ریاست | آموزش | ارتباطات و بین الملل | پژوهش | فرهنگی تربیتی | بین الملل | یادداشت | آرشیو نشریات | چندرسانه ای | پیوندها | ارتباط با ما | العربیة | ENGLISH |
صفحه اصلی ریاست آموزش ارتباطات و بین الملل پژوهش فرهنگی تربیتی بین الملل


 تاریخ: دوشنبه ٢ دی ١٣٩٨      ساعت: ١٤:٣٨        شماره خبر: ١٠٩٣٦٧          پرینت

در مجتمع آموزش عالی فقه برگزار شد

نکوداشت پژوهشگران مجتمع آموزش عالی فقه

دقت در آسیب‌شناسی و نقش‌آفرینی در بازتولید نظریات در حوزه‌های علوم اسلامی بسیار مهم است که باید به استراتژی‌های راهبردی روایات اسلامی توجه ویژه‌ای داشته باشیم.

به گزارش مرکز خبر و اطلاع‌رسانی جامعةالمصطفی، «حجت‌الاسلام والمسلمین عبادی» در مراسم نکوداشت پژوهشگران مجتمع آموزش عالی فقه، ضمن تقدیر و سپاس از تلاش و مجاهدت پژوهشگران جامعةالمصطفی، به جایگاه پژوهش در عرصه‌های مختلف آموزشی اشاره نمود و یادآور شد: اگر تبیین معارف در عرصه‌های بین‌المللی پشتوانه پژوهشی نداشته باشد، همه فعالیت‌ها ضعیف و در برخی از موارد ابتر خواهد بود.

معاون پژوهش جامعةالمصطفی، در ادامه، به روایتی از نبی مکرم اسلام(ص) درباره جایگاه معلم و متعلم اشاره نمود و یادآور شد: پیامبر اکرم(ص) در عملیاتی‌سازی شأن معلمی، به آسان‌سازی امور توجه ویژه‌ای داشتند. آسان‌سازی با سهل‌انگاری بسیار فرق دارد.

وی به سیره علما، اندیشمندان و مفاخر اسلام در گستره تاریخی اشاره نمود و یادآور شد: چیزی که به پژوهش‌ها برکت می‌دهد، ورای مباحث مادی و دنیوی است؛ نباید همه چیز را معطوف به مباحث مالی نماییم.

حجت‌الاسلام والمسلمین عبادی بر تولید نظریات علوم اسلامی و انسانی و اهمیت مطالعات تطبیقی تأکید نمود و یادآور شد: دقت در آسیب‌شناسی و نقش‌آفرینی در بازتولید نظریات در حوزه‌های علوم اسلامی بسیار مهم است که باید به استراتژی‌های راهبردی روایات اسلامی توجه ویژه‌ای داشته باشیم.

وی نظم در امور را مهم‌ترین پایه توسعه و پیشرفت در حوزه‌های مختلف، آموزشی و پژوهشی دانست و ابراز داشت: در این عرصه، نظم راهبردی مهم است که می‌تواند در ایجاد توسعه فراگیر و پایدار نقش بسزایی ایفا نماید.

در ادامه، «حجت‌الاسلام والمسلمین تلخابی» ضمن اشاره به اهمیت مباحث پژوهش در مباحث بین‌المللی، اظهار داشت: با توجه به مباحث بودجه‌ای نهادهای مختلف کشور، پژوهش نخستین مؤلفه تأثیرپذیر به شمار می‌رود. با وجود این که در برخی از موارد، سرفصل های مالی صفر بود، مجاهدت و دغدغه‌مندی دینی مانع تعطیلی کارهای پژوهشی شده است.

وی توجه به مباحث پژوهشی را از اولویت‌های مجتمع آموزش عالی فقه عنوان کرد و یادآور شد: همواره کوشیده‌ایم از اولویت‌های مسئله پژوهش کم نکنیم.

رئیس مجتمع آموزش عالی فقه به شاخصه‌های نظام آموزشی مراکز مختلف دانشی اشاره نمود و ابراز داشت: نظریه‌پردازی و تولید علم، عنصری مهم در پویایی علمی مجموعه‌های آموزشی است.

وی ضمن تأکید بر اهمیت باورمندی الزامات پژوهشی و بهره‌گیری از آموزش‌های جدید پژوهش‌محور، خاطرنشان کرد: پژوهش‌های ضمن آموزش و تحقیقات پایانی، تأثیرات زیادی در پویایی و ارتقای سطح پژوهش در نظامات آموزشی دارد.

در ادامه، «حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی» به ارزشمندی علم و قلم در بارگاه ذات اقدس الهی اشاره نمود و ابراز داشت: سوگندی که باری‌تعالی به علم و قلم یاد نموده، نشان‌دهنده ارزشمندی علم در نگاه الهی است.

معاون پژوهش مجتمع آموزش عالی فقه، در ادامه، از تلاش و مجاهدت المصطفائیان در ارتقای سطوح مختلف پژوهشی تقدیر و تشکر نمود و یادآور شد: در بحث نشریات، مجتمع آموزش عالی فقه، با وجود مشکلات اقتصادی و فقدان بودجه، چهار نشریه را به‌روز پیگیری می‌کند.

وی با بیان این که هفده انجمن علمی- پژوهشی مجتمع آموزش عالی فقه، پانزده نشریه تولید می‌نمایند، خاطرنشان کرد: پژوهش، اهرمی مهم در ارتقای انگیزه‌های آموزشی است؛ کارگاه‌های متعدد، کرسی‌های نظریه‌پردازی و نشست‌های علمی متعددی به همت استادان، طلاب و پژوهشگران مجتمع آموزش عالی فقه برگزار شده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی با بیان این که در فرایند زیارت و حضور طلاب در مشهد مقدس، ده نشست علمی برگزار شد، خاطرنشان کرد: مجتمع آموزش عالی فقه با هدف تحقق منویات رهبر انقلاب اسلامی(مدظله‌العالی)، مسابقه‌ای تحت عنوان «مسابقه بیانیه گام دوم انقلاب» برگزار کرد.

وی، در بخش پایانی سخنان خود، به جایگاه مرجعیت علمی و فکری جامعةالمصطفی و نقش‌آفرینی مجدانه همه استادان، طلاب و پژوهشگران در این مسیر اشاره نمود.

شایان ذکر است «حجت‌الاسلام والمسلمین فاکر میبدی»، سردبیر نشریه مطالعات تطبیقی قرآن و حدیث نیز به قالب‌های متعدد مکتوبات علمی اشاره نمود و یادآور شد: در مسئله پژوهش با همه مشکلاتی که با آن روبه‌رو هستیم، گذشته و آینده را مد نظر قرار می‌دهیم تا ضمن آسیب‌شناسی مسیرهای باقی‌مانده و پیموده‌شده، ترسیمی دقیق از وضع موجود و برنامه مطلوب داشته باشیم.

وی اولویت‌بندی پژوهشی ناظر به وضع موجود و آینده را مهم ارزیابی و تصریح کرد: در مواجهه با پایان‌نامه‌ها، که مهم‌ترین نماد پژوهش در قالب آموزشی برشمرده می‌شود، باید توجه ویژه‌ای به نیازسنجی‌ پژوهشی داشته باشیم و این امر را ناظر به نیازهای عرصه بین‌الملل مورد توجه قرار دهیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین فاکر میبدی درباره مقالات دریافتی نشریه مطالعات تطبیقی قرآن و حدیث خاطرنشان کرد: یکی از برجسته‌ترین ضعف‌ها در عرصه پژوهش‌ها، خودداری استادان و اعضای هیئت علمی از قلم‌فرسایی در عرصه‌های پژوهشی است؛ حضور کمی و کیفی استادان و اعضای هیئت علمی در عرصه‌های پژوهشی، مهم و ضروری است.

وی با بیان این که مجلات علمی جهان، ناخواسته در مسیر پیشرفت دیگران گام برداشته‌اند، اظهار داشت: سیاست‌ها و محدودیت‌های پژوهش باید ناظر به رسالت‌های دینی، معرفتی و نیازهای بین‌المللی پیگیری شود.

«دکتر محمدحنیف طاهری» نیز با بیان این که پژوهشگران المصطفی از ظرفیت علمی بالایی برای معرفی این نهاد مقدس برخوردارند، اظهار داشت: جامعةالمصطفی نهادی بین‌المللی است که با پذیرش دانش‌پژوهانی از ملیت‌های گوناگون، می‌طبلد حمایت ویژه‌ای از پژوهشگران داشته باشد، زیرا از مهم‌ترین محصولات علمی این مجموعه به شمار می‌روند.

وی بر اهمیت اسلامی‌سازی علوم و معرفت و جایگاه تولید نظریه‌های دینی تأکید نمود و یادآور شد: مدیران و مسئولان جامعةالمصطفی باید در رویکرد پژوهشی خود، به تولید نظریه‌های دینی و مطالعات تطبیقی پژوهشگران توجه ویژه‌ای داشته باشند.

دکتر طاهری آشنایی با جریان‌های فکری و معرفتی را از الزامات تولید مفاهیم و نظریه‌های دینی برشمرد و اذعان داشت: در روایات اسلامی عقلانیت به‌کاررفته، ناظر به عقلانیت‌های علمی، فطری، پرسشگری، گفت‌وگو، مناظره علمی و عقلانیت دینی، خودشناسی، خداشناسی و عبادت‌شناسی یا حتی عقلانیت اعتدالی و سیاسی است.


نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج




جدیدترین اخبار

صفحه اصلی ریاست آموزش ارتباطات و بین الملل پژوهش فرهنگی تربیتی بین الملل