ریاست | آموزش | ارتباطات و بین الملل | پژوهش | فرهنگی تربیتی | بین الملل | یادداشت | آرشیو نشریات | چندرسانه ای | پیوندها | ارتباط با ما | العربیة | ENGLISH |
صفحه اصلی ریاست آموزش ارتباطات و بین الملل پژوهش فرهنگی تربیتی بین الملل


 تاریخ: چهارشنبه ١٧ ارديبهشت ١٣٩٩      ساعت: ١٢:٠٣        شماره خبر: ١١١٦٢٥          پرینت

نشست علمی جامعیت قرآن کریم

نشست علمی جامعیت قرآن کریم، به همت معاونت پژوهش مجتمع آموزش عالی فقه، به صورت برخط (مجازی) برگزار شد.

به گزارش مرکز خبر و اطلاع رسانی جامعةالمصطفی، حجت الاسلام والمسلمین حاج علی، سخنران این نشست علمی، در ابتدا به بیان دو دیدگاه حداقلی و حداکثری درباره جامعیت قرآن کریم پرداخت و گفت: در نظریه نگاه حداقلی به قرآن کریم، معارف این کتاب آسمانی منحصر در بیان برخی آموزه‌های اخلاقی یا معرفتی است.

وی آموزه های قرآن را تلفیقی از مسائل دنیوی و اخروی خواند و در نقد نظریه حداقلی ابراز داشت: قرآن کریم دارای اهداف بینشی و معرفتی ضروری و گوناگونی است که باید آنها را به صورت برهان‌های مستدل بیان نماید. قرآن کتاب برهان برای اثبات معاد و هدف از آفرینش و... است. انسان برای توجه به اینکه از کجا آمده است، به کجا می رود و هدف از آمدنش چیست، نیازمند یادآوری است که باید در معنای جامعی بیان شود.

حجت الاسلام والمسلمین حاج علی، با اشاره به تعبیر فرقان درباره قرآن کریم، ابراز داشت: قرآن ملاک شناخت جریان حق و باطل و رفع اختلاف در نظام ارزشی بشر است. قرآن کریم درمانگر بیماری های روحی، اخلاقی و معرفتی و فراهم کننده زمینه های تقواپیشگی است. همچنین بخشی اهداف رفتاری مانند برپایی قسط و عدل نیز در قرآن بیان شده است که دیدگاه حداقلی به جامعیت قرآن را رد می‌نماید.

وی در تبیین دیدگاه دوم به جامعیت قرآن کریم اظهار داشت: از منظر دیدگاه حداکثری، همه حقایق هستی در قرآن موجود است و برای اثبات این نظریه نیز برخی استنادات از ظواهر آیات وجود دارد که البته استناد به آنها ضعیف است.

سخنران نشست، در ادامه، ضمن نقد ادله این دیدگاه، تصریح کرد: در برخی روایات از تعابیری مانند علم اولین و آخرین درباره قرآن استفاده شده یا در برخی روایات گفته شده است هیچ علمی مورد مطالبه انسان نیست، مگر آنکه در قرآن پیدا شود. از این روایات استفاده می شود جامعیتی در قرآن کریم وجود دارد، ولی همه ابعاد آن در دسترس ما نیست.

حجت الاسلام والمسلمین حاج علی، در پایان، به بیان نظریه صحیح درباره جامعیت قرآن پرداخت و گفت: براساس این نظریه، هر چه مورد نیاز انسان برای سعادت دنیا و آخرت است، در ظواهر قرآن وجود دارد و در اختیار ما قرار گرفته است و همچنین دریای بیکرانی از علوم و معارف نیز در باطن آیات قرآن قرار دارد که دستیابی به آنها تنها از طریق ائمه معصوم(علیهم السلام) فراهم است.


نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج




جدیدترین اخبار

صفحه اصلی ریاست آموزش ارتباطات و بین الملل پژوهش فرهنگی تربیتی بین الملل