ریاست | آموزش | ارتباطات و بین الملل | پژوهش | فرهنگی تربیتی | بین الملل | یادداشت | آرشیو نشریات | چندرسانه ای | پیوندها | ارتباط با ما | العربیة | ENGLISH |
صفحه اصلی ریاست آموزش ارتباطات و بین الملل پژوهش فرهنگی تربیتی بین الملل


 تاریخ: پنج شنبه ٢٤ بهمن ١٣٩٨      ساعت: ١١:٣٩        شماره خبر: ١١٠٤٩٩          پرینت

به همت مجتمع آموزش عالی قرآن و حدیث برگزار گردید

نشست تخصصی «قرائت عاصم به روایت حفص؛ تعین یا عدم تعین»

براساس تحقیقات انجام‌شده، روایت حفص از عاصم، کمترین اختلاف را با مصحف‌های خطی دارد.

گروه خبر: دومین نشست تخصصی «قرائت عاصم به روایت حفص؛ تعین یا عدم تعین» به همت مجتمع آموزش عالی قرآن و حدیث جامعةالمصطفی، در سالن عارف‌الحسینی مجتمع جامع امام خمینی(ره) برگزار شد.

به گزارش مرکز خبر و اطلاع‌رسانی جامعةالمصطفی، «حجت‌الاسلام عاصمیان»، قرآن‌پژوه و سخنران نخست نشست، خاطرنشان کرد: براساس دلایل عقلی و نقلی، قرآن کریم با قرائت واحدی نازل شده است و روایاتی در نفی نزول قرآن با قرائات مختلف وجود دارد و این مسئله، از مسلمات در مکتب اهل‌بیت(علیهم‌السلام) به شمار می‌آید.

وی اهتمام پیامبر گرامی اسلامی(ص) به آموزش قرائت درست به مسلمانان را مسلم دانست و گفت: روایات متعددی داریم که در عصر پیامبر(ص) و صحابه، قرائت قرآن کریم یکسان بود و پس از آن، این قرائت در بستر قرائت جماهیری ادامه یافت.

حجت‌الاسلام عاصمیان با اشاره به دیدگاه «آیت‌‌الله معرفت» مبنی بر این که قرائت اصیل به صورت جماهیری از نسلی به نسل دیگر تا امروز به دست ما رسیده است، ابراز داشت: این مسئله نشان می‌دهد بیشتر مسلمانان قرائت اصیل را دنبال می‌کردند و قرائت ثبت‌شده در مصاحف به قرائت خاصی وابسته نبود و براساس قرائت مشهور نگارش می‌یافت.

سخنران نشست خاطرنشان کرد: براساس تحقیقات انجام‌شده، روایت حفص از عاصم، کمترین اختلاف را با مصحف‌های خطی دارد. در پژوهشی که با همکاری طلاب جامعةالمصطفی در نمایندگی مشهد صورت گرفت، انطباق هر یک از قرائت‌های ده‌گانه با برخی نسخ خطی قرآن کریم در قرن ۶ مورد بررسی قرار گرفت.

حجت‌الاسلام عاصمیان دسترسی به نسخ خطی بیشتر را در تکمیل و اتقان افزون‌تر این پژوهش ضروری دانست و گفت: در بررسی صورت‌گرفته، در بسیاری موارد، هر دو قرائت اختلافی ثبت شده که بیشترین موافقت یا ترجیح، با قرائت عاصم و کمترین مخالفت نیز با این قرائت بوده است. از سوی دیگر، قاریانی مانند «حمزه»، که در قرائت خود اجتهاد می‌کردند، مخالفت بیشتری با نسخ خطی دارد.

در ادامه، «دکتر رجبی»، به عنوان دومین ارائه‌دهنده این نشست علمی، در سخنان خود ابراز داشت: قاریان هفت‌گانه نزدیک به 98٪ کلمات قرآن کریم را یکسان قرائت نموده‌اند و اغلب اختلافات گویشی و لهجه است که اختلافی در معنا ایجاد نمی‌نماید. براساس جمع‌بندی پژوهش‌های انجام‌شده، اختلاف قرائات سبع، که موجب اختلاف تفسیر شود، کمتر از سی مورد است و آنچه سبب اختلاف فتوای فقهی می‌شود نیز تنها در چهار مورد خلاصه می‌شود.

وی در پاسخ به این پرسش که «آیا پیامبر گرامی اسلام(ص) در 23 سال رسالت خود، تنها یک قرائت از قرآن کریم داشتند؟»، ابراز داشت: پاسخ نخست قائل به تعدد نزول و تعدد قرائات است، ولی براساس پاسخ درست، که براساس روایات است، قرآن نزول و قرائت واحد داشته است و اختلاف قرائات به راویان مربوط می‌شود که به دلیل اشتباه یا مسائل صرف و نحوی روی داده است.

آقای دکتر رجبی با اشاره به رواج مفهوم «قرائت ناس» یا «قرائت عامه» در نیمه دوم سده ۱ هجری، تصریح کرد: با اوج‌گیری حوزه‌های قرائت در شهرهای مهم اسلامی در این عصر، اصطلاحاتی مانند قرائت مردم یا متن همگانی قرآن در برابر قرائات و نام قاریان طرح شد تا اصل قرآن از قرائات متمایز باشد. همچنان که بعدها نیز به همین منظور قاعده «القرآن و القرائات حقیقتان متغیرتان» مطرح و تثبیت گردید.

سخنران نشست، در پایان، خاطرنشان کرد: با توجه به قرائن و اسناد مختلف معتقدیم قرائت حفص، همان قرائت عامه است و بیشترین مطابقت را با قرائت اصیل قرآن کریم دارد.


نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج




جدیدترین اخبار

صفحه اصلی ریاست آموزش ارتباطات و بین الملل پژوهش فرهنگی تربیتی بین الملل