ریاست | آموزش | ارتباطات و بین الملل | پژوهش | فرهنگی تربیتی | بین الملل | یادداشت | آرشیو نشریات | چندرسانه ای | پیوندها | ارتباط با ما | العربیة | ENGLISH |
صفحه اصلی ریاست آموزش ارتباطات و بین الملل پژوهش فرهنگی تربیتی بین الملل


 تاریخ: دوشنبه ١٥ ارديبهشت ١٣٩٩      ساعت: ١٣:٣٨        شماره خبر: ١١١٥٧٧          پرینت

معاونت پژوهش مجتمع آموزش عالی فقه برگزار نمود

نشست علمی «فلسفه ناگواری‌ها در زندگی بشر از دیدگاه قرآن کریم»

انسان در مواجهه با سختی ها نباید خود را ببازد و باید صبر را پیشه خود سازد و خودش را به خدا بسپارد.

گروه خبر: معاونت پژوهش مجتمع آموزش عالی فقه نشست علمی «فلسفه ناگواری ها در زندگی بشر از دیدگاه قرآن کریم» را به صورت برخط با حضور حجت‌الاسلام سازمند برگزار کرد.

در این نشست علمی، حجت‌الاسلام سازمند با بیان اینکه در قرآن کریم، برای بیان ناگواری ها و سختی‌ها واژه های مختلفی مانند ابتلا، اختبار، عسر و... استفاده شده است، بیان کرد: هر یک از واژه‌ها دلالت عامی دارند که انسان در این عالم آزمایش می شود و با سختی ها دست و پنجه نرم کند.

وی، در ادامه، برخی از این واژه ها را توضیح داد و گفت: «ابتلا» از بلیه است و در اصل، برای بیان کهنگی لباس استفاده می شد؛ وقتی می خواستند بگویند لباسی کهنه شده است، «بلیه» به کار می‌بردند. در ادامه، آن را برای آزمایش به کار بردند، زیرا آزمایش انسان را فرسوده می کند.

سخنران نشست با بیان اینکه این کلمه بیشتر در مشکلات و مشقات به کار می رود، ولی  گاهی در نعمت هم استفاده شده است، درباره «فتنه» بیان نمود: «فتنه» بیشتر در اموری به کار می رود که ظاهری فریبنده دارد، مانند مال و اولاد. قرآن کریم نیز می‌فرماید که که اموال و فرزندان شما برایتان فتنه هستند.

وی با بیان اینکه واژه «فتنه» برای قتل، شرک و کفر نیز به کار رفته است، اظهار داشت: بدن معنا، فتنه می تواند سبب قتل، شرک و کفر شود. از سوی دیگر، «تمحیض» آزمایشی است که برای زدودن انسان از آلودگی، عیوب و زواید رخ می‌ دهد.

حجت‌الاسلام سازمند، در بخش دیگری از سخنانش، با اشاره به پیش آمدن ناگواری در زندگی بشر، خاطرنشان ساخت: تا وقتی گرفتاری برای انسان پیش نیاید، توانایی ها، قوت ها و ضعف هایش آشکار نمی شود.

وی افزود: افزون بر این، خدا می فرماید: شما را آزمایش می کنیم تا مجاهدان شما را معلوم نماییم.

حجت‌الاسلام سازمند، با اشاره به شیوع کرونا در دنیا، تصریح کرد: با شیوع این بیماری، انسان های صابر، خدوم و خدمتگزار به مردم شناخته شدند.

سخنران این نشست، با بیان اینکه شناخته شدن نه برای خدا، که برای مردم است و خدا که علم کامل دارد و نیازمند حصول چنینی شناختی نیست، فلسفه دیگر ناگواری ها را جداسازی ناپاکان از پاکان برشمرد و ابراز کرد: همه ادعا دارند که پاک هستند، ولی در هنگام سختی و آزمایش، حقیقت امر مشخص می شود. کسانی که در بلاها ناشکری کنند، کفر بگویند و به دنبال منافع مادی خود باشند، جزو ناپاکان هستند.

وی، در ادامه، به سخن فریبنده برخی اشاره کرد که می‌ گویند: قلب انسان باید پاک باشد و عمل وی چندان مهم نیست؛ حجت‌الاسلام سازمند در این باره اظهار داشت: این، شعار فریبنده‌ای بیش نیست؛ اگر فقط قلب مهم بود، خدا فقط می گفت: ایمان بیاورید، ولی هر جا می گوید ایمان بیاورید، در ادامه تصریح می‌نماید که عمل صالح انجام دهید. بدین ترتیب، عمل صالح هم از شروط رستگاری است.

سخنران نشست فلسفه بعدی ناگواری ها و بلاها را رسیدن به مقام صابران دانست و گفت: ناگواری‌‌ها سبب می شود که افراد به مقام صابران دست یابند. انسان در مواجهه با سختی ها نباید خود را ببازد و باید صبر را پیشه خود سازد و خودش را به خدا بسپارد.

فلسفه بعدی ناگواری‌ ها در کلام حجت‌الاسلام سازمند، افزایش ایمان بود: کسانی که سختی می‌کشند، ایمانشان افزایش پیدا می کند و متوجه خدا می‌ شوند.

سخنران نشست، به فلسفه دیگر ناگواری ها اشاره کرد و گفت: فلسفه بعدی، توبه و ترک گناه است؛ گاهی، تا زمانی که انسان با سختی روبه‌ رو نشود، توبه نمی کند و از کارهای بد دست برنمی دارد و متوجه زشتی آن نمی شود. حضرت علی(ع) در نهج البلاغه می‌فرمایند: هنگامی که بندگان کارهای بد انجام می دهند، سختی ها می آید، ثمراتشان و محصولاتشان کم و برکاتشان حبس و خزائن خیراتشان بسته می شود تا توبه کنند و گناه را از خودشان دور نمایند و از آن منزجر شوند.  

حجت‌الاسلام سازمند سختی ها و ناگواری ها را موجب رشد، بالندگی و کمال انسان برشمرد و اظهار داشت: انسان باید در مسیر سختی باشد تا کامل شود. قابلیت های نهفته انسان در آسایش و راحتی پرورش نمی یابد. ابتلائات مقدمه ای برای کمالات و پیشرفت های انسان است. قرآن نیز اشاره می‌نماید که همانا انسان در رنج آفریده شده است.

وی، با بیان اینکه انسان باید رنج ها را همانند شربت شفابخش برشمارد و آنها را موجب نزدیکی خدا بداند، خاطرنشان ساخت:

یکی از فلسفه های ناگواری ها در زندگی بشر، تقویت اراده است. کسانی که می خواهند اراده های قوی داشته باشند، باید با ناگواری ها روبه رو شوند؛ مثلاً وقتی می گوییم: به لطف خدا کرونا را شکست می دهیم، باید اراده ای برای تحقق هدفمان داشته باشیم.

حجت‌الاسلام سازمند با اشاره به سفارش قرآن در مورد صبر در بلایا و سختی ها، یکی از فلسفه های آن را اتمام حجت خدا با بندگان دانست و تصریح کرد: خدا بشر را با سختی هایی روبه رو می کند تا بر بندگانش اتمام حجت‌ نماید و انسان ضعف های خودش را بشناسد تا اگر خداوند مقدر نمود کسی را به عذاب گرفتار سازد، عذری وجود نداشته باشد.

وی، با اشاره به سرگذشت حضرت ابراهیم(ع)، دستیابی ایشان را به مقام امامت، به دلیل گذراندن سختی ها و مشکلات فراوان دانست. همچنین مقام امامت حضرت ابراهیم(ع) را بسیار بالاتر از مقام‌های دیگر مانند بندگی، رسالت و... عنوان کرد و از حدیثی از امام صادق(ع) سخن به میان آورد که فرمودند: انسان درجه ای نزد خدا دارد که با اعمالی که انجام می دهد، نمی تواند به آن برسد تا اینکه به بلایی در بدنش مبتلا شود.

سخنران نشست افزود: اشتباه است اگر فکر کنیم نباید به ما بلا برسد. انسان با از سرگذراندن سختی‌ها قوی تر می شود و به مقامات بزرگی می‌ رسد، به شرطی که صبر نماید.

حجت‌الاسلام سازمند استحقاق پاداش را فلسفه دیگر بلایا و ناگواری ها برشمرد و تصریح کرد: با تحمل سختی ها انسان مستحق پاداش می شود. ایجاد تضرع در امت ها و بازگشت به سوی خدا، از دیگر فلسفه های ناگواری هاست. دانشمندان، فلاسفه و معلمان موظف اند که فلسفه گرفتاری ها را برای دیگران تبیین نمایند.

وی، در پایان، رسیدن به مقام رضا و محبت الهی را یکی دیگر از فلسفه های بروز سختی ها برشمرد و گرفتاری ها را یکی از لوازم زندگی مؤمنان دانست.


نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج




جدیدترین اخبار

صفحه اصلی ریاست آموزش ارتباطات و بین الملل پژوهش فرهنگی تربیتی بین الملل