ریاست | آموزش | ارتباطات و بین الملل | پژوهش | فرهنگی تربیتی | بین الملل | یادداشت | آرشیو نشریات | چندرسانه ای | پیوندها | ارتباط با ما | العربیة | ENGLISH |
صفحه اصلی ریاست آموزش ارتباطات و بین الملل پژوهش فرهنگی تربیتی بین الملل


 تاریخ: پنج شنبه ٢٨ آذر ١٣٩٨      ساعت: ١٤:٢١        شماره خبر: ١٠٩٢٧٢          پرینت

«آیت‌‌الله قمی» در اختتامیه نمایشگاه توانمندی‌ها و دستاوردهای پژوهشی المصطفی تأکید نمود

لزوم اتخاذ نگاه بین‌المللی در ساختار پژوهش المصطفی

نگاه بین‌المللی به پژوهش، که هویت المصطفی است، باید با استانداردهای مطابق با جامعه بین‌الملل صورت گیرد و در متن نظام آموزشی و تربیتی نیز جریان یابد.

اختتامیه نمایشگاه توانمندی‌ها و دستاوردهای پژوهشی جامعةالمصطفی، با حضور معاون بین‌الملل دفتر مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) در مجتمع امین قم برگزار شد.

به گزارش مرکز خبر و اطلاع‌رسانی جامعةالمصطفی، «آیت‌الله قمی» در این مراسم، ضمن تقدیر و تشکر از برگزارکنندگان نمایشگاه توانمندی‌ها و دستاوردهای پژوهشی المصطفی، ابراز داشت: به اذعان شخصیت‌های برجسته علمی جهان اسلام، امروز نهاد بالنده جامعةالمصطفی، در مقایسه با نهادهای مشابه، مسیر رو به پیشرفتی را می‌پیماید.

وی با اشاره به جایگاه رفیع علم در اسلام، از سویی و نیز تعابیر عالمان بدون عمل، از سوی دیگر، ابراز داشت: در روایات، برخی علوم مانند نسب‌شناسی، از مصادیق «علم لاینفع» به شمار آمده است. علم نسب‌شناسی در نظام قبیله­ای پیش از اسلام مفید بود، ولی در نظام توحیدی پس از شکل‌گیری تمدن اسلامی، مصداق علم لاینفع قرار گرفت. ما نیز باید هر پژوهش خود را با این معیار بسنجیم که آیا در حیطه علوم مبتنی بر نظام توحیدی، مفید به شمار می‌آید یا خیر؟

معاون بین‌الملل دفتر مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) خاطرنشان ساخت: اگر معارف اسلام را شامل همه ابعاد زندگی بشر بدانیم، این علوم حوزه‌های بی‌شماری را شامل خواهد شد که باید مورد اهتمام ما قرار گیرند. در بیانیه گام دوم انقلاب، که تجربه جدیدی در متن‌نویسی برشمرده می‌شود و از ویژگی‌های ممتاز آن این است که مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) با سال‌ها تجربه و نگاه به آینده، تمام کلمات آن را شخصاً به رشته تحریر درآورده‌اند، مسئله تحقق تمدن نوین اسلامی در سطحی فراتر از دیگر امور، مدنظر قرار گرفته است.

وی تمدن اسلامی را دارای سه لایه سطحی، میانی و عمیق دانست و گفت: در لایه عمیق، مفاهیم هستی‌شناسی، معرفت‌شناسی و انسان‌شناسی بر پایه عقل، که مفتاح، مدرک و معیار برای فهم علوم دینی به شمار می‌رود، مورد توجه است. این نگاه تمدنی به پژوهش است که انقلاب اسلامی را به گامی بلند برای تحقق تمدن نوین اسلامی تبدیل می‌کند.

آیت‌الله قمی با تأکید بر این که برای شناسایی خلأها، محتوای پژوهش باید مورد بررسی قرار گیرد، ابراز داشت: امام خمینی(ره) حکومت را فلسفه فقه می‌دانستند و این، یکی از تمایزات ایشان بود. هدف ما از پژوهش همواره باید مورد توجه باشد. مسائلی مانند کرامت اسلامی، عدالت، نیاز به معنویت و اخلاق، فلسفه تطبیقی، تدوین متون آموزشی، به ویژه در رشته‌های اسلام‌شناسی، شیعه‌شناسی و ایران‌شناسی و نگاه به مسائل مورد نیاز جامعه امروز، از اولویت‌های ما در پژوهش به شمار می‌آیند.

وی با تأکید بر لزوم اتخاذ نگاه بین‌المللی در ساختار و نظام پژوهش جامعةالمصطفی، یادآور شد: این نگاه بین‌المللی به پژوهش، که هویت المصطفی است، باید با استانداردهای مطابق با جامعه بین‌الملل صورت گیرد و در متن نظام آموزشی و تربیتی نیز جریان یابد.

معاون بین‌الملل دفتر مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی)، در ادامه، با اشاره به اهمیت اخلاق پژوهشی، تصریح کرد: ما امروز نیازمند پژوهش جهادی هستیم. در پژوهش جهادی معیارهای مختلفی وجود دارد که برای شناخت آنها باید به سنت علمای پیشین مانند «شیخ انصاری» و «علامه حلی» تا بزرگان معاصر مانند امام خمینی(ره) و «علامه طباطبایی» مراجعه نماییم.

آیت‌الله قمی، در پایان، خاطرنشان کرد: طلابی که با انگیزه‌های بالا از نقاط مختلف جهان به ایران می‌آیند، امانت‌هایی نزد ما هستند و باید به گونه‌ای با سلوک اخلاقی اصیل حوزه تربیت گردند که برای تحقق تمدن نوین اسلامی و گسترش معارف اهل‌بیت(علیهم‌السلام) در جهان کاملاً آماده باشند.


نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج




جدیدترین اخبار

صفحه اصلی ریاست آموزش ارتباطات و بین الملل پژوهش فرهنگی تربیتی بین الملل