ریاست | آموزش | ارتباطات و بین الملل | پژوهش | فرهنگی تربیتی | بین الملل | یادداشت | آرشیو نشریات | چندرسانه ای | پیوندها | ارتباط با ما | العربیة | ENGLISH |
صفحه اصلی ریاست آموزش ارتباطات و بین الملل پژوهش فرهنگی تربیتی بین الملل


 تاریخ: سه شنبه ١٦ ارديبهشت ١٣٩٩      ساعت: ١٤:٣٦        شماره خبر: ١١١٦٠٨          پرینت

به همت مجتمع آموزش عالی فقه بررسی شد

«ادله عدم جواز قیام و تشکیل حکومت دینی در عصر غیبت»

نشست علمی «ادله عدم جواز قیام، انقلاب و تشکیل حکومت دینی در عصر غیبت» با ارائه حجت الاسلام ارجینی و به همت مجتمع آموزش عالی فقه برگزار شد.

به گزارش مرکز خبر و اطلاع رسانی جامعةالمصطفی، حجت الاسلام ارجینی در این نشست علمی، ضمن ارائه ادله ‌های روایی عدم جواز قیام، انقلاب و تشکیل حکومت دینی در عصر غیبت اظهار داشت: جریان‌ های مختلفی مخالف شکل گیری حاکمیت دینی هستند که می‌ توان به جریان‌های سکولار و متحجر اشاره نمود.

وی با بیان این که جریان‌های اینچنینی معمولاً تلاش زیادی می کنند تا حاکمیت دینی برآمده از نظام اسلامی را رد نمایند، اظهار داشت: جریان سکولار و متحجر با همراهی و پیوندی که با یکدیگر دارند، همواره می کوشند نظرات عالمان دین را در برهه‌های خاص، مستمسکی برای تقویت نگاه خود قرار دهند.

استاد جامعةالمصطفی افزود: جریان های متحجر در برخی از موارد، به نام دین، در تقابل با حاکمیت دینی حرکت می کنند و جریان های سکولار نیز به شدت از این جریان‌ها می‌ نمایند؛ این جریان‌ها می‌کوشند ناظر به نوع عملکرد و رفتار سیاسی علما و مراجع دینی، آنها را بی اعتنا به حاکمیت دینی و گاهی در تقابل با این موضوع طرح معرفی نمایند.

وی با بیان این که جریان های سکولار و متحجر دست در دست یکدیگر، تأسیس حکومت دینی، قیام و تلاش برای تشکیل حکومت دینی در عصر غیبت را غیرمشروع جلوه می‌دهند، اظهار داشت: این نگاه بدون توجه به اقتضائات و ظرفیت‌های زمانه علما و مراجع پیشین، رویکرد ایشان را به تمام ادوار بسط داده، تلقی مخالفت عالمان دین را با تشکیل حکومت اسلامی در دوران غیبت پیگیری می‌کنند.

حجت الاسلام ارجینی، در ادامه، به مصادیقی از تنوع رویکردی و نگاه علما و مراجع عظام به مقوله قیام و حکومت اشاره نمود و ابراز داشت: نوع عملکرد فقهای اعلام، که به صورت منطقی و ناظر به شرایط زمانی دنبال می شد، مستمسکی برای تقویت تفکر وارد نشدن علما به عرصه سیاست گشت تا حرکت به سمت تشکیل حکومت دینی را امری باطل بنامند.

عضو گروه فقه سياسی مدرسه فقه تخصصی جامعة المصطفی با بیان اینکه جریان های سکولار و متحجر از نوع عملکرد و رفتار سیاسی زمانه علما سوء‌استفاده نمودند، اظهار داشت: این جریان ‌ها تلاش می‌کنند تا به استناد عملکرد و رفتار سیاسی عالمان دین، که با توجه به شرایط خاص زمانه پیگیری می شد، شکل‌گیری حکومت اسلامی را نفی نمایند.

وی، در بخش دیگری از سخنان خود، به برخی از ادله‌های مطرح درباره حرمت قیام و شکل‌ گیری حکومت در عصر غیبت اشاره نمود و اذعان داشت: در نگاه ‌های فقهی هیچ یک از علمای اعلام نمی‌توان کسی را یافت که صراحتاً تشکیل حکومت را در دوران غیبت حرام دانسته باشد؛ وارد نشدن عالمان به عرصه سیاست این تلقی را ایجاد نموده که علما قیام و تشکیل حکومت را جایز نمی‌دانستند.

حجت الاسلام ارجینی به مجموعه‌ای از روایات مطرح در این باب اشاره نمود و خاطرنشان ساخت: عمده ‌ترین ادله‌ای که از نظر بحث ‌های روایی استدلال می‌شود، روایتی از امام صادق(ع) است که به شکل کلی، همه قیام‌های دوران غیبت را طاغوت ذکر می‌کند.

وی، در ادامه، ضمن ارائه تفاسیری از روایت امام صادق(ع)، با بیان این که قیامی را که با لوازم و ویژگی های ذکرشده در روایات شکل بگیرد، نمی توان قیام طاغوت نامید، اظهار داشت: امام صادق(ع) در روایاتی دیگر، قیامی را که دعوت به خداوند متعال باشد، دعوت به حق و قیامی را که دعوت به نفس کند، قیام باطل ذکر می‌ فرمایند.

عضو گروه فقه سياسی مدرسه فقه تخصصی جامعةالمصطفی افزود: بنابراین، براساس روایات اسلامی و ادله های دینی فراوان، نمی‌توان پرچمی را که با تمام ویژگی‌ها و شرایط و با رایحه هدایت الی الله برافراشته شده است، طاغوت نامید.

وی به روایتی از امام سجاد(ع) درباره شکست قیام ‌های دوران غیبت اشاره نمود و یادآور شد: برخی از افراد با تمسک به این روایت، می گویند قیامی را که به نتیجه نمی‌رسد، می‌ توان باطل نامید، در حالی که امام صادق(ع) همواره قیام زید را تأیید می‌ نمودند.

حجت الاسلام ارجینی در بیان تشریح روایت امام سجاد(ع) تصریح کرد: براساس احکام الهی، متون روایی و سنت ذات اقدس الهی، اگر فرد یا گروهی به یاری خداوند بشتابد، خداوند یاری رسان وی خواهد بود.

عضو گروه فقه سياسی مدرسه فقه تخصصی جامعةالمصطفی دسته سوم روایات را روایاتی دانست که امر به سکون می‌کنند و خاطرنشان کرد: عمده روایاتی که از آن بحث عدم جواز قیام استفاده می‌شود، مربوط به سیره امام باقر و امام صادق(علیهماالسلام) است که ناظر به مقطع زمانی بود، به گونه‌ای که درگیری‌ های خلفای اموی و عباسی، ظرفیت خوبی برای پایه‌ریزی مکتب و معارف اسلام اصیل ایجاد ‌کرد.

وی، در ادامه، ضمن اشاره به فرازهای دیگری از روایات اهل بیت(علیهم السلام) درباره قیام دوران غیبت، اظهار داشت: اهل بیت(علیهم السلام) قیام ها را به دو گروه دعوت‌کنندگان به نفس و دعوت کنندگان به خداوند تقسیم می‌کنند؛ از این رو، قیامی که زمینه های لازم را داشته باشد و ضمن دعوت به باری تعالی به سمت شکل‌گیری حاکمیت دینی حرکت کند، هیچ تعارضی با روایات اسلامی ندارد.

حجت الاسلام ارجینی، در بخش پایانی سخنان خود، با اشاره به این که حاکمیت الهی زمانی تضمین می شود که ولایت و حکومت بر اساس دین شکل بگیرد، خاطرنشان کرد: بی شک، خداوند متعال هیچ گاه جامعه را در دوران غیبت به حال خود واگذار نمی کند و غیر ممکن است که دین نسخه‌ای برای اجرای احکام الهی در این برهه بیش از هزار ساله دوران غیبت نداشته باشد.


نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج




جدیدترین اخبار

صفحه اصلی ریاست آموزش ارتباطات و بین الملل پژوهش فرهنگی تربیتی بین الملل