧        شماره خبر: ٩٨١٩٩          پرینت

عضو هیئت علمی جامعةالمصطفی تأکید کرد

اهتمام به تفسیر در مسابقات بین‌المللی قرآن کریم، آغازینه بابرکتی است

«حجت‌الاسلام محمدعلی میرزایی» بر وجود رشته تفسیر و مفاهیم قرآن در مسابقات بین‌المللی قرآن به منظور گامی بلند در مسیر ترویج فرهنگ قرآنی تأکید کرد.

 به گزارش مرکز خبر و اطلاع‌رسانی جامعةالمصطفی، «حجت‌‌الاسلام محمدعلی میرزایی»، عضو هیئت علمی جامعه‌المصطفی، در گفت‌وگویی بیان کرد: بدون تردید، در این سطح نازل نقش و جایگاه قرآن کریم، که در نظام اجتماعی، زیستی انسانی و اسلامی دارد باید تجدیدنظر کنیم، زیرا تاکنون آن گونه که شایسته امت اسلامی بوده‌ است از منبع وحیانی و معصوم علم یعنی قرآن کریم برای سعادت دین و دنیای امت بهره نگرفته‌ایم. اصولاً پشت سر نهادن بحران‌ها و ابرچالش‌های زمانه‌ها بی کلمات الله شدنی نیست.

وی با بیان‌ این که انقلاب اسلامی زلزله‌ای در ارکان نظام‌های حاکم در جهان اسلام و غیراسلام پدید آورد، افزود: دعوت به بازگشت بشریت و جهان اسلام به قرآن، از نقاط عطف نظام انقلاب اسلامی به شمار می‌رود. ما نیز در شرایطی هستیم که باید بدانیم نجات جهان اسلام، در گرو بازگشت عمیق به مفاهیم راسخ وزندگی بخش قرآن کریم است؛ بدون تردید بازگشت به حدیث در قیاس با کتاب الله دارای مرتبه متاخر و پسینی است، زیرا بخش عظیمی از چالش‌های مسلمانان با یکدیگر و با زمانه و زمینه‌های معاصر ناشی از تکیه افراطی بر دیگر منابع غیرقرآنی است.

عضو هیئت علمی جامعه‌المصطفی یادآور شد: قرآن کریم به مثابه «حبل المتین» است که اگر مسلمانان در عرصه‌های فرد و جامعه به این منبع متمسک شوند و آن را در اندیشه‌سازی و ساز و کارهای زندگی خود دست‌آویز قرار دهند، از وضعیت نابسامان کنونی خارج می‌شویم. قرآن کریم در هر زمانی زاینده مفاهیم، مکاتب و راه‌ حل‌های تازه است و لذا اگر انسان با طهارت قلبی و عفت سریرت و سیرت و تعمق نگاه و بینش در تدبر به قرآن کریم مراجعه کند، بدون شک از چالش‌های فردی و اجتماعی در عرصه داخلی و خارجی عبور خواهد کرد.

رئیس اندیشکده بین‌المللی المصطفی با اشاره به این‌که راه پیروزی انقلاب اسلامی، تمسک خالصانه امام خمینی(ره) به قرآن کریم بود، اظهار کرد: در شرایطی نیستیم که بسنده کردن به حفظ زیبایی‌ها و ظواهر قران و مست و مدهوش موسیقی لفظ قرآن شدن، گره از کار فرو بسته ما بگشاید؛ باید به فرمایش حضرت علی(ع) در خطبه 18 نهج‌البلاغه مبنی بر «و ان القرآن ظاهره انیق و باطنه عمیق؛ به راستی که ظاهر قرآن کریم زیبا و باطن آن ژرف است.» توجه کنیم و لذا باید اهتمام به مفاهیم و تفسیر قرآن کریم در اولویت قرار بگیرد.

 

راه تحول در معنای انسان و جهان، با تعمیق نگاه به اعماق معانی کتاب الله ممکن است و بس

حجت‌الاسلام میرزایی یادآوری کرد: اگر جهان اسلام به قرآن متمسک شود، به عمق معرفت، حقیقت، معنویت و عروج اجتماعی و بشریت خواهد رسید؛ از این رو موج بازگشت به قرآن کریم، که با هدایت و رهبری مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) رخ داده،  ایران را در مقایسه با بسیاری از کشورها در زمینه حفظ و اهتمام به ظواهر قرآنی به قطب قرآنی تبدیل کرده ‌است و لذا باید مدیریت کلان کشوری به معنای واقعی کشور قرآنی باشد تا ایران قطب قرآن جهان اسلام تلقی شود.

 

دکترین‌ها و پارادایم‌های انقلاب و الهیات رهایی‌بخش آن، برای انسان و جهان زمانه ما به جز در پرتو قرآن تصور‌ناپذیر است

وی اصل اساسی در تشویق و ترغیب جوانان به انس با قرآن کریم را اهتمام به شاخص‌های روحی، معنوی و آرمان‌گرابودن جوانان دانست و گفت: نسل جوان مخاطب و بلکه سازندگان اصلی گام دوم انقلاب هستند و لذا باید طرح جاذبه‌دار و طرح جاذبه‌های قرآنی برای قلب، روح و آرمان‌های این نسل تبیین شود و در ابتدا باید دل و جان جوانان را با قرآن مأنوس کرد و عقل و قلب آنها را به قرآن کریم باورمند و مشتاق کنیم تا آرام آرام سبب شود جوان به سمت یافته‌های خودش حرکت کند و از قرآن به عنوان بزرگ‌ترین منبع خودسازی و جامعه‌پردازی و تمدن‌سازی نوین اسلامی بهره ببرد.

رئیس اندیشکده بین‌المللی جامعه‌المصطفی با اشاره به این‌که قرآن همیشه به عنوان حجت در میان عالمان وجود داشته‌ است، بیان کرد: جایگاه قرآن کریم باید در سیر تحولات حوزه و علوم آرام آرام باید شعاع آنها به جامعه کشیده می‌شد، ولی متأسفانه شاهد چنین جایگاهی برای قرآن کریم نبودیم؛ عالمان بزرگ شیعه، که دنبال احیای درس تفسیر قرآن کریم بودند، کار آنها به عنوان ریسک و خطر تلقی شد، یعنی آن ‌قدر از قرآن کریم فاصله گرفتیم که کسی که قصد بازگشت به سمت تفسیر قرآن کریم را داشت، باید فداکاری می‌کرد.

عضو هیئت علمی جامعه‌المصطفی یادآور شد: در حال حاضر، سیر تکون و تشکل جریان معرفت و عمل جهان اسلام مبتنی بر قرآن نیست و باید عالمان دین و حوزویان بیش از پیش فداکاری کنند، ولی متأسفانه کار معرفتی، علمی و معنوی قرآن به اندازه کار فقاهت آبرو و اعتبار ایجاد نمی‌کند، زیرا عالمان فقاهتی از القابی مانند آیت‌الله، مرجع و فقیه و امتیازات این عناوین بهره‌مند می‌شوند، ولی عالمانی هستند که در حوزه و دانشگاه کار قرآنی می‌کنند و گمنام هستند؛ لذا این زنگ خطری برای جامعه حوزویان است.

وی وجود رشته تفسیر و مفاهیم قرآن کریم به مسابقات بین‌المللی قرآن کریم را گام بلندی در مسیر درست قرآنی دانست و افزود: تمسک واقعی اصلی که در حدیث ثقلین آمده‌ تمسک کردن به مفهوم و اعتصام به تفسیر قرآن است، اصل مسابقات قرآنی از صرفاً توجه به حفظ قرآن و اهتمام به ظواهر قرآنی به سمت اهتمام به معنا و تفسیر حرکت کرده‌ که این، آغازینه بابرکتی به شمار می‌رود.


نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج




جدیدترین اخبار

صفحه اصلی ریاست آموزش ارتباطات و بین الملل پژوهش فرهنگی تربیتی بین الملل