ریاست | آموزش | ارتباطات و بین الملل | پژوهش | فرهنگی تربیتی | بین الملل | یادداشت | آرشیو نشریات | چندرسانه ای | پیوندها | ارتباط با ما | العربیة | ENGLISH |
صفحه اصلی ریاست آموزش ارتباطات و بین الملل پژوهش فرهنگی تربیتی بین الملل


 تاریخ: پنج شنبه ١٨ ارديبهشت ١٣٩٩      ساعت: ١٢:١٢        شماره خبر: ١١١٦٦٠          پرینت

حجت‌الاسلام والمسلمین خالق‌پور در نخستین گردهمایی معاونین پژوهشی المصطفی

گروه خبر: حجت‌الاسلام والمسلمین خالق‌پور، جانشین ریاست جامعةالمصطفی در نخستین جلسه گردهمایی معاونین پژوهشی المصطفی در سال ۹۹، که به صورت وبینار با حضور مدیران و معاونان پژوهش المصطفی برگزار شد، تصریح کرد: پژوهش جامعة‌المصطفی در عرصه سیاستگذاری، مدیریت و اجرا در دو بخش تولید و تحقق آموزش پژوهش‌محور فعالیت می کند.

وی بر لزوم تفکیکپذیری حوزه‌های تخصصی از یکدیگر تأکید نمود و اذعان داشت: باید برنامه‌های دقیقی با هدف تخصصی‌سازی فعالیت‌ها تدوین نماییم و برای فعالیت‌های پژوهشی حضوری، از فضای مجازی حداکثر استفاده را داشته باشیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین خالق‌پور بر اهمیت سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی برای فعالیت‌های پژوهشی در دو محور تولید و آموزش پژوهش‌محور تأکید نمود و ابراز داشت: نیاز است آموزش پژوهش‌محور به سمت رشته‌محوری حرکت نماید و نگاه و بینش تخصصی بر فعالیت ها در این عرصه حاکم گردد.

جانشین ریاست جامعةالمصطفی با بیان اینکه فعالیتهای پژوهش باید ناظر به ارائه راهکار باشد تا بتواند طلاب و دانش‌پژوهان را خلاق و بصیر بار بیاورد، خاطرنشان کرد: پژوهش باید به همیاری آموزش بیاید و برنامه‌های دقیقی در بصیرت‌افزایی علمی، به منظور فهم لایه‌های دانشی طلاب ارائه کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین‌ خالق‌پور افزود: در حوزه آموزش پژوهش‌محور باید بحث روحیه پرسشگری در طلاب را جدی بگیریم و از این مهارت غافل نباشیم؛ منش و رفتار متصدیان و برنامه‌ریزی‌های پژوهشی باید به سمتی سوق پیدا کند تا طلاب و دانش‌پژوهان به پرسشگری و برطرف‌سازی ابهامات ترغیب شوند.

جانشین ریاست جامعةالمصطفی با بیان اینکه تقویت روحیه پژوهشگری در طلاب و دانش‌پژوهان، مشکلات اولویت‌گذاری‌های پژوهشی را محدودتر خواهد ساخت، خاطرنشان کرد: باید با ادبیات رفتاری و تعاملی، طلاب را به سمت جست‌وجوی پاسخ و تقویت روحیه پرسشگری سوق داد.

وی بر اهمیت فرایندنگاری در عرصه پژوهش تأکید نمود و یادآور شد: استعدادیابی پژوهش، یکی از فرایندهایی است که باید به صورت جدی دنبال شود. در این فرایندها باید دستورالعمل‌های هدفمندی را ترسیم، تصویب و اجرا نمود.

حجت‌الاسلام والمسلمین‌ خالق‌پور افزود: لازم است استعدادیابی پژوهشی در طلاب و دانش‌پژوهان دوره‌های تمهیدیه و کارشناسی، ناظر به تقویت مهارت‌های پژوهشی پیگیری شود تا ضمن تجسم انضباط ذهنی، بتواند از مهارت بهره‌گیری هوشمندانه از محفوظات استفاده کند و در سطوح بالاتر تحصیلی نیز در عرصه تولید حرف نو و گشودن ابواب جدید دانشی موفق‌تر عمل نماید.

جانشین ریاست جامعةالمصطفی، در ادامه، خودجوشی پژوهشی طلاب را مهم ارزیابی نمود و اذعان داشت: با توجه به ظرفیت‌های گسترده در جامعةالمصطفی، در صورت فعال‌سازی خودجوش این ظرفیت‌ها و انضباط‌بخشی دقیق به این جریان پرتحرک پژوهشی، شاهد ثمرات زایدالوصفی خواهیم بود.

وی افزود: با توجه به رویکرد بین‌المللی جامعة‌المصطفی، طلاب، دانش‌پژوهان و پژوهشگران این مرکز فاخر بین‌المللی، باید شخصیتی باصلابت و توانمند در نوشتار و گفتار داشته باشند. این مهم با آموزش پژوهش‌محور و ارائه راهکارهایی برای خودجوشی طلاب محقق خواهد شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین خالق‌پور با بیان اینکه باید با استفاده از ظرفیت گروه‌های علمی، بخشی از تولیدات پژوهشی، به سمت توانمندسازی پژوهشی طلاب حرکت کند، ابراز داشت: توجه به نیازهای سازمانی و پژوهشی المصطفی‌، امر مهمی است که باید بتوان ضمن رصد، راهکارهای دقیقی برای تسهیل مسیر دستیابی به آنها را  ارائه نمود.

جانشین ریاست جامعةالمصطفی، در بخش دیگری از سخنان خود، به ظرفیتهای پژوهشی فضای مجازی اشاره نمود و خاطرنشان کرد: استفاده از فضای مجازی را نباید به برگزاری نشست‌های علمی وبینارگونه محدود نمود؛ باید قالب‌های متعدد فضای مجازی مورد توجه فعالان پژوهش قرار گیرد.

وی افزود: ارائه فعالیتهای پژوهشی در بستر فضای مجازی و رقم زدن فعالیتهای گروهی و جمعی، نیازمند مهارت‌افزایی دانشی است تا بتوان حضور مؤثری را رقم زد؛ این مهارت‌افزایی باید از طریق پژوهش‌های تخصصی احصا گردد.

جانشین ریاست جامعةالمصطفی، در پایان سخنان خود، بدنه استوار پژوهشی جامعةالمصطفی را ستودنی دانست و ابراز داشت: اقتضائات و  نیازهای جدید همواره احساس عقب‌ماندگی در فعالان این امر ایجاد می‌کند. این خوف و رجا، در جهت‌دهی به فعالیتها مهم است.

 


نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج




جدیدترین اخبار

صفحه اصلی ریاست آموزش ارتباطات و بین الملل پژوهش فرهنگی تربیتی بین الملل