ریاست | آموزش | ارتباطات و بین الملل | پژوهش | فرهنگی تربیتی | بین الملل | یادداشت | آرشیو نشریات | چندرسانه ای | پیوندها | ارتباط با ما | العربیة | ENGLISH |
صفحه اصلی ریاست آموزش ارتباطات و بین الملل پژوهش فرهنگی تربیتی بین الملل


 تاریخ: پنج شنبه ٢٣ آبان ١٣٩٨      ساعت: ١٠:٣٩        شماره خبر: ١٠٧٤٣٤          پرینت

پیامبر اسلام؛ اشرف مخلوقات و قله هستی پس از حضرت حق

جشن میلاد نبی مکرم اسلام(ص) به همراه نشست علمی به مناسبت هفته وحدت، به همت معاونت پژوهش و معاونت فرهنگی، با حضور آیت‌الله اعرافی رئیس هیئت امنای المصطفی، در جامعةالمصطفی- واحد گرگان برگزار گردید.

به گزارش مرکز خبر و اطلاع رسانی جامعه المصطفی، در ابتدای این نشست، «حجت‌الاسلام والمسلمین‌ تقوی» رئیس جامعةالمصطفی- واحد گرگان، ضمن عرض خیر مقدم و تبریک هفته وحدت به مدعوین و مهمانان گرامی، در خصوص همبستگی مسلمانان برای تقریب بین مذاهب اسلامی سخنانی ایراد نمود.    

در ادامه، آیتالله اعرافی اظهار داشت: در دیدگاه ما، پیامبر بزرگ اسلام(ص)، انسان کامل، صدر کامل و اشرف مخلوقات و قله هستی پس از حضرت حق به شمار می‌آیند. پیامبر اسلام(ص) آن گاه که با پیامبران و سلسله انبیا مقایسه شود، در آخرین حلقه این زنجیره هدایت و رسالت قرار می‌گیرند، ولی از نظر رتبه، در صدر این سلسله هستند و آن گاه که با بشریت مقایسه شود، به طریق اولی در قله بشریت و انسانیت قرار دارند و آن گاه که با عالم ملکوت و ملائکه مقایسه شود، شاهدیم که مقام آن حضرت از جبرئیل و روح‌الامين، که از نزدیکترین موجودات ملکوتی به خداوند است، بالاتر می‌رود و به طریق اولی، آن گاه که پیامبر(ص) با جمیع عالم خلقت مقایسه شوند، از همه آنها گوی سبقت می‌‌ربایند و بر مرتبتی بالاتر تکیه می‌زنند؛ بنابراین، این نور کامل و تجلی اعظم الهی را اگر با انبیا مقایسه کنید، برتر هستند و اگر هم با ملائکه مقایسه کنید، تقدم و افضلیت دارند و به تبع، اگر با برشی دیگر از جهان خلقت مقایسه کنید، ایشان در قله می‌نشینند. این، جایگاه رسول گرامی اسلام(ص) است.

وی افزود:  ما در میلاد آن وجود ذی‌جود به آن کمال مطلقی قرار داریم که پس از ذات حضرت حق، در رتبه‌ای نشسته‌اند که همه عالم ذیل ایشان هستند و بر قله‌ای قرار دارند که تمام ملک و ملکوت و غیب و شهود دامنه این قله بلند سر به آسمان کشیده است. این همان جایگاه بی‌مثالی هست که برای رسول خدا(ص) و اصحاب ایشان قائلیم. آنها را هم مانند پیامبران و همچون ملائکه الهی تا رتبه امین، همه را شاگردان این مکتب و دامنه‌های این قله و بهره‌گیران از این وجود بی‌پایان و بیکران می‌دانیم.

عضو فقهای شورای نگهبان، با تبیین این اعتقاد که وجودی که در چنین روزهایی به دنیا آمدند، از این جایگاه رفیع و عظیم در جهان خلقت برخوردار هستند، افزود: پیامبر اکرم(ص) این جایگاه بزرگ را در عالم تشریع دارند. در عالم تشریع، بر همه فرستادگان خدا، انبیا و رسل برتری دارند و کتاب ایشان برتر است و در عالم خلقت هم آن جایگاه را دارند. اعتدال شخصیت پیامبر(ص) به این است که می‌شود از همه نیکی‌ها و خوبی‌ها در پیامبر(ص) نشانه‌ای گرفت.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور اظهار داشت: این جایگاه و مقام والا در تکوین و تشریع و برتری در همه مراتب خلقت، از عمق آفرینش ناشی شده است. در بحث رابطه عالم با خداوند دیدگاه‌های مختلفی وجود دارد؛ از دیدگاه‌هایی که علمیت را با مفاهیم نسبی و ساکن تفسیر می‌کند تا به آرایی که نظریه فقر وجودی و شاید در رتبه بالاتر، نظریه تجلی باشد که حقیقت علیت را می‌تواند تبیین کند.

وی افزود: عرفا به تجلی معتقد هستند و تجلی، مقوله‌ای بسیار ظریف‌تر و دقیق‌تر از چیزی است که ابتدا در علیت و امثال آنها ارائه می‌دهیم. نظریه تجلی، که باید در جای خود بحث شود، در واقع درخشش آن در آینه آن متجلی است. مجلی و مظهر این تابش عبارت از علیت و خلقت است و مثالی که تا حدی می‌تواند آن را تصحیح کند، مانند نسبت مخلوقات ذهنی با درونیات. اگر علیت را با مفهوم تجلی تفسیر کنیم، همیشه علت و متجلی وقتی در آینه‌ای خود را نشان می‌دهد و در جلوه مخلوقی جلوه می‌کند، گوشه‌هایی از وجود خود را در آن نشان می‌دهد. وقتی مجسمه‌ساز یا نقاش ماهری را تصور کنیم، عملاً این اوصاف روحی، دانسته‌هایش در قالب این نقاشی تجلی پیدا می کند. هر جایی هم یکی از عواطف و دانش‌های خود را در این تابلوها منعکس می‌نماید.

آیت‌الله اعرافی ادامه داد: این تابلوها آن تصاویر حقیقی نه آن موادی که در تابلو است، آن صورتی که خیلی جسمانیت ندارد، تجلی روح نقاش است. این نقاش عواطف، مهر و محبت، خشم و غضب و انواع پدیده‌های درونی دارد که صد تابلو چیده در هر جایی به وصفی، نامی و صفتی خود را نشان می‌دهد. 


نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج




جدیدترین اخبار

صفحه اصلی ریاست آموزش ارتباطات و بین الملل پژوهش فرهنگی تربیتی بین الملل