ریاست | آموزش | ارتباطات و بین الملل | پژوهش | فرهنگی تربیتی | بین الملل | یادداشت | آرشیو نشریات | چندرسانه ای | پیوندها | ارتباط با ما | العربیة | ENGLISH |
صفحه اصلی ریاست آموزش ارتباطات و بین الملل پژوهش فرهنگی تربیتی بین الملل


 تاریخ: شنبه ٣٠ آذر ١٣٩٨      ساعت: ٠٩:٠٨        شماره خبر: ١٠٩٢٨١          پرینت

با سخنرانی عضو هیئت علمی جامعةالمصطفی برگزار شد

ششمین نشست «پژوهش و تمدن نوین اسلامی»

مهم‌ترین نکته در خصوص بین‌المللی کردن پژوهش این است که پژوهش را «فرایند» بدانیم، یعنی هر پژوهشی که بخواهد بین‌المللی باشد، باید یکسری کارها پیش از آن، در حین نگارش و پس از تولید آن انجام شود

گروه خبر: ششمین و آخرین نشست از سلسله نشست‌های «پژوهش و تمدن نوین اسلامی»، به مناسبت نکوداشت هفته پژوهش، به همت معاونت پژوهش حوزه‌های علمیه و با همکاری پژوهشگاه‌ها و مؤسسات مختلف، در مدرسه فیضیه برگزار شد.

به گزارش مرکز خبر و اطلاع‌رسانی جامعةالمصطفی، در این نشست، «حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمفید حسینی کوهساری»، عضو هیئت علمی جامعةالمصطفی، با ارائه گزارشی از وضعیت و جایگاه علمی ایران در آمارهای بین‌المللی، گفت: در گزارشی که به تازگی دانشگاه استنفورد با عنوان «ایران ۲۰۴۰» منتشر کرده، سهم ایران در تولید مقالات علمی عرصه بین‌المللی در سال گذشته،  ۷۴/۲٪ بوده است، در حالی که این آمار در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی، ۱/۰٪ بود و این نشان می‌دهد که از نظر کمیت رتبه مناسبی داریم. از نظر تولید مقالات علمی، رتبه ایران در دنیا شانزدهم است و اگر میزان ارجاعات به مقالات علمی ایران را در نظر بگیریم، رتبه ما در دنیا هفدهم است.

وی افزود: در این گزارش، به کیفیت مقالات ایرانی انتقاد شده است. برخی از این اشکالات درست است، ولی در برخی دیگر از  شاخص‌های کیفی مقالات، مقالات ایرانی کیفیت مطلوبی دارند.  یکی از شاخص‌های کیفی، مقالات پراستناد است. این عنوان در ده سال گذشته محاسبه می‌شود. نسبت مقالات پراستناد ایرانی نزدیک به ۴٪ است که مناسب به نظر می‌رسد. به طور کلی، وضعیت کمی و کیفی تولیدات علمی ایران پس از انقلاب، رشد مطلوبی داشته است، ولی با وجود این، ضعف‌هایی هم داریم که باید آنها را برای رسیدن به وضعیت ایده‌آل برطرف کنیم. ایران در میزان تولید کتاب‌های چاپ اول رتبه یازدهم دنیا را دارد.

مسئول مرکز ارتباطات و بین‌الملل حوزه‌های علمیه، با اشاره به بیانیه گام دوم انقلاب و عنوان آن، خاطرنشان کرد: عنوان بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی به ما می‌گوید که تاکنون فقط یک گام از مسیر انقلاب را برداشته‌ایم و هنوز گام‌های زیادی مانده است و برای رسیدن به ایده‌آل‌های انقلاب اسلامی کار زیادی باید انجام دهیم.

عضو هیئت علمی جامعةالمصطفی بیان داشت: مهم‌ترین نکته در خصوص بین‌المللی کردن پژوهش این است که پژوهش را «فرایند» بدانیم، یعنی هر پژوهشی که بخواهد بین‌المللی باشد، باید یکسری کارها پیش از آن، در حین نگارش و پس از تولید آن انجام شود؛ برای نمونه، از کارهای پیش از پژوهش می‌توان به رصد و نیازشناسی و جریان‌شناسی بین‌المللی، ایجاد نیاز در مخاطب، تربیت پژوهشگران و مؤلفان دارای دغدغه بین‌المللی و نیز شناخت پروژه‌های بزرگ بین‌المللی اشاره کرد.  پژوهشگر باید با روش‌های پژوهشی روز آشنا باشد و از مصادر و منابع بین‌المللی استفاده کند.

 

فرصت‌ها و تهدیدهای فراوان در عرصه پژوهش بین‌الملل

«دکتر محمدعلی انصاری»، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران و مؤسس مؤسسه بین‌المللی مطالعات اسلامی نیز در این نشست، با ابراز نگرانی در مورد پژوهش در عرصه بین‌الملل بیان داشت: مهم است که بدانیم از کتاب‌ها و مقالات علمی ایران به چه میزان بهره‌برداری می‌شود. فرصت‌ها و تهدیدها خیلی بیشتر از آنچه تصور ما وجود دارند.

استاد دانشگاه تهران عنوان کرد:  پیش از انقلاب، بیشتر منابع علمی در مورد دین و مذهب، در مورد مذهب زرتشتی بود و پس از انقلاب، کتاب‌های زیادی درباره اسلام ناب محمدی(ص) نوشته شد.

وی گفت: معاندان درباره موضوعی مانند ولایت فقیه کار کرده‌اند که در دانشگاه‌های خارج کشور و با برداشت و جهت‌گیری‌های منفی ارائه می‌شود. نیاز به تولید محتوا زیاد است و موج اسلام‌گرایی در کشورهای دیگر، به ویژه کشورهای اروپایی، ایجاد شده است، ولی -متأسفانه- فرقه‌هایی مانند وهابیت در حال بهره‌برداری از این فضا هستند.

دکتر انصاری افزود: کتاب باید متناسب با فرهنگ مقصد ترجمه شود. اینها نیازهای ماست و منابع آنها را هم داریم. دست کم در حوزه فقه، بهترین سخنان و استدلالات را برای دنیا داریم. باید مفاهیم اسلامی را در قالب ادبیات روز و متناسب با فرهنگ مخاطبین در کشورهای دیگر ترجمه کنیم و ارائه دهیم تا نتایج مطلوب‌تری به دست آید.


نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج




جدیدترین اخبار

صفحه اصلی ریاست آموزش ارتباطات و بین الملل پژوهش فرهنگی تربیتی بین الملل